فرایند تحلیل شبکه (DANP) از عوامل موفقیت کسب و کارهای استارتاپی مبتنی بر تکنولوژی
الموضوعات : مدیریت بازاریابی
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2 - استادیار، گروه مطالعات و ارزیابی منابع انسانی ،مرکز پژوهشی مطالعات مدیریت منابع و کسب و کار دانش محور، ایران
الکلمات المفتاحية: موفقیت کسب و کارها, استارت آپ ها, تکنولوژی, خلاقیت و نوآوری, کارآفرینی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش: انقلاب فناورى با ایجاد امکان دسترسى گسترده تر به اینترنت در قالب دســتگاه هاى تلفن همراه هوشمند، منجر به تحول جامعه و پیدایش اســتارتاپهاى دیجیتال و پلتفرمى شـده است. هدف پژوهش حاضر فرایند تحلیل شبکه (DANP) از عوامل موفقیت کسب و کار های استارتاپی مبتنی بر تکنولوژی میباشد.
روش پژوهش: روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی-توسعه ای و از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی و از حیث شیوه اجرا، کمی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 10 نفر از مديران استارتاپ ها با سابقه 10 سال به بالا و سابقه مديريتي حداقل ده ساله و رشته تخصصی آنان مدیریت کسب و کار می باشد و به روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شدند. براي جمع آوري داده هاي بخش دیمتل و فرایند تحليل شبكه جهت اولويت بندي متغيرها از پرسشنامه دیمتل استفاده شد. برای اولویت بندی عوامل موثر از روش دنپ (ترکیب دیمتل و فرآیند تحلیل شبکه (ANP) استفاده شد.
نتایج یافته ها: نتایج نشان داد کارآفرینی فناورانه، نظارت تکنولوژیکی، کسب و کار فناورانه، ظرفیت جذب دانش، تعاملات دانشگاه با صنعت، آینده نگری فعال، مدیریت ریسک، یادگیری سازمانی، تامین مالی، کیفیت محصول و خدمات، خلاقیت و نوآوری، فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، رضایت مشتری، عملکرد درک شده، پارکهای علم و فناوری و توسعه و انتقال کارآفرینی به ترتیب در الویت اول تا شانزدهم قرار دارند.
[1] Ibarra D, Ganzarain J, Igartua J. I, Business model innovation through Industry 4.0: A review. Procedia manufacturing, 2018. 22, 4-10
[2] Ghaderi I, Taghavifard M, Bapiri J, Business model for tour and activity multi- sided platforms. Journal of International Business Administration.2018. 2(1). 199-219. DOI: 10.22034/JIBA.2019.9069 (In Persian).
[3] Rohn D, Bican P. M, Brem A, Kraus S, Clauss T, Digital platform-based business models-An exploration of critical success factors. Journal of Engineering and Technology Management, 2021. 60, 101625. DOI: 10.1016/j.jengtecman.101625
[4] Santisteban J, Mauricio D, Systematic literature review of critical success factors of information technology startup, Academy of Entrepreneurship, 2017. 23( 2).1528–2686.
[5] Shahraki Moghadam S, Farsijani H, Identifying factors affecting the promotion and growth of startups. Scientific Journal of Modern Research Approaches in Management and Accounting,2022. 6(20), 2234-2249.
[6] Mottaghi F, Investigating the factors affecting the success of FinTech-based startups, Sixth National Conference on Interdisciplinary Research in Management and Humanities, Tehran. 2023
[7] Sunonda K. "How to Start and Manage Startup Companies in India a Case Study Approach",2017. 2, Issue | ISSN: .449_7771
[8] Krejci M, Strielkowski W, Cabelkova I, Factors that influence the success of small and medium enterprises in ICT: a case study from the Czech Republic, Business: Theory and Practice, 2015. 16(2).304–315.
[9] Ejermo O, Xiao J, Entrepreneurship and survival over the business cycle: how do new technology-based firms differ?’, Small Business Economics, 2014. 43(2), 411–426.
[10] Hyder S, Lussier R, Why businesses succeed or fail: A study on small businesses in Pakistan, Journal of Entrepreneurship in Emerging Economics, 2016. 8(1), 82–100.
[11] Prohorovs A, Bistrova J, Ten D, Startup success factors in the capital attraction stage: founders’ perspective’, Journal of East-West Business, 2018. DOI: 10.1080/10669868.
[12] Konomi, I. (2022). Forms of financing startup enterprises. In IAI Academic Conference Proceedings (p. 35).
[13] Aghazadeh H, Haghighi M, Turkestani M. S, Zare M. S, Examining the process and factors affecting branding of startups in Iran: a multi-case study. 2023. DOI: 10.22059/jibm.2020.289327.3649 (in Persian)
[14] Hyun S, Lee H. S, Positive effects of portfolio financing strategy for startups. Economic Analysis and Policy, 2022. 74, 623-633.
[15] Sedláček P, Sterk, V, The growth potential of startups over the business cycle. American. Economic Review, 2017. 107(10). 3210-3183. DOI: 10.1257/aer.20141280.
[16] Naghibi M, Valmohammadi C, Fathi Hefeshjani K, Modiri M, The relationship between factors affecting the development of industrial startups using methodology Fuzzy cognitive mapping. Journal of value creating in Business Management, 2025. 4(4), 43-70. doi: 10.22034/jvcbm.2024.446306.1330. (In Persian).
[17] Golshani A, Adab H, Sarabadani A, Technology valuation strategies of Iranian startups. Journal of value creating in Business Management, 2023. 3(3), 180-197. doi: 10.22034/jvcbm.2023.409246.1155. (In Persian).
[18] Agheshlouei H, Mosadegh M. J, Ehtesham Rasi R, Providing a suitable business model for the development of e-commerce startup based businesses and improvement of investment in them. Journal of value creating in Business Management, 2023 3(3), 292-264. doi: 10.22034/jvcbm.2023.407317.1141. (In Persian).
[19] Baghdadi M, Mohammadi M, Eliasi M, Radfar R, Designing a Startup Business Model Maturity Model in Iran (Multiple Case Study: Platform/Digital Startups). International Business Management Scientific Research Journal, 2023. 6(1)(21). 227-260. (In Persian).
[20] Santisteban J, Mauricio D, Cachay O, Critical success factors for technology-based startups. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 2021, 42(4), 397. doi:10.1504/ijesb.2021.114266.
[21] Huang Zhi-xiong, Savita, K.S , Jiang Zh.j, The Business Intelligence impact on the financial performance of start-ups, Information Processing and Management. 2022. 59 (2022) 102761.
[22] Roshani A, Rahimi Nik A, Vedadi A, Aligholi M, Identifying the drivers and social consequences of the success of Iranian fintech startups. Islamic lifestyle with a focus on health. 2021.5 (4):529-538.
[23] Tripathi N, Seppänen P, Boominathan G, Oivo M, Liukkunen K, Insights into startup ecosystems through exploration of multi-vocal literature. Information and Software Technology, 2019. 105:56- 77, https://doi.org/10.1016/j.infsof.2018.08.005.