مفهوم پردازی مدل تعالی کسب و کار:مبتنی بر رویکرد آینده پژوهی
الموضوعات :یوسف ملک میرزایی 1 , محمد محمودی میمند 2 , علی رجب زاده قطری 3 , محمود سمیعی نصر 4
1 - دانشجو دکتری مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی،گروه مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بین المللی کیش
2 - دانشیار،دپارتمان بازرگانی و MBA ،دانشگاه پیام نور،تهران،صندوق پستی 3697-19395
3 - دانشیار،دانشکده اقتصاد و مدیریت،دانشگاه تربیت مدرس
4 - استادیار،گروه مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران جنوب
الکلمات المفتاحية: پراگماتیسم, تحلیل متن, فراترکیب, آینده پژوهی, گراند تئوری, تعالی کسبوکار,
ملخص المقالة :
زمینه فلسفی با انگاره انتقادی و نحله کنش متقابل گرایی نمادین با جهت گیری بنیادی و رویکرد استقرایی و صبغه کیفی از نوع کتابخانه ای با استراتژی گرند تئوری گونه جمعیت ساختی به روش فراترکیب و تحلیل محتوا با هدف توصیف و اکتشاف مدل سرآمدی کسبوکار و شناسایی متغییرها و شاخصهای آن مبتنی بر رویکرد آینده پژوهی می باشد.روشها بهوسیله تکنیک فراترکیب و فرا تحلیل به کدگذاری باز، محوری و انتخابی میپردازد که خروجی آنیک مفهوم جدید هست. گردآوری دادههای این مقاله بر اساس مطالعات اسناد درزمینهٔ مدلهای تعالی هست. جامعه موردمطالعه بهطور دقیقتر شامل مدلهای موجود در مجلات و نشریات معتبر با منطق نمونهگیری نظری است تا به اشباع نظری برسیم و برای روایی از دو استراتژی مشارکت بلندمدت و همهجانبه نگری جهت تأیید پایایی از دو کدگذار با توافق روی کدگذاری باز در این پژوهش مورداستفاده قرار گرفته است. جهت تحلیل از نرمافزار مکس کیودا استفادهشده است.یافتهها این پژوهش که از 101 مدل مفهومی سرآمدی موردمطالعه در مرحله کدگذاری به 869 مفهوم یا کدباز به دست آمد. سپس کدهای اولیه مشترک ازنظر معنایی به 24 مقوله عمده تقسیم شد؛ که در مرحله کدگذاری انتخابی منجر به ایجاد 5 بعد گردید و نتیجه به دست آمده ایجاد مفهوم نظری با ابعاد مردم، بازار، کار، مدیریت و عوامل زمینهساز تعیین گردید.که این نظریه کمک شایانی به سرآمدی کسب و کارهای کوچک و متوسط با در نظر گرفتن پارادایم های جدید جهت ارزیابی کسب و کار های در آینده می باشد.
_||_