غربالگری مؤلفههای دولت الکترونیک در حکمرانی خوب با استفاده از تکنیک فازی
الموضوعات :سید انوشیروان مجدزاده 1 , سنجر سلاجقه 2 , امین نیک پور 3 , شهین شرفی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ،واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
4 - استادیار،گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
الکلمات المفتاحية: غربالگری, دولت الکترونیک, حکمرانی خوب, تکنیک فازی,
ملخص المقالة :
دولت الکترونیک نقش عمدهای را در افزایش انعطاف پذیری ساختار دولت و امکان تطابق به موقع با تغییرات، کاهش تخلفات و فساد اداری، افزایش مشارکت مردمی، افزایش شفافیت در بدنه دولت، کاهش تمرکززدایی، تقویت پایههای دموکراسی، اصلاح بوروکراسی اداری و دولتی، افزایش قدرت پاسخگویی دولت، افزایش کارایی و بهره وری کارکنان، کیفیت دسترسی شهروندان به اطلاعات و دادهها، صرفه جویی در زمان و اثربخشی را ایفا مینماید کاربست اجرایی دولت الکترونیک برای نیل به حکمرانی خوب، تسهیم قدرت در جامعه را تسهیل میکند. این امر بدنبال خود پشتیبانی از خدمات عمومی، مدیریت عمومی و تعامل بین جامعه و دولت را برقرار میکند و توسعه پایدار را بدنبال دارد که این امر مشارکت اجتماعی مردم در تصمیم گیریهای دولت و توسعه اجتماعی و اقتصادی را بهبود میبخشد به منظور ارزیابی مؤلفههای دولت الکترونیک در حکمرانی خوب و ویژگیهای که کیفیت آنها توسط کارشناسان خبره تعیین شده بود از منطق فازی و نرم افزار MATLAB بهره گرفته شد و نتایج به عنوان خروجی مدل فازی مورد استفاده قرار گرفت نتایج نشان میدهد که مؤلفه کارآمدی دستگاههای دولتی با درجه عضویت (43/0) و طبقه نهایی (L) و همکاری و کسب و کار با درجه عضویت (4/0) و طبقه نهایی (L)، کارایی و اثر بخشی با درجه عضویت (41/0) و طبقه نهایی (L)، نتیجه گرایی با درجه عضویت (48/0) و طبقه نهایی (L)، بستر مناسب برای تجارت الکترونیکی با درجه عضویت (45/0) و طبقه نهایی (L)، شفافیت در بدنه دولت با درجه عضویت (37/0) و طبقه نهایی (L)، افزایش میزان آگاهی و دانش (44/0) و طبقه نهایی (L)، توجه و واکنش با درجه عضویت (28/0) و طبقه نهایی (VL) حذف میشوند.
آریابد، آیدا، مقدسی، رضا، زراعت کیش، یعقوب. (1399). مطالعه ارتباط حکمرانی خوب با تولید و بهره وری کل عوامل در گروهی از کشورهای در حال توسعه و OECD، تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 12(3)، 289-318. https://dorl. et/dor/20.1001.1.20086407.1399.12.47.12.6
ابراهیمی، مجتبی؛ شریفی طرازکوهی، حسین؛ باقرزاده، احد. (1399). نقش و کارکرد دولت الکترونیک در احقاق حقوق شهروندی. اخلاق زیستی، 10(35)، 17-1. https://doi.org/10.22037/bioeth.v10i35.33715
آزادیان، مرضیه؛ وثوق مقدم، عباس؛ فرهادی محلی، علی. (1400). تحلیل سلسله مراتبی فازی مؤلفههای حکمرانی خوب برای سیاستگذاری نظام سلامت در جمهوری اسلامی ایران. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. ۶ (۲):۸۷-۱۰۲. http://mshsj.ssu.ac.ir/article-۱-۴۴۲-fa.html
توکلی، غلامرضا، بابایی، سحر، سجادیه، علیرضا. (1399). تبیین و تحلیل شاخصهای حکمرانی خوب در ودجا، فصلنامه مدیریت و پژوهش¬های دفاعی، 19(87)، 73-102. 20.1001.1.20086121.1399.18.87.3.5
حاجیلو، محمد، محمدی، نبی الله، درودی، هما، منصوری، علی. (1400). تدوین الگوی توسعه منابع انسان ی آموزش محور مبتنی بر حکمرانی خوب در دانشگاههای علوم پزشک ی کشور (مطالعه کیفی)، مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 14(4)، 161-171. http://edcbmj.ir/article-1-2680-fa.html
حاجیلو، محمد، محمدی، نبی الله، درودی، هما، منصوری، علی. (1400). طراحی و اعتبار یابی الگوی توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب در دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توسعه آموزش در علوم پزشکی، 14(42). 9-23. http://edcbmj.ir/article-۱-۲۶۸۰-fa.html
خان محمدی، هادی، رئیسی وانایی، ایمان، ملک محمدی، سحر. (1397). ساخت نگاشت روابط شبکه ای آسیب های راهبردی توسعه دولت الکترونیکی در ایران، مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 7(26)، 101-136. https://doi.org/10.22054/ims.2019.9718
دقتی, عادله, یعقوبی, نورمحمد, کمالیان, امین رضا, دهقانی, مسعود. (1400). طراحی الگوی استقرار و توسعه حکمرانی خوب الکترونیک با استفاده از رویکرد فراترکیب. پژوهشهای مدیریت در ایران. 24 (2)، 34-1. https://mri.modares.ac.ir/article_522.html
رهنورد, فرج اله, محمدی, داریوش. (1386). ارزیابی مراحل تکاملی دولت الکترونیک در ایران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 1، 7 (27)، 63-80. https://jem.journals.umz.ac.ir/article_215.html
زرشگی، محمد. (1399). تأملی در مفهوم و جایگاه دولت الکترونیک و ارتباط¬سنجی آن با وضعیت محیط¬زیست تهران، فصلنامه راهبرد اجتماعی-فرهنگی، 9(34)، 143-169. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22517081.1399.9.1.6.9
ساوری، اکبر، رحمتی فر، سمانه، زرنشان، شهرام. (1400). همسنجی مؤلفههای دموکراسی با شاخصهای حکمرانی خوب در پرتو حقوق بینالملل، پژوهش سیاست نظری، 30، 57-74. 20.1001.1.20085796.1400.16.30.10.1
سرایی، محمدحسین، خاوریان گرمسیر، امیررضا. (1397). همگامسازی شهر اسلامی با چارچوبهای مدیریت شهری الکترونیک در فضای شهر ایرانی- اسلامی، شهر پایدار، 1(2)، 97-111. 10.22034/jsc.2018.88365
سلطانی نژاد، احمد و گودرزی، سهیل (1396). فناوری اطلاعات و تحول در مفهوم حکمرانی خوب. فصلنامه سیاست، 47(1)، 97-79. 10.22059/jpq.2017.60775
شریفی، حسین، جوادی، محمدحسین، حاجی پور، مرضیه. (1392). بررسی نقش فناوری اطلاعات در کاهش فساد اداری از طریق افزایش شفافیت اطلاعات، بهبود پاسخگویی و ارتقا اعتماد و درستی، فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 28(3)، 679-660. 10.35050/JIPM010.2013.026
صادق، نسترن، سجادی، سیدهبدالله، عقیلی، سیدوحید. (1392). نقش استقرار دولت الکترونیک بر اثربخشی شرکت¬های بیمه (موردمطالعه شرکت سهامی بیمه ایران)، فصلنامه مطالعه مدیریت شهری، 5 (16)، 107-98. https://sanad.iau.ir/journal/ums/Article/6449?jid=6449
علیخانی، صادق، اسلامی، رضا، نیاورانی، صابر. (1398). ظرفیتهای قانون اساسی ایران در افزایش مشارکت شهروندان در پرتو راهبردهای حکمرانی خوب، فصلنامه تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری، 4، 11-31. https://journals.srbiau.ac.ir/article_14584.html
قاسمی، ابوالفضل، قزلسفلی، محمدتقی، مسلمی مهنی، یوسف. (1398). حکمرانی خوب شهری بهمنزله مرجعیت سیاستگذاری شهری؛ تحلیل محتوای برنامه پنجم و ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مجلس راهبرد، 27(101)، 195-221. https://www.sid.ir/paper/224834/fa
قوچانی، فرخ، رضاییان، علی، قربانی زاده، وجه الله، حسینی، احمد. (1397). بررسی توانمندیهای نیروی انسانی مرتبط با بلوغ تعاملپذیری دولت الکترونیک، پژوهش¬های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 10(3)، 75-100. https://www.sid.ir/paper/371250/fa
مقیمی، سیدمحمد، اردکانی، مصطفی. (1390). سنجش شاخص¬های حکمرانی خوب و نقش دولت الکترونیک در ارتقای آن، مجله مدیریت فناوری اطلاعات، 3(8)، 171-188. https://www.sid.ir/paper/504183/fa
لطفی، بهروز؛ خرازی محمدوندی، آذر و مظفری ، افسانه (1402). رویکرد ارتباطات استراتژیک نسبت به اجرای نظریه حکمرانی خوب در دستگاه های دولتی ایران (مطالعه موردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و ارائه الگو مطلوب. نشریه تعاون و کشاورزی،9 (47) ، 73-89. https://www.sid.ir/paper/1164952/fa
مولایی، سوران، ایراندوست، منصور، احمدیان، جمیله، بهمنی، کامیار. (1396). ارتباط رهبری اخلاقی با حکمرانی خوب در سازمانهای دولتی، اخلاق در علوم رفتاری، 14(4)، 139-147. http://ethicsjournal.ir/article-1-1629-fa.html
مولوی, زینب؛ حسینی ابوعلی, معصومه؛ جعفری, سیدمحمدباقر. (1396). ارتقای اعتماد عمومی شهروندان: بررسی نقش حکمرانی خوب و خدمات دولت الکترونیکی. مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی571-594 , (4)4. 10.22059/jscm.2018.249639.1524
وارث، سید حامد. (1380). ایجاد مدلی جامع جهت تبیین تأثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، 1، 136-123.
Agbozo, M., Asamoah , B. (2019). The Role of E-Government Systems in Ensuring Government Effectiveness and Control of Corruption. R-Economy , 5(2):53-60. DOI:10.15826/recon.2019.5.2.006
Adila, W. (2024). Mapping The Evolution of Good Governance: A Literature Review Perspective. Politeia: Journal of Public Administration and Political Science and International Relations, 2(1), 1–11. DOI: https://doi.org/10.61978/politeia.v2i1.143 .
Berntzen, L. (2013, October). Citizen-centric eGovernment services. In The Sixth International Conference on Advances in Human oriented and Personalized Mechanisms, Technologies, and Services (CENTRIC), 132-136. ISBN: 978-1-61208-306-3. http://www.e-cariera-admin.ro/sites/default/files/files/1%20Berntzen_2013.pdf
Brown, K., Ryan, N., Parker, R. (2000). New Models of Service Delivery in the Public Sector, The International Journal of Public Sector Management, Vol. 13, No. 3. DOI:10.1108/09513550010345955
Duffy, D. (2000). Q&A: Balancing the Role of E-Government: Interview with Mike Hernon, Vice President of E-Government: for New York City-Based Gov Works. http://www.cnn.com/2000/TECH/computing/11/13/qna.egov.idg
Faisal, T., & Faisal, M. N. (2019). E-government to m-government: A study in a developing economy. International Journal of Mobile Communications, 14(6), 568. DOI: https://doi.org/10.1504/ijmc.2016.079301.
Jawarneh, M. (2024). Advancements in Digital Technologies: Exploring the Impact on Governance. Journal of Infrastructure, Policy and Development. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-4666-0086-7.ch007.
Mahbub, T., Faisal Ahammad, M., Tarba, S. Y., Yusuf Mallick, S.M. (2022). Factors encouraging foreign direct investment (FDI) in the wind and solar energy sector in an emerging country, Energy Strategy Reviews, 41, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.esr.2022.100865
Millard, J. (2003). “E-Government Strategies: Best Practice Reports from the European From Line”. Danish Technological Institute, Denmark. doi.org/10.1007/978-3-540-46138-8_49
Moon, M. J. (2002), “The Evolution of E-Government AmongMunicipalities: Rhetoric of Reality?”, Public Administration Review,vol. 62, No. 4. https://doi.org/10.1111/0033-3352.00196
Nofiantia, L., Susanti Suseno, N. (2014). Factors affecting implementation of good government governance (GGG) and their implications towards performance accountability, International Conference on Accounting Studies, 164, 98-105. DOI:10.1016/j.sbspro.2014.11.056
Ramon Saura, J., Ribeiro-Soriano, D., Palacios-Marqu´es, D. (2022). Assessing behavioral data science privacy issues in government artificial intelligence deployment, Government Information Quarterly, 1-17. DOI:10.1016/j.giq.2022.101679
Song, Y., Natori, T., & Yu, X. (2024). Tracing the Evolution of E-Government: A Visual Bibliometric Analysis from 2000 to 2023. Administrative Sciences, 14(7), 133. DOI: https://doi.org/10.3390/admsci14070133
Saylam, A., Yıldız, M. (2022). conceptualizing citizen-to-citizen (C2C) interactions within the E-government domain, Government Information Quarterly, 39, 1-11. DOI:10.1016/j.giq.2021.101655
Wescott, C. G. (2001). E-Government in the Asia – Pacifiv Region, Asian Journal of Political Science, vol. 9, No. 2,1-24.
DOI:10.1080/02185370108434189
Yanging.G (٢٠١٠). E-government ;Definition,Gools,Benefit and Risks, International Conference on management and service science. DOI:10.1109/ICMSS.2010.5576557
Ziemba, E., Papaj, T., & Hacura, M. J. (2015). E-government success factors: a perspective on government units. Issues in Information Systems, 16(2), 16-27. https://doi.org/10.48009/2_iis_2015_16-27.
