اثربخشی آموزش مهارتهای سواد رسانهای بر تفکر خلاق و اعتیاد به شبکههای اجتماعی دانش آموزان
                                                
                                                    
                                                         زبیر  صمیمی
                                                        
                                                            1
                                                            
                                                                
                                                                     (
                                                استادیار، گروه روانشناسی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران.
                                                )
                                                                
                                                        
                                                    
                                                (
                                                استادیار، گروه روانشناسی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران.
                                                )
                                                
                                                
                                                    
                                                        معظمه  ارج
                                                        
                                                            2
                                                        
                                                    
                                                (
                                                گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران
                                                )
                                                
                                    
الکلمات المفتاحية: تفکر خلاق, اعتیاد به اینترنت, مهارتهای سواد رسانهای.,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای سواد رسانهای بر تفکر خلاق و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان چابهار بود. پژوهش حاضر شبه تجربی با طرح پیشآزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش-آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان چابهار در سال تحصیلی 1404-1403 تشکیل داد که از بین آن ها تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایدهی شدند. پس از انجام پیش آزمون، آموزش مهارتهای سواد رسانهای طی 8 جلسه 90 دقیقهای (دو بار در هفته) براي گروه آزمایش اجرا شد. همه شرکت کنندگان قبل و پس از آموزش براساس پرسشنامه تفکر خلاق پیتر و هانی (1388) و اعتیاد اینترنت یانگ (2007) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و روش تحلیل کوواریانس تک متغیری در نرم¬افزار SPSS-27 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون در بهبود تفکر خلاق و کاهش اعتیاد به اینترت وجود داشت و آزمودنیهای گروه آزمایش در مرحله پس آزمون از تفکر خلاق بیشتر و اعتیاد به به اینترنت کمتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار بودند. براساس نتایج پژوهش حاضر، آموزش مهارتهای سواد رسانهای تأثیر مثبتی بر تفکر خلاق و اعتیاد به اینترنت دانش¬آموزان دارد و میتوان از این شیوه آموزشی برای بهبود تفکر خلاق و اعتیاد به اینترنت استفاده کرد.

