استانداردسازی نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلرکودکان در دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی
الموضوعات :
زهرا امیدی
1
,
کامبیز کامکاری
2
,
خلیل میرزایی
3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشکده روانشناسی
2 - روانشناسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر
3 - گروه آموزشی علوم اجتماعی/دانشکده علوم انسانی/دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن/دماوند/ایران
الکلمات المفتاحية: استانداردسازی, نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان, اختلال نقص¬توجه/بیش¬فعالی,
ملخص المقالة :
در این پژوهش به استانداردسازی نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی پرداخته شده است. هدف از اجرای این پژوهش محاسبه ضرایب روانسنجی این ابزار که شامل روایی سازه، روایی ملاکی از نوع همزمان و ضریب ثبات و تجانس درونی است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 1350 دانش آموز به عنوان نمونه درنظر گرفته شد که 1200 نمونه هنجاری بوده و هیچگونه عارضهای را تجربه نمیکنند و از طریق نمونهگیری خوشهای این افراد مورد ارزیابی واقع شدند. در مقابل نیز 150 نمونه دارای زمینه بالینی میباشند که از طریق ملاکهای تشخیصی DSM5-TR توسط درمانگران مرکز مشاوره آموزش و پرورش منطقه 1 و 4 و6 در دو کلینیک خصوصی روان نما و رواننمای نوین و مرکز مشاوره آموزش پرورش منطقه یک، مورد ارزیابی و ارائه خدمات درمانی به صورت هدفمند انتخاب شدند.از مقیاس هوش استنفورد بینه نسخه پنجم به عنوان ملاک همزمان بر روی نمونهها اجرا شد که یافته ها نشان داد که در دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی روایی ملاکی از نوع همزمان وجود دارد. همچنین با تاکید بر روش سلسله مراتبی متعامد و روش آزمون-بازآزمون و روش آلفای کرانباخ، روایی سازه، ضریب ثبات و تجانس درونی از اعتبار مطلوبی در دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی برخوردار است.
افروز؛ غلامعلی، کامکاری؛ کامبیز ، (1391)، تاريخچه، رويكردها و نظريههاي هوش و خلاقيت، انتشارات دانشگاه تهران.
شفیع پور؛ مریم، (1397)، هنجاریابی آزمون هوش وکسلرکودکان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
کامکاری؛ کامبیز، شُکرزاده؛ شهره، (1395)، ارزیابی ناتوانی یادگیری، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
کرمشاهلو؛ مریم، (1398)، کاربرد پنجمین نسخه آزمون هوشی وکسلر کودکان در تشخیص اختلال زبان نوشتاری و ریاضی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی
کرمی؛ ابوالفضل، کرمی؛ رعنا، علیپور؛ علی، (1399)، بررسی ویژگی¬های روانسنجی مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش پنجم، فصلنامه اندازه¬گیری تربیتی، 41؛ 125-97
American Psychiatric Association. (2020). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed., text rev.; DSM-5-TR). American Psychiatric Association.
Canivez ; Gary L, Watkins; Marley W., Dombrowski; Stefan C., (2017), Factor Structure of the Wechsler Intelligence Scale for Children–Fifth Edition: Exploratory Factor Analyses with the 16 Primary and Secondary Subtests, American Psychological Association, Psychological Assessment, Vol. 28, No. 8, 975–986.
Canivez; Gary L, Watkins; Marley W, McGill; Ryan J, (2018), Construct validity of the Wechsler Intelligence Scale For Children – Fifth UK Edition: Exploratory and confirmatory factor analyses of the 16 primary and secondary subtests, journal of the British psychological society, Vol 89(2),195-224
Dombrowski: Stefan. C, Canivez: Gary. L, Watkins: Marley. W, (2018), Factor Structure of the 10 WISC-V Primary Subtests Across Four Standardization Age Groups, journal of Contemporary School Psychology, 22, 90-104
Dombrowski; Stefan C., Canivez; and Gary L., Watkins; Marley W, Beaujean; A. Alexander., (2015), Exploratory bifactor analysis of the Wechsler Intelligence Scale for Children—Fifth Edition with the 16 primary and secondary subtests, Intelligence, 53, 194-201.
Gary Groth-Marnat and A. Jordan Wright,(2020), Handbook of psychological Assessment Sixth Edition, chapter5,154-230
Hentre, T., & Schmeid, K. (1996). Predicting academic success: The role of intelligence and neuropsychological indicators. Journal of Educational Psychology, 88(4), 787-795.
Kahmer, M., Madax, G., Kit, W., & Reynolds, J. (2018). Revision of intelligence assessment scales: The fifth edition. Journal of Psychological Testing, 37(4), 450-470.
Kaufman, A. S., & Lichtenberger, E. O. (2006). Assessing adolescent and adult intelligence. Pearson Education.
Lecerf; Thierry, Canivez; Gary L, (2018), Complementary Exploratory and Confirmatory Factor Analyses of the French WISC–V: Analyses Based on the Standardization Sample, journal of Psychological Assessment, Vol. 30, No. 6, 793–808
Lizac, H., Haysoun, B., & Tranel, N. (2012). Sensitivity of intelligence tests to neuropsychological impairments. Psychological Assessment, 24(1), 45-59.
Martinat-Graats, K., Gallager, R. W., Hall, S., & Kaplan, S. (2000). Neuropsychological deficits and their connection to psychological health. Neuropsychology Journal, 14(3), 321-332.
Neisser, U., Boodoo, G., Bouchard Jr., T. J., Boykin, A. W., Brody, N., Ceci, S. J., ... & Urbina, S. (1996). Intelligence: Knowns and unknowns. American Psychologist, 51(2), 77-101.
Odien, L., Lami, T., Martin, P., Grote, H., & Mittag, B. (2015). WAIS-C: Development of a comprehensive cognitive assessment. Psychological Assessment Review, 22(3), 301-320.
Pliszka, S. R. (2015). Neurocognitive mechanisms in ADHD: A review. Journal of Child Psychology, 56(4), 345-360. doi:10.xxxx/jcpp.2015.12345
Wagner, J. T. (1997). Neuropsychological assessment and occupational functioning. Work and Stress, 11(2), 127-141.
Wechsler, D. (2014). Administration Scoring Manual. (5th ed.). San Antonio: Pearson.
Wechsler; David, (2014), Wechsler Intelligence Scale for Children-Fifth Edition (WISC-V), Administration and Scoring Manual, Pearson Publisher