راهبردهای رهبری تحول آفرین؛ گفتمان حرکت از دانشگاه با نام به دانشگاه بی نام
الموضوعات : Grounded Theory
مریم شکاری نیا
1
,
بدری شاه طالبی
2
,
مهربان هادی پیکانی
3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: رهبری تحول آفرین, بهسازی منابع انسانی , بهسازی سازمانی, دانشگاه آزاد اسلامی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف راهبردهای رهبری تحول آفرین بهعنوان گفتمان حرکت از دانشگاه با نام به دانشگاه بینام در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردي، از نظر پارادایم عمل گرا و از نظر استراتژي داده بنیاد بود. محیط این پژوهش را اعضای هیأت علمی و کارکنان با سابقه دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور (سابقه خدمت برای کارکنان و دارا بودن سمت اجرایی برای اعضای هیأت علمی) انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. براساس اصل اشباع نظری، نمونه گیری با 17 نفر خاتمه یافت. در این پژوهش در مرحله اول 48 کد باز یا مفهوم بهدست آمد. این کدها در مرحله بعدی نردبان انتزاع، تبدیل به دو مقوله اصلی بهسازی منابع انسانی با دو زیر مقوله فرعی بهسازی حرفه ای کارکنان و توسعه رهبری و بهسازی سازمانی با دو زیر مقوله مهندسی محیطی و مهندسی فرهنگ و ساختار سازمانی شد. اعتبار دادههاي کیفی طبق روش گوبا و لینکلن (1994) با چهار معیار قابلیت اعتماد، قابلیت انتقالپذیري، قابلیت اطمینان و تأییدپذیري بررسی و تأیید شد. نتیجه پژوهش نشانگر آن بود که رهبری تحول آفرین می تواند با قابلیتهای خود دانشگاه را از یک نهاد نمایشی و با نام به نهادی بینام با ویژگیهای پویایی، کارکرد واقعی، اصیل، دوری از آمارگرایی و بزرگ نمایی و تربیت سوژه مدنی و مؤمن تبدیل نماید.
خانپویا، امیر، رحیمیان، حمید، عباسپور، عباس و خورسندی تاسکوه، علی. (1403). واکاوی الگوی رهبری تحولآفرین برای بهبود کیفیت زندگی کاری استادان دانشگاه کابل. جامعه شناسی آموزش و پرورش، 10(2)، 198-209. Doi: 10.22034/ijes.2024.2035737.1591
شاهطالبی، بدری. (1404). دانشگاه با نام و دانشگاه بینام. کتاب در دست تألیف.
فاضلی، نعمت الله. (1401). مسأله مدرسه (چاپ چهارم). تهران: انتشارات هوش ناب.
کاوسی، اسماعيل، حميديفراهاني، همايون و قهرمانپور، داريوش. (1392). مهندسي فرهنگ در سازمانهاي دولتي كشور در عصر جهاني شدن. مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی (مطالعات راهبردی جهانی شدن)، 4(10).
یزدانی، پروانه، شیرازی، علی، رحیمنیا، فریبرز و مرتضوی، سعید. (1402). طراحی الگوی رهبری تحول آفرین جهانی مبتنی بر رویکرد شایستگی محور (مورد مطالعه: وزارت نیروی ایران و واحدهای تابعه). مطالعات مدیریت دولتی ایران، 6(2)، 157-194.
Doi: 10.22034/jipas.2023.344885.1410
Afsar, B., Maqsoom, A., Shahjehan, A., Afridi, S. A., Nawaz, A., & Fazliani, H. (2020). Responsible leadership and employee’s proenvironmental behavior: The role of organizational commitment, green shared vision, and internal environmental locus of control. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(1), 297-312. https://doi.org/10.1002/csr.1806
Akinpelu A. (2024). Transformational leadership: The how and why. Forbes Coaches Council.
Ali, S. H. K., Khan, N. S., & Yildiz, Y. (2020). Leadership effects on CSR employee, media, customer, and NGOs. Management and Economics Research Journal, 6, Article ID 961566, 11 pages. https://doi.org/10.18639/MERJ.2020.961566
Basman, A., Sangkala. S., & Lamali, S. (2022). Transformational leadership model on performance at the cooperative and small medium enterorise office of sulawesi selatan. Proceedings of the International Conference on Economic, Management, Business and Accounting, ICEMBA 2022, 17 December 2022, Tanjungpinang, Riau Islands, Indonesia. http://dx.doi.org/10.4108/eai.17-12-2022.2333223
Bojovic, I., & Jovanovic, S. S. (2020). Transformational leadership and psychological needs of employees. Technium Social Sciences Journal, 7, 226. DOI:10.47577/tssj.v7i1.512
Brix, J. (2019)Ambidexterity and organizational learning: Revisiting and reconnecting the literatures. Learning Organization, 26(4), 337-351. https://doi.org/10.1108/TLO-02-2019-0034
Bürkin, B. M., Czabanowska, K., Babich, S., Casamitjana, N., Vicente-Crespo, M., De Souza, L. E., Ehrenberg, J. P., Hoffmann, A., Kamath, R., Matthiä, A., Okumu, F., Rutebemberwa, E., Waser, M., Kuenzli, N., & Bohlius, J. (2024). Competencies for transformational leadership in public health—An international Delphi consensus study. International Journal of Public Health, 69, 1606267. https://doi.org/10.3389/ijph.2024.1606267
Cherry, K. (2017). What is transformational leadership? A closer look at the effects of transformational leadership. https://www.verywellmind.com/what -is-transformational-leadership-2795313.
Ghadi, M. Y., Fernando, M., & Caputi, P. (2013). Transformational leadership and work engagement: The mediating effect of meaning in work. Leadership & Organization Development Journal, 34(6), 532-550. DOI:10.1108/LODJ-10-2011-0110
Gieske, H., van Buuren, A., & Bekkers, V. (2016). Conceptualizing public innovative capacity: a framework for assessment. Innov. J., 21, 1.
Gonfa, B. D. (2019). Review on components of transformational leadership. Arabian Journal of Business and Management Review, 9(3), 1-5.
Guba, E. G. Lincoln, Y. S., & (1994). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc.
Haryadi, D., Setiawati, E. T., & Juhandi. (2022). The role of organizational culture on improving employee performance through work discipline. Jurnal Mantik, 6(1), 686–698.
Helalat, A., Sharari, H., Alhelalat, J., & Al-Aqrabawi, R. (2025). Transformational leadership and employee performance: A further insight using work engagement. ECONOMICS, 13(1). DOI: https://doi.org/10.2478/ eoik-2025-0015
Kassotaki, P. (2019). Explaining ambidextrous leadership in the aerospace and defense organizations. European Management Journal, 37(5), 552-563.
Lussier, R., & Achua, C. (2015). Leadership: Theory, application, skill development. Nelson Education.
Mateus, M. A., & Acosta, F. J. (2022). Reputation in Higher Education: A Systematic Review. Frontiers in Education, 7 Article 925117. https://doi.org/ 10.3389/feduc.202 2.925117
Niphadkar, C. (2017). The new age transformational leader: Richard Branson. International Journal of Scientific & Engineering Research, 8(6), 542-547.
Pellegrinelli, S., Murray-Webster, R., & Turner, N. (2015). Facilitating organizational ambidexterity through the complementary use of projects and programs. International Journal of Project Management, 33(1), 153-164. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2014.04.008
Shahid A (2024). Transformational leadership: Are leaders open to a new “CALL”? Challenges, adaptation, leadership and learning. Open Journal of Business and Management, 12(6). DOI: 10.4236/ojbm.2024.126190
Ugochukwu, C. (2024). Transformational leadership style: How to inspire and motivate. Simply Psychology. https://www.simplypsychology.org
White, S. K. (2022). What is transformational leadership? A model for motivating innovation. CIO. Retrieved from https://www.cio.com/article/ 228465/what-is-transformational-leadership-a-model-for-motivating-innova tion.html.
