شناسایی ابعاد بازاریابی آینده نگر مبتنی بر نوآوری پایدار در صنعت فرش دستباف
الموضوعات : مدیریت بازاریابی
مسعود كريمي مزرعه شاه
1
,
فرخ تلو حسینی
2
,
امیر عباس فرهمند
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران،
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی آیندهنگر, نوآوری پایدار, صنعت فرش دستباف, توسعه پایدار,
ملخص المقالة :
مقدمه :صنعت فرش دستباف ایران به عنوان نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی، در مواجهه با چالشهایی نظیر تحریمها، رکود بازار و رقابت با محصولات ماشینی قرار دارد. بازاریابی آیندهنگر مبتنی بر نوآوری پایدار، رویکردی کلیدی برای حفظ و توسعه این صنعت در بازارهای داخلی و جهانی می باشد.
هدف :هدف این پژوهش، شناسایی و مدلسازی بازاریابی آیندهنگر مبتنی بر نوآوری پایدار در صنعت فرش دستباف ایران و بررسی شرایط علّی و زمینهای مؤثر بر شکلگیری این مدل می باشد.
روش پژوهش: مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل دادههای کیفی و کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق با خبرگان صنعت و مرور منابع تخصصی گردآوری و تحلیل شدند.
یافتهها: شرایط علّی شامل فشارهای محیطی و اقتصادی، ضرورت نوآوری و پایداری، سیاستگذاری حمایتی و تحول رهبری می باشد که زمینهساز شکلگیری بازاریابی آیندهنگر مبتنی بر نوآوری پایدار میباشند. شرایط زمینهای نیز شامل میراث فرهنگی و دانش بومی غنی، ساختار سنتی و خانوادگی تولید و شبکههای ارتباطی مستحکم می باشد که بستر مناسبی برای توسعه این مدل فراهم میکنند. پدیده اصلی پژوهش، مدل بازاریابی آیندهنگر مبتنی بر نوآوری پایدار است که در چهار مؤلفه اصلی: شناسایی ابعاد مدل، ساختار سازمانی، شرح مأموریت و مسئولیتها، و قابلیتهای کارکنان بازاریابی تبیین شده می باشد. راهبردهای کلیدی شامل توسعه بازار، برندسازی و تابآوری برند، نوآوری در محصول و فرآیند، بهرهگیری از فناوریهای نوین، شبکهسازی، آموزش و توانمندسازی، اقتصاد چرخشی و نوآوری مشارکتی می باشد. پیامدهای اجرای این مدل افزایش مزیت رقابتی، تابآوری برند، تقاضا و فروش، پایداری اقتصادی و فرهنگی، ارتقاء کیفیت خدمات، توسعه شبکههای صنعتی و افزایش سهم بازار صادراتی می باشد.
نتیجهگیری: بازاریابی آیندهنگر مبتنی بر نوآوری پایدار، با توجه به شرایط علّی و زمینهای، چارچوبی جامع برای توسعه پایدار صنعت فرش دستباف ایران فراهم میکند. این مدل با ارتقاء تابآوری برند، بهرهگیری از فناوریهای نوین و حفظ میراث فرهنگی، زمینهساز رشد اقتصادی و توسعه بازارهای داخلی و بینالمللی خواهد بود.
Adam B. Future matters: Futures known, created and minded. Twenty-First Century Soc. 2008; 3(2):111-6.
Adineh Far AR, Mahmoodi E, Mehrabi A. Providing a model of effective factors on handmade carpet exports from the perspective of dynamic capabilities and marketing capabilities with emphasis on target customers' attitude. Consum Behav Stud. 2022; 10(1):214-39. [Persian]
Afeltra G, Alerasoul SA, Strozzi F. The evolution of sustainable innovation: from the past to the future. Eur J Innov Manag. 2023; 26(2):386-421.
Aghdaie SFA, Zardeini HZ. A SWOT analysis of Persian handmade carpet exports. Int J Bus Manag. 2012; 7(2):243-53.
Ahmadifard E, Farhadian H. An analysis of transformation institutions in the knowledge and innovation system of the handmade carpet industry. J Agric Sci Technol. 2023; 25(2):285-300.
Alnajem AAI, Ibrahim A, Abdulrahman MM, et al. AI-Driven Strategic Foresight: Anticipating Future Trends and Modelling Business Strategies. In: 2024 International Conference on Decision Aid Sciences and Applications (DASA); 2024. p. 1-6.
Amiri Sardari Z, Yaghoubi NM, Tabavar AA. The effect of content marketing on Iranian handmade carpets demand using grounded theory technique. Consum Behav Stud. 2021; 9(1):322-41. [Persian]
Andadari RK, Priyanto SH, Haryanto JO. Antecedents of future market anticipation: A better understanding from the fashion industry in Indonesia. Int J Organ Innov. 2016; 8(3):156-68.
Awan U. Steering for sustainable development goals: a typology of sustainable innovation. In: Industry, innovation and infrastructure. 2021. p. 1026-36.
Bakan E, Avinc O. Sustainable carpet and rug hand weaving in Uşak province of Turkey. In: Handloom Sustainability and Culture: Artisanship and Value Addition. Singapore: Springer; 2021. p. 41-93.
Bano R. Role of handicrafts in economic development: A case study of carpet industry of India. Soc Sci. 2016; 4(3):1-8.
Bergmann M, Magalhães C. Strategic Design in Mature Industries: Functionality and
Competition in the Carpet Industry. Int J Des Objects. 2017; 11(3):1-15.
Brodsky S. Foresight in marketing and marketing research. In: The routledge companion to marketing research. Routledge; 2021. p. 481-508.
Butt JS. From concept to practice: Innovations driving sustainable economic development. EIRP Proc. 2024; 19(1):181-90.
Chang HJ, Hung LP, Ho CL. An anticipation model of potential customers’ purchasing behavior based on clustering analysis and association rules analysis. Expert Syst Appl. 2007; 32(3):753-64.
Cleaver J. The interrelationship of carpet weaving technologies and design in the work of James Templeton and Company [PhD Thesis]. Glasgow: University of Glasgow; 2021.
Deák C, Kumar B. A systematic review of STEAM education’s role in nurturing digital competencies for sustainable innovations. Educ Sci. 2024; 14(3):226.
DeRoo N. Futurity in Phenomenology: Promise and Method in Husserl, Levinas, and Derrida. New York: Fordham Univ Press; 2013.
Dyke LS, Fischer EM, Reuber AR. An inter-industry examination of the impact of owner experience on firm performance. J Small Bus Manag. 1992; 30(4):72-87.
Ebrahimi M, Razavi H, Emamgholizadeh S, Motavalli Seyed H. The effect of digital inbound marketing for sustainable competitive advantage in machine-made carpet industry. Syst Eng Product. 2023; 4(4):63-75. [Persian]
Elsayed AM. Marketing with specific reference to pricing and promotion in the carpet manufacturing industry [PhD Thesis]. Bradford: University of Bradford; 2011.
Faizollahi M, Ahmadi Sharif M, Keshtkar Haranki M. Designing a Strategic Model for International Marketing of Iranian Handmade Carpets. J Syst Manag. 2021; 7(3):111-41.
Festa G, Cuomo MT, Genovino C, Alam GM, Rossi M. Digitalization as a driver of transformation towards sustainable performance in wine tourism. Br Food J. 2023; 125(9):3456-67.
Ghobakhloo M, Iranmanesh M, Grybauskas A, et al. Industry 4. 0, innovation, and sustainable development: A systematic review and a roadmap to sustainable innovation. Bus Strategy Environ. 2021; 30(8):4237-57.
Hariram NP, Mekha KB, Suganthan V, Sudhakar K. Sustainalism: An integrated socio-economic-environmental model to address sustainable development and sustainability. Sustainability. 2023; 15(13):10682.
Haryanto JO, Priyanto SH. Recent future research in consumer behavior: A better understanding of Batik as Indonesian heritage. Res World. 2013; 4(4):32-40.
Hawa J, Baker J, Plewa C. Composing markets: A framework of intentionality in market-shaping. J Bus Res. 2020; 121:47-57.
He Z, Zhou Y, Wang J, et al. The impact of motivation, intention, and contextual factors on green purchasing behavior. Bus Strategy Environ. 2021; 30(2):1249-69.
Hemayatkar N, Khalili-Damghani K, Didehkhani H, Samiee R. Developing a fuzzy inference system to devise proper business strategies: a study on carpet industry. J Ind Eng Int. 2019; 15(3): 529-44.
Huang MH, Rust RT. A strategic framework for artificial intelligence in marketing. J Acad Mark Sci. 2021; 49:30-50.
Isik M, Ozulku B, Kursun R, et al. Automated classification of hand-woven and machine-woven carpets based on morphological features. J Text Inst. 2024; 115(12):2650-9.
Islam H. Nexus of economic, social, and environmental factors on sustainable development goals. Innov Green Dev. 2025; 4(1):100183.
Jokinen L, Mäkelä M, Heikkilä K, et al. Creating futures images for sustainable cruise ships. Futures. 2022; 135:102873.
Khalid A. Sustainable Marketing and its Impact on Society [Internet]. 2023 [cited 2024 Jun 15]. Available from: https://papers. ssrn. com/sol3/papers. cfm?abstract_id=4570227
Khodayari M, Talari M. Designing and explaining strategic marketing framework in born-global companies: dimensions, strategies, mix and outcomes. New Mark Res. 2022; 51(2):51-68. [Persian]
Kohler K. Strategic foresight: Knowledge, tools, and methods for the future. CSS Risk Resilience Rep. 2021.
Kumar V, Kumar P, Mishra MK. Managing Sustainable Development of Indian Carpet Industry. Seybold Rep. 2020; 1533:9211-20.
Lu M, Wahid WA, Zainol AS. Collaborative Innovation of Handicraft Intangible Cultural Heritage and Cultural Creative Design. Int J Art Des. 2024; 8(1):101-13.
Luqmani A, Leach M, Jesson D. Factors behind sustainable business innovation: The case of a global carpet manufacturing company. Environ Innov Soc Transit. 2017; 24:94-105.
Majeed I. Carpet handicraft industry in Kashmir: An overview. Int J Res Anal Rev. 2018; 5(4):976-89.
Mousavi A, Kermani IZ, Saryazdi AHG. Designing of the Technology Development Model the Use of Natural Dyes in the Handwoven Carpet Industry. J Stud Color World. 2024; 14(4):303-13.
Parvaresh F, Amini MH. Application of circular economy for sustainable waste management in the carpet industry. Int J Res Ind Eng. 2024; 13(2):188-206.
Poliakova T, Mekhovych K. Mechanisms of using foresight methods to increase the efficiency of innovative marketing. Energy Saving Energy Energy Audit. 2024; 194(4):71-87.
Pourmoradian S, Vandshoari A, Omarzadeh D, et al. An integrated approach to assess potential and sustainability of handmade carpet production. Sustainability. 2021; 13(4):2251.
Propa G, Banwet DK, Goswami KK. Performance Measurement of Handmade Carpet Industry through Innovation. J Res Bus Econ Manag. 2015; 4(1):1-12.
Rahmati MH, Namamian F, Hasani SR, Baghfalaki A. Modeling Brand Resilience in Iran's Handwoven Carpet Industry. Int J Knowl Process Stud. 2024; 4(2):40-51.
Roshanzamir A, Weerakkody V, Rana N, Rahmati M, Shajari M. Blockchain and Image Processing to Reinforce Provenance in the Narrative of a Handwoven Carpet. Int J Adv Internet Technol. 2019; 12(3-4):1-15.
Ruhana F, Suwartiningsih S, Mulyandari E, et al. Innovative Strategies for Achieving Sustainable Development Goals. Int J Sci Soc. 2024; 6(1):662-77.
Saadatyar FS, Al‐Tabbaa O, Dagnino GB, Vazife Z. Industrial clusters in the developing economies: Insights from the Iranian carpet industry. Strateg Chang. 2020; 29(2):227-39.
Saberi H, Vand Shoari N, Norouzi A, Abdolhosseini Khaligh H. Prioritizing marketing mix factors in handmade carpet purchase decisions in Kerman province. Res Arts Humanit Sci. 2017; 15(3):79-90. [Persian]
Sakty KGAE, ElGazzar SH. A Supply Chain Diagnostic Study for Carpet Industry [Case Study]. 2023.
Şenyapar HND. The future of marketing: The transformative power of artificial intelligence. Int J Manag Adm. 2024; 8(15):1-19.
Shafi M. Sustainable development of micro firms: examining the effects of cooperation on handicraft firm's performance. Int J Emerg Mark. 2021; 16(8):1634-53.
Shayegan S. An Empirical Study of Iran’s Hand Woven Product Market [Master's Thesis]. Famagusta: Eastern Mediterranean University; 2020.
Shojaei P, Haqbin A, Amin M. Barriers to the implementation of the UNIDO’s program for export consortia. J Model Manag. 2023; 18(3): 659-85.
Tabatabaei Hanzaei M. The impact of modern technologies on handmade carpet service quality using structural equation modeling (Case study: Kashan handmade carpets). Text Sci Technol. 2022; 12(3):1-16. [Persian]
Venkateswarlu D, Ramakrishna RVSS, Moid MA. Child labour in carpet industry in India: Recent developments. 2006.
Yadav US, Tripathi R, Tripathi MA. Digital analysis of the transformation of institutions in the knowledge and innovation system of the handmade carpet industry. SEDME J. 2022; 49(1):107-24.