اثربخشی درمان روان پویشی فشرده کوتاه مدت بر اضطراب نوجوانان
الموضوعات : Islamic positive psychology
1 - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - ریاست دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
الکلمات المفتاحية: درمان روان پویشی, اضطراب , نوجوان,
ملخص المقالة :
این پژوهش باهدف بررسی اثر بخشی درمان روان پویشی فشرده کوتاه مدت بر اضطراب نوجوانان دختر مبتلا به ریفلاکس انجام شد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری اطلاعات نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و گواه و از نظر روش انجام از نوع کمی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیهی بیماران مبتلا به ریفلاکس مراجعه کننده به بیمارستان ثارالله بود. جامعه آماری شامل بیماران مبتلا به ریفلاکس مراجعه کننده به بیمارستان ثارالله بود که با استفاده از فرمول کوکران جمعا 30 نفر بعنوان نمونه آماری در دو گروه آزمایشی و گواه 15 نفره بدست آمد. روش نمونه گیری بصورت هدفمند بود. قبل از آموزش پرسشنامه های اضطراب بک و استر را بعنوان پیش آزمون بر روی گروه آزمایش و گواه تکمیل نمودیم، سپس در گروه آزمایش پروتکل درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را اجرا کردیم. با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل کوواریانس مشخص شد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب نوجوانان مبتلا به ریفلاکس تاثیر دارد. از طرفی با توجه به نتایج بدست آمده در بخش توصیفی متغیر اضطراب در قبل و پس از اجرای پروتکل درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد هشت جلسهای، مشخص شد که تاثیر این درمان در کاهش اضطراب بیماران مثبت بوده است. بدین ترتیب در روان شناسان و مشاوران باید در جلسات مشاوره و درمانی دختران مبتلابه ریفلاکس به درمان روان پویشی فشرده کوتاه مدت توجه ویژه داشته باشند.
آزادی، محمدمهدی. (1392). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر خودمدیریتی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه سمنان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
ایزدی، راضیه. (1391). بررسی و مقایسه اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری بر علایم و باورهای وسواسی، کیفیت زندگی، انعطافپذیری روانشناختی، افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به وسواس فکر و عملی مقاوم به درمان (پایاننامه دکتری). دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی، گروه روانشناسی.
حسینی، حامد.، و خالقی کیادهی، نرگس. (1393). بررسی ارتباط سلامت روانی و کیفیت زندگی با ریفلاکس معده. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 24(122)، 87-81.
خوریانیان، محمد. (1392). اثربخشی روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده بر سبکهای دفاعی و ابرازگری هیجانی مبتلایان به افسردگی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه فردوسی مشهد.
سلیمانی، س., بابانژادی، م.,غنمی، ف. (۱۳۹۳). نقش خودآگاهی و تنظیم هیجان در کنترل اضطراب دانشجویان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی, 20، 65-51.
نبیزاده، اعظم.، و فرهادی، محمد. (1398). اثربخشی خنثیسازی دفاعهای تاکتیکی در رواندرمانی پویشی فشرده و کوتاهمدت بر سبکهای دفاعی، اضطراب و ترس از صمیمیت در نمونه غیربالینی. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 13(1)، 39-24.
نریمانی، محمد.، و بخشایش، رباب. (1393). اثر بخشی آموزش پذیرش-تعهد بر بهزیستی روانشناختی در زوجین در معرض طلاق. پژوهشهای مشاوره, 13(52)، 34-12.
نوروزی، محمد.، میکائیلی، فواد.، و عیسیزادگان، عیسی. (1395). ). شیوعشناسی اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان دانشگاه ارومیه. مجله پزشکی ارومیه، 27(2)، 166-155.
Chavooshi, B., Mohammadkhani, P., & Dolatshahee, B. (2017). Telemedicine vs. in-person delivery of intensive short-term dynamic psychotherapy for patients with medically unexplained pain: A 12-month randomized, controlled trial. Journal of Telemedicine and Telecare, 23(1), 133–141.
Igbokwe, D., Ola, B. A., & Ndom, R. J. E. (2016). Gender differences in the manifestation of brain fag, depression and indices of anxiety among secondary school students in Nigeria. European Psychiatry, 33, S154.
Joseph, N., Williams, D. P., Bowman, A., Koenig, J., & Thayer, J. F. (2016). The need to approach emotional experiences as a mediator between resting heart rate variability and trait anxiety. Anxiety, 10(24), 34.
Larmar, S., Wiatrowski, S., & Lewis-Driver, S. (2014). Acceptance & Commitment Therapy: An overview of techniques and applications. Journal of Service Science and Management, 7, 216–221.
