متغیرهای اجرایی موفقیت و شکست طرح سیاست های اشتغال زایی بنگاه های زود بازده در استان خوزستان؛ نگاهی به آسیب شناسی اجتماعی
الموضوعات :عزیز عباس پور 1 , نادر هوشمندیار 2 , علیرضا سلطانی 3 , محبوبه پاک نیا 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار روابط بین الملل، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: خوزستان, بنگاههای زودبازده, اشتغالزایی, موفقیت, آسیب شناسی اجتماعی,
ملخص المقالة :
شهرکهای صنعتی با هدف استقرار سازماندهی شده صنایع کوچک و متوسط زودبازده و حتی بزرگ مبتنی بر مکان یابی بهینه فعالیت های صنعتی و هماهنگی صنایع با شرایط بومی و فرهنگی و هر استان استفاده بهینه از ظرفیتهای تولیدی موجود، کارایی نظام اقتصادی را افزایش می دهد؛ در این راستا، استان خوزستان یکی از قطبهای اصلی صنعت و خدمات کشور محسوب می گردد و مسئولین کشور از این استان در زمینه توسعه کشور، همیشه بعنوان یک استان استراتژیک یاد کردهاند اگر به وضعیت صنعت و خدمات در کشور و به خصوص استان خوزستان به عنوان یکی از قطبهای اصلی صنعت کشور نگاهی بیندازیم. بنابراین برای بررسی چگونگی عملکرد اجرای طرح مذکور، این پژوهش کوشیده که به آسیبشناسی موفقیت و شکست طرح سیاستهای اشتغالزایی بنگاه های زودبازده در استان خوزستان بپردازد؛ دراینراستا این پرسش مطرح که موفقیت و شکست سیاستهای اشتغالزایی بنگاه زودبازده چگونه رتبه بندی و آسیب شناسی شده است؟ در حقیقت عدم برنامه ریزی سیستمی و سیاستگذاری منطبق با نیازهای استان، ضعف و ناکارآمدی سیستم نظارت در حوزه اجرایی سبب شده که در یک نگاه کلان متغیراجرایی_سازمانی، متغیر اجرایی_محیطی، متغیر اجرایی_عملیاتی و متغیر اجرایی_روانشناختی بر موفقیت و شکست طرح بنگاه های زودبازده در حوزه اجرایی (استانخوزستان) تأثیر معناداری داشته باشد. ولی این معناداری اینگونه باید تفسیر شود که کدامیک در اولویت قرار دارد؛ بنابراین به جهت آسیب شناسی اجتماعی و برنامهریزی هدف و ضرورت پژوهش بیش از پیش توجیه میشود؛ برهمینمبنا نتایج پژوهش نشان میدهد که هر چهار عامل با اولویتبندی محیطی، روانشناختی، سازمانی و عملیاتی تأثیری معنادار دارند. همچنین نتیجه فوق باروش تجزیهوتحلیل داده¬ها و بااستفاده از آمار توصیفی و استنباطی کسب شده است؛ و به جهت تعیین توزیع داده¬ها در جامعه آماری از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف بهره برده و جهت تائید یا رد فرضیات نیز از آزمون¬های آماری مناسب در محیط نرم¬افزار SPSS و LISLER استفاده
اعرابی، سید محمود و سعیدی، سرمد و سهیلی، علی، موانع محیطی و ارائه الگوی مناسب جهت استفاده از تجارت الکترونیک در ایران مجله علوم اطلاع رسانی، بهار 1391، شماره 21 دوره 18، 21-11.
آذر، عادل و مومنی، منصور، 1383، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، چاپ دهم، انتشارات سمت.
حافظ نيا، محمد، 1388، مقدمه¬اي بر روش تحقيق در علوم انساني، چاپ شانزدهم، تهران، انتشارات سمت.
خاكي، غلامرضا، 1387، روش تحقيق در مديريت، تهران، چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامي.
دولتآبادی، فیروز و دیگران، 1392، مدیریت راهکارهای مناسب ارتقای آن در جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول، تهران، نشر دفتر گسترش علم دانشگاه آزاد اسلامی (به سفارش مرکز تحقیقات استراتژیک).
سرمد، زهره و بازرگان، عباس و حجازی، الهه، 1395، روش¬های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ هفتم، تهران، انتشارات آگاه.
کاوسی، سید محمدرضا و سقائی، عباس، 1394، روش های اندازه گیری رضایت، چاپ دوم، تهران، انتشارات سبزان.
مومنی، منصور و قیومی، علی، 1396، تحلیل¬های آماری با استفاده از SPSS. چاپ سوم، تهران: نشر کتاب نو.
Baker, J. (2007). Quick Impact Projects: Towards a Whole of Government Approach. Parterson Review 8: 1-21.
Birch, D. (1987). Job Creation In America: How Our Smallest Companies Put The Most People to Work. New York. Free Press.
Brewer , E. Genay, H. Jackson, W and Worthington, W. (1996). Performance and Access to Government Guarantees: The Case of Small Business Investment Companies. Federal Reserve Bank of Chicago in Its Journal Proceedings. p586-611.
Busom, I. (2004). Department D, Economica Aplicada Universitate Autonoma de Barcelona. Film Strategies In Cooperation and Participation In Programs.
Churchill, G.A., and Surprenant, C. (192). An Investigation into the Determinants of Customer Satisfaction. Journal of Marketing Research, 19 (4): 491-504.
Crosby, P. (199), Quality is Free: The Art Of Making Quality Certain, New York: New American Library.