ارائه مدل استقرار رایانش ابری به منظور توسعه آموزش عالی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران
الموضوعات :
سیدمحمود حسینیاشلقی
1
,
مهسا غلامحسین زاده
2
,
فرشیده ضامنی
3
,
حسن صیامیان
4
1 - 0دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی و احد ساری، ساری، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی و احد ساری، ساری، ایران.
3 - استاديار گروه علوم تربيتي دانشگاه ازاد اسلامي واحد ساري
4 - دانشیار گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
الکلمات المفتاحية: ارائه مدل, استقرار رایانش ابری, توسعه آموزش عالی.,
ملخص المقالة :
اين مطالعه، با هدف استقرار رایانش ابری بهمنظور توسعه آموزش عالی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران همراه با ارائه مدل انجام شد. پژوهش حاضر از نوع آميخته (كيفي- كمي) با طرح اکتشافی است. در بخش کیفی، استادان دانشگاههای علوم پزشکی به روش نمونه¬گيري هدفمند (تعداد 10 نفر) انتخاب شدند. جمع-آوري داده¬هاي كيفي از طريق مصاحبه نيمه¬ساختاريافته صورت گرفت و به روش تحليل محتواي كيفي تحليل شدند. در بخش کمی، 276 نفر از استادان دانشگاه و مدعوین دانشگاه علوم پزشکی مازندران (به تعداد 975 نفر) با استفاده از فرمول كوكران محاسبه و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده¬ها، پرسشنامه محقق¬ساخته بود كه روايي صوري و محتوايي آن تأیید شد و ضريب آلفاي كرونباخ آن بيش از 7/0 بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تكنيك مدلسازي معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش كيفي، 5 مؤلفه رايانش ابري اعم از «برنامهریزی»، «انتخاب مدل»، «انتخات فروشنده خدمات»، «قرارداد سطح خدمات» و «بهینه¬سازی» و 3 مؤلفه اصلی توسعه آموزش عالي «عوامل درونسازمانی»، «عوامل برونسازمانی» و «عوامل زیر ساختی» شناسايي شدند. بخش كمي نشان داد كه در میان ابعاد و مؤلفههای این دو متغیر، بالاترین ضریب به « انتخاب مدل» با ضریب مسیر 0.866 مربوط میشود که میزان R2 آن نیز برابر 749/0 است.
Development in Iran’s 2025 Vision. Social Development & Welfare Planning, 4(14), 26-68. https://doi.org/10.22054/qjsd.2013.3263
Bhatiasevi, V., & Naglis, M. (2016). Investigating the structural relationship for the determinants of cloud computing adoption in education. Education and Information Technologies, 21, 1197-1223.
Cappos, J., Beschastnikh, I., Krishnamurthy, A., & Anderson, T. (2009). Seattle: a platform for educational cloud computing. Proceedings of the 40th ACM technical symposium on Computer science education, Department of Computer Science and Engineering.
Changchit, C. (2015). Cloud computing: Should it be integrated into the curriculum? International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE), 11(2), 105-117.
El Mhouti, A., Erradi, M., & Nasseh, A. (2018). Using cloud computing services in e-learning process: Benefits and challenges. Education and Information Technologies, 23, 893-909.
Emamy, S. M., & Jabbardokht, H. (2021). The cultural impact assessment of development of higher education in the humanities in Iran: Strategic necessities. Letter of Culture and Communication, 5(1), -. https://doi.org/10.30497/lcc.2021.240747.1032
Ercan, T. (2010). Effective use of cloud computing in educational institutions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 938-942.
Ghallabi, S., Essalmi, F., Jemni, M., & Kinshuk. (2020). Learner modeling in cloud computing. Education and Information Technologies, 25(6), 5581-5599.
Jain, A., & Pandey, U. (2013). Role of cloud computing in higher education. International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering, 3(7), 966-972.
Klug, W., & Bai, X. (2015). Factors affecting cloud computing adoption among universities and colleges in the United States and Canada. Issues in Information Systems, 16(3), 1-10.
Kumar, V., & Sharma, D. (2017). Cloud computing as a catalyst in STEM education. International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE), 13(2), 38-51.
Mell, P., & Grance, T. (2010). The NIST definition of cloud computing. Communications of the ACM, 53, 50-58.
Mulyawan, B., Kosala, R., Ranti, B., & Supangkat, S. H. (2020). Cloud computing model in higher education. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering,
Sabi, H. M., Uzoka, F.-M. E., & Mlay, S. V. (2018). Staff perception towards cloud computing adoption at universities in a developing country. Education and Information Technologies, 23, 1825-1848.
Samari, E., Yamani Douzi Sorkhabi, M., Salehi Omran, E., & Garaeinejad, G. (2014). Investigation and identification of effective factors in the process of "university development" in Iranian public universities. https://civilica.com/doc/2007601. Journal of Educational Planning Studies, 2(4), 67-100.
Shahzad, F., Xiu, G., Khan, I., Shahbaz, M., Riaz, M. U., & Abbas, A. (2020). The moderating role of intrinsic motivation in cloud computing adoption in online education in a developing country: a structural equation model. Asia Pacific Education Review, 21, 121-141.
Subrahmanyam, V., Kumar, S., Srivastava, S., Bist, A. S., Sah, B., Pani, N. K., & Bhambu, P. (2023). Optimizing horizontal scalability in cloud computing using simulated annealing for Internet of Things. Measurement: Sensors, 28, 100829.
Tarimo, R., & Kavishe, G. (2017). Internet access and usage by secondary school students in Morogoro Municipality, Tanzania. International Journal of Education and Development using ICT, 13(2), 56-69.
Ume, A., Bassey, A., & Ibrahim, H. (2012). Impediments facing the introduction of cloud computing among organizations in developing countries: Finding the answer. Asian Transactions on Computers, 2, 12-20.
Yaghubi, N. M., Hemmat, Z., & Rashki, M. (2016). The proposed model of factors influencing to adoption of cloud computing ecosystem in Iran (university, industry and services sectors). Iranian Journal of Information Processing and Management, 31(2), 555-580.