بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر رضایت شغلی کارکنان با نقش میانجی کارعاطفی (منطقه ویژه اقتصادی عسلویه)
الموضوعات :
1 - دکتری مدیریت دولتی- گرایش تطبیق و توسعه، رییس آموزش و توسعه منابع انسانی شرکت مجتمع صنایع آلومینیم جنوب(سالکو)
2 - مدیریت بازرگانی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه غیر انتفاعی، مهر ، ایران
الکلمات المفتاحية: هوش فرهنگی, کار عاطفی, مدیریت منابع انسانی, رضایت شغلی,
ملخص المقالة :
رضایت شغلی یکی از عوامل مهم در افزایش میزان کارایی و موفقیت شغلی تلقی می شود. توسعه یافتگی توسط منابع انسانی کارآمد عالقمند و دارای پیوند روانی عمیق به وجود می آید. معلمین و مربیان تربیت دهنده نیروی عظیم دانش آموزی باید به شغل خود عالقمند باشند تا بتوانند استعدادهای بالقوه دانش آموزان را شکوفا سازند. از دیدگاه صاحبنظران رضایت عبارت از نگرش کلی فرد نسبت به شغل است. از مفاهیم تاثیرگذار در رضایت شغلی می توان هوش فرهنگی باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر رضایت شغلی کارکنان با نقش میانجی کار عاطفی در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه می باشد که با رویکرد کمی و با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه داده های مورد نیاز گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان منطقه ویژه اقتصادی عسلویه به تعداد 2300 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، تعداد 340 نفر به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تحلیلی داده های تحقیق از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS استفاده شد. هدف این مطالعه ارزیابی تأثیر طیف گستردهای از کار هیجانی و هوش فرهنگی بر رضایت شغلی کارکنان است. نشان داده شد که توجه به عوامل شناختی، انگیزشی، ناهماهنگی عاطفی و بیان احساسات طبیعی احساس شده بر رضایت شغلی درمیان کارکنان سازمان بسیار با اهمیت می باشد. نتایح نشان میدهد که هوش فرهنگی بر رضایت شغلی کارکنان منطقه ویژه اقتصادی عسلویه تاثیر معناداری دارد. همچنین کار عاطفی نیز بر رضایت شغلی تاثیر معناداری دارد. علاوه بر این کار عاطفی نیز به عنوان متغیر میانجی بر ارتباط هوش فرهنگی بر رضایت شغلی کارکنان منطقه ویژه اقتصادی عسلویه تاثیر معناداری دارد.
- بهاءالدینی، فاطمه؛ رشیدی نژاد، معصومه؛ جهانی، یونس؛ اقبالی، طیبه؛ عزیزاده فروزی، منصوره(1400). هوش فرهنگی در کارکنان پرستاری: ارتباط آن با تعامل اجتماعی، نشریه فرهنگ و ارتقای سلامت، دوره پنجم، شماره 2: 228-236.
- یزدان شناس ،مهدی ؛خورشیدی، حمیده(1399)، استفاده از کار عاطفی برای افزایش عملکرد فروش نقش ادراک از حمایت سازمانی ، مدیریت بازرگانی ، (12) 1 ، 94 –115
-کابلی، مریم (1400)، آموزش هوش فرهنگی در هزاره سوم ماهیت ضرورت رویکرد و ابعاد ، نخبگان علوم و مهندسی ،(3) 6، 30 –41
- یوسف زاده، محمدرضا (1400)، سنجش میزان هوش فرهنگی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی و مطالعات فرهنگی پلیس،(3) 8، 13 –20
A Toropova, E Myrberg, S Johansson (2021), Teacher job satisfaction: the importance of school working conditions and teacher characteristics , Educational review, 2021 - Taylor & Francis
Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., 2006. Personality correlates of the four-factor model of cultural intelligence. Group Organ. Manag. 31 (1), 100–123.
Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K.Y., Templer, K.J., Tay, C., Chandrasekar, N.A., 2007. Cultural intelligence: its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Manag. Organ. Rev. 3 (3), 335–371.
Biron, M., & Van-Veldhoven, M. (2015). Emotional labor in service work: Psychological flexibility and emotion regulation. Human Relations, 65(10), 1259-1282.
Brotheridge, C.M., Lee, R.T., 2003. Development and validation of the emotional labour scale. J. Occup. Organ. Psychol. 76 (3), 365–379.
Bücker, J.J.L.E., Furrer, O., Poutsma, E., Buyens, D., 2014. The impact of cultural intelligence on communication effectiveness, job satisfaction and anxiety for Chinese host country managers working for foreign multinationals. Int. J. Hum. Resour.
Chen, X.P., Liu, D., Portnoy, R., 2012. A multilevel investigation of motivational cultural intelligence, organizational diversity climate, and cultural sales: evidence from U.S. real estate firms. J. Appl. Psychol. 97 (1), 93–106.
Chu, K.H., Baker, M.A., Murrmann, S.K., 2012. When we are on stage, we smile: The effects of emotional labor on employee work outcomes. Int. J. Hosp. Manag. 31 (3), 906–915.
Chu, K.H.-L., Murrmann, S.K., 2006. Development and validation of the hospitality emotional labor scale. Tour. Manag. 27 (6), 1181–1191.
Diefendorff, J.M., Croyle, M.H., Gosserand, R.H., 2005. The dimensionality and antecedents of emotional labor strategies. J. Vocat. Behav. 66 (2), 339–357.
Earley, P.C., Ang, S., Tan, J.-S., 2006. Developing Cultural Intelligence at Work. Stanford University Press, Stanford, CA.
Earley, P.C., Mosakowski, E., 2004. Cultural intelligence Harvard Business Review OnPoint, 2013, pp. 90–97.
Gursoy, D., Boylu, Y., Avci, U., 2011. Identifying the complex relationships among emotional labor and its correlates. Int. J. Hosp. Manag. 31 (2011), 783–794.
Jung, H.S., Yoon, H.H., 2014. Antecedents and consequences of employees’ job stress in a foodservice industry: focused on emotional labour and turnover intent. Int. J. Hosp. Manag. 38, 84–88.
Kim, T., Yoo, J.J.-E., Lee, G., Kim, J., 2012. Emotional intelligence and emotional labour acting strategies among frontline hotel employees. Int. J. Contemp. Hosp. Manag. 28 (7), 1029–1046.
Kim, T.-Y., Gilbreath, B., David, E.M., Kim, S.-P., 2019. Self-verification striving and employee outcomes: the mediating effects of emotional labour of South Korean employees. Int. J. Contemp. Hosp. Manag. 31 (7), 2845–2861.
Lee, J.H., Ok, C., Hwang, J., 2016. An emotional labor perspective on the relationship between customer orientation and job satisfaction. Int. J. Hosp. Manag. 54, 139–150.
Lee, J.H., Ok, C.M., 2014. Understanding hotel employees’ service sabotage: emotional labor perspective based on conversation of resources theory. Int. J. Hosp. Manag. 36, 176–187.
Lu, C.-J., Shih, Y.-Y., Chen, Y.-L., 2013. Effects of emotional labor and job satisfaction on organizational citizenship behaviors: a case study on business hotel chains. Int. J. Organ. Innov. 5 (4), 165–176.
MacNab, B.R., Worthley, R., 2012. Individual characteristics as predictors of cultural intelligence development: the relevance of self-efficacy. Int. J. Intercult. Relat. 36 (1), 62–71.
Takdir, S, Tantri, Y, Rahmat Syah, R. A (2020). Cultural Intelligence Effect on Job Satisfaction over Employee Performance, Journal of Business management, Vol, 16 No. 3, 87-96.
Thomas, D.C., Liao, Y., Aycan, Z., Cerdin, J.-L., Pekerti, A.A., Ravlin, E.C., Stahl, G.K., Lazarova, M.B., Fock, H., Arli, D., Moeller, M., Okimoto, T.Y., Van de Vijver, F., 2015. Cultural intelligence: a theory-based, short form measure. J. Int. Bus. Stud. 46 (9), 1–20.
Lam, R., Cheung, C., and Lugosi, P. (2022). The Impacts of Cultural Intelligence and Emotional Labor on the Job Satisfaction of Luxury Hotel Employees. International Journal of Hospitality Management, Vol. 21, No.5: 158-169.
Ward, C.; Fischer, R.; Lam, F. S. Z., & Hall, L. (2020). The convergent, discriminant, and incremental validity of scores on a self-report measure of cultural intelligence, Educational and Psychological Measurement, 69(1), 85-105.