اثربخشی آموزش راه حل مدار بر کاهش تکانشگری، تاب آوری و بهزیستی اجتماعی مادران دانش آموزان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش منطقه 3 شهر تهران
الموضوعات : Islamic positive psychology
پروانه صفدریان
1
,
فرزانه احمدی
2
1 - دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی تهران، رسمی آموزش و پرورش
2 - استاد گروه علوم انسانی،دانشکده روانشناسی ومشاوره موسسه آموزش عالی ادیبان
الکلمات المفتاحية: آموزش راه حل مدار, تکانشگری, تاب آوری و بهزیستی اجتماعی مادران.,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش اثربخشی آموزش راه حل مدار بر کاهش تکانشگری، تاب آوری و بهزیستی اجتماعی مادران دانش آموزان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش منطقه 3 شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون به همراه گروه كنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر كليه مادران دانش آموزان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 می باشند. روش نمونه گیری این به صورت خوشه ای بود. افراد نمونه به پرسشنامه های تکانشگری، تاب آوری و بهزیستی اجتماعی پاسخ دادند سپس به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفر (15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل) قرار داده شد. براي تایید یا رد فرضيه هاي تحقيق، آزمون تحلیل کوواریانس به کارگرفته شد. محاسبات انجام شده در دو بخش آمار توصيفی و تجزیه و تحليل آمار استنباطی ارائه گردید. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین میانگین متغیر تکانشگری بین گروه کنترل و گروه آزمایش (۱۹۶/2۲۷= F و 00۰/0 =P) تفاوت معنی دار وجود دارد، همچنین در میانگین متغیر تاب آوری بین گروه کنترل و گروه آزمایش (۴۶۱/۲۱۰= F و 00۰/0 =P) تفاوت معنی دار وجود دارد. و در میانگین متغیر بهزیستی اجتماعی بین گروه کنترل و گروه آزمایش (۷۰۲/۲۱۷= F و 00/0 =P) تفاوت معنی دار وجود دارد
اختیاری، حامد، صفایی، هومن، اسماعیلی جاوید، غلامرضا، عاطف وحید، محمدکاظم، عدالتی، هانیه، و مکری، آذرخش. (1387). روایی و پایایی نسخه های فارسی پرسشنامه های آیزنک، بارت، دیکمن و زاکرمن در تعیین رفتارهای مخاطره-جویانه و تکانشگری. مجله روان پزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 3(1)، 326- 336.
اعتمادی، احمد، گیتی پسند، زهرا، و مرادی، میترا. (1402). اثر بخشی درمان گروهی راهحل مدار بر کاهش تعارضات مادر- دختر در مادران. فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده، 3(4)، 565-590.
بهبهانی، مریم.، ذوالفقاری، مریم، و حبی، محمدباقر. (1399). اثربخشی زوج درمانی راه حل محور بر بهبود الگوهای ارتباطی و کنترل عاطفی زوج های آشفته. فصلنامه خانواده درمانی کاربردی، 1(4)، 37-18.
حیدری، غلامحسین، و غنایی، زیبا. (1387). هنجاریابی پرسشنامه بهزیستی اجتماعی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار)، 2(7)، 31-40.
رستمی، مهدی، سعادتی، نادره، و یوسفی، زهرا. (1397). بررسی و مقایسه آموزش زوج درمانی هیجان مدار و راهحل مدار بر کاهش ترس از صمیمیت و افزایش رضایت جنسی زوجین. دوفصلنامه مشاوره کاربردی، 8(2)، 22-1.
متصدی زرندی، رضوان، و متصدی زرندی، رویا. (1402). مقایسه پرخاشگری کودکان مادران شاغل دولتی شاغل آزاد و خانه دار. پژوهشنامه مطالعات راهبردی در علوم انسانی و اسلامی، 4(51)، 137-146.
محمدي، مسعود. (1384). بررسی عوامل مؤثر بر تابآوري در افراد در معرض خطر سوء مصرف مواد. رسالۀ دکتري روانشناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
منتصرالدوله، نسترن، صادقی نژاد، صغری، قربان پور، احمد، سرگورابی، فرزانه، و فرجی، زکیه. (1402). اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر پرخاشگری مادران دانش آموزان. ماهنامه پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 6(58)، 78-89.
نجاری، مسعود، جدیدی، هوشنگ، مرادی، امید، کریمی، کیومرث. (1400). مدلیابی علّی سازگاری اجتماعی براساس هوش هیجانی، تابآوری و تفکر انتقادی در میان دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه. مجله مطالعات ناتوانی، ۱۱(5)، ۱۴۹-۱۴۹.
نعمتی، شهروز، مهدیپور مارالانی، فرناز. (1395). مدلیابی ساختاری سبکهای دلبستگی به خدا، تابآوری و سلامتروانی در والدین دارای کودکان نارساییهای رشدی و ذهنی. فصلنامۀ افراد استثنایی، 6(22)، 40-26.
Artelaris, P.(2017). Geographies of crisis in Greece: A social well-being approach. Geoforum, 84 (3), 59-69.
Ayyash-Abdo, H., Sanchez-Ruiz, M.-J., & Barbari, M. L. (2016). Resiliency predicts academic performance of Lebanese adolescents over demographic variables and hope. Learning and Individual Differences, 48(4), 9–16. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.04.005.
Banwal, S., & Siddiqui, Z. U. (2022). Effect of Pranayama on premenstrual syndrome in the present scenario. International Journal of Health Sciences, 2(2), 5987-5999.
Barrett, L. F. (2004). Feelings or Words? Understanding the Content in Self-Report Ratings of Experienced Emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 87(2), 266–281. https://doi.org/10.1037/0022-3514.87.2.266
Beyebach, M. (2014). Change factors in solution-focused brief therapy: A review of the Salamanca studies. Journal of Systemic Therapies, 33(1), 62–77.
Chacko, V., Thomas, E., & Joseph, J. (2022). Maternal Perspectives on Parenting Adolescents: Insights from Kerala – India. International Journal of Indian Psychȯlogy, 11(3), 3429-2349. https://doi.org/10.25215/1103.301.
Connor, K,M., & Davidson, J.R.T (2003). Development of a New Resilience Scale: The Connor- Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Journal of Depression and Anxiety, 18(2), 76- 82.
Coventry, P. (2022). Occupational health and safety receptivity towards clinical innovations that can benefit workplace mental health programs: anxiety and hypnotherapy trends. International journal of environmental research and public health, 19(13), 7735-7743.
Dameron, M. L. (2016). Person-centered counseling and solution-focused brief therapy: An integrative model for school counselors. Journal of School Counseling, 14(10), 1– 28.
De Sahzer, S., Dolan, Y.M., Korman, H., Trepper, T.S., McCollum, E.E., & Berg, I.K. (2006). more than miracles: The state of the art of solution focused therapy. New York: Haworth Press.
Deng, W., Liang, Q.Z., & Fan, P.H.(2019). Complements or substitutes? Configurational effects of entrepreneurial activities and institutional frameworks on social well-being. Journal of Business Research, 96(4),194-205.
Franklin, C., Bolton, K. W., & Guz, S. (2019). Solution-focused brief family therapy. In B. H. Fiese, M. Celano, K. Deater-Deckard, E. N. Jouriles, & M. A. Whisman (Eds.), APA handbooks in psychology®. APA handbook of contemporary family psychology: Family therapy and training (p. 139–153). American Psychological Association.
Huan, C., Park, S., & Kang, J.(2021). Panic Buying: Modeling What Drives it and How it Deteriorates Emotional Well-being. Family & Consumer Sciences, 50(2), 150-164.
Itriyeva, K.(2022). Premenstrual syndrome and premenstrual dysphoric disorder in adolescents. Current Problems in Pediatric and Adolescent Health Care, 6(1),101-187.
Keyes, C.L.M. (1998). Social well-being. Social Psychology Quarterly, 61(4), 121- 140.
Killgore, W. D. S., Cloonan, S. A., Taylor, E. C., & Dailey, N. S. (2020). Loneliness: A signature mental health concern in the era of COVID-19. Psychiatry research, 290(6), 1131-1117. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113117.
Ko, S-H., Han, K., Lee, Y-h., Noh, J., Park, C-Y., Kim, D-J.(2018). Past and current status of adult type 2 diabetes mellitus management in Korea: a national health insurance service database analysis. Diabetes & metabolism journal, 42(2), 93-100.
Lee, J. E., Sudom, K. A., & Zamorski, M. A. (2023). Longitudinal analysis of psychological resilience and mental health in Canadian military personnel returning from overseas deployment. Journal of Occupational Health Psychology, 18(3), 37 – 327.
Lee, S. Y., Tung, H. H., Peng, L. N., Chen, L. K., Hsu, C. I., & Huang, Y. L. (2020). Resilience among older cardiovascular disease patients with probable sarcopenia. Archives of Gerontology and Geriatrics, 86(4), 1039-1049. https://doi.org/10.1016/j.archger.2019.103939.
Lertxundi, N., Molinuevo, A., Valvi, D., Gorostiaga, A., Balluerka, N., Shivappa, N., ... & Ibarluzea, J. (2022). Dietary inflammatory index of mothers during pregnancy and attention deficit-hyperactivity disorder symptoms in the child at preschool age: A prospective investigation in the INMA and RHEA cohorts. European Child & Adolescent Psychiatry, 31(4), 615-624.
Makukh, K., Horodnycha, O., & Nepyivoda, O. (2022). The management of premenstrual syndrome: results of a questionnaire survey of women in Lviv pharmacies, Ukraine. ScienceRise: Pharmaceutical Science. 3(37):27-33.
Markin, K. V., Temniy, A. V., & Dnov, K.V. (2022). Efficacy of hypnotherapy in the treatment of irritable bowel syndrome. A systematic review with meta-analysis. Neurology Bulletin, 54(2), 44-55.
McCubbin, M. A., & McCubbin, H. I. (2022). Resiliency in families: A conceptual model of family adjustment and adaptation in response to stress and crises. In: H. I. McCubbin, A. I. Thompson, & M. A. McCubbin. Family assessment: Resiliency, coping and adaptation: Inventories for research and practice. (pp. 1-64). Madison: University of Wisconsin System.
Mylant, M., Ide, B., Cuevas, E., & Meehan, M. (2002). Adolescent children of alcoholics: Vulnerable or resilient? Journal of the American Psychiatric Nurses Association, 8(2), 57–64.
Nappi, R.E., Cucinella, L., Bosoni, D., Righi, A., Battista, F., Molinaro, P., Stincardini, G., Piccinino, M., Rossini, R., & Tiranini, L.(2022). Premenstrual Syndrome and Premenstrual Dysphoric Disorder as Centrally Based Disorders. Endocrines, 16, 3(1),127-38.
Ni, M.Y., Yao, X.I., Cheung, F., Wu, J.T., Schooling, C.M., & Pang, H.(2020). Determinants of physical, mental and social well-being: a longitudinal environment-wide association study. International Journal of Epidemiology, 49(2), 380-399.
Patterson, J. M. (2022). Understanding family resilience. Journal of Clinical Psychology, 58(3), 233-246.
Samani, S., Jokar, B., & Sahragard, N. (2006) Resiliency, mental health and life satisfaction. Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 3(3), 290-295.(Persian).
Sharpley, CF., Bitsika, V., Jesulola, E., Fitzpatrick, K., & Agnew, L. (2022). The association between aspects of Psychological Resilience and subtypes of Depression: Implications for focussed clinical treatment models. International Journal of Psychiatry in Clinical Practice, 2(3), 1-12.
Singer, G. H., Maul, C., Wang, M., & Ethridge, B. L. (2021). Resilience in families of children with disabilities: Risk and protective factors. InJ. M. Kauffman, D. P. Hallahan. In Handbook of special education (pp. 654-667). New York: Rutledge.
Zahediasl, M., & Pelhvari, A.(2014). Social Development & Welfare Planning, 6(19), 72-107.
