ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تجربه غنی شده دوران کودکی: روایی، پایایی، تحلیل عاملی
الموضوعات :
سوده دشتیانه
1
,
مجید بزرگر
2
,
کاظم خرم دل
3
1 - شیراز- چهارراه بنفشه- کوچه ۲۹- موسسه آموزش عالی فاطمیه(س)شیراز
2 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
3 - موسسه غیرانتفاعی فاظمیه شیراز
الکلمات المفتاحية: پرسشنامه, تجربه غنی شده, دوران کودکی, روایی و پایایی, تحلیل عاملی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تجربه غنی شده دوران کودکی میباشد. پژوهش حاضر از نوع اعتبارسنجی ابزار سنجش برای مطالعات همبستگی میباشد. پرسشنامه بین 200 نفر جهت پاسخگویی توزیع شد. از تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی جهت ارزیابی روایی سازه بهره گرفته شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد آلفای کرونباخ برای عامل اصلی پرسشنامه خطرات محیطی دوران کودکی 0.71 میباشد. همبستگی درون گویهای برای سوالات در دامنهی 0.67 تا 0.71 بود. همچنین با انجام آزمون – بازآزمون در بازه زمانی دو هفته، ضریب همبستگی 0.86 در سطح معناداری 0.99 بدست آمد. روایی همزمان این پرسشنامه با پرسشنامهی کیفیت زندگی کودکان، ضریب همبستگی 0.78 در سطح معناداری 0.99 بدست آمد. شاخص خوبی برازندگی و خوبی برازندگی که توسط مدل تبیین میشود که در اینجا به ترتیب 91/0 و 90/0 میباشند. همچنین شاخص برازندگی تطبیقی برای الگوهای خوب در اینجا 89/0 میباشد که مقدار مطلوبی است. سه عامل قوی معنادار با ارزش ویژه بالاتر از یک در این مقیاس وجود داشت که در مجموع، 70.83 درصد از واریانس کل را تبیین کردند.پرسشنامهی تجربهی غنی شدهی دوران کودکی که هنجار داخلی شد، از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. سوالات آن متناسب با فرهنگ کشورمان ترجمه و هنجار شده است. این پرسشنامه میتواند نشان دهد که تجربیات غنی دوران کودکی، چه تاثیراتی میتوانند در بزرگسالی، بخصوص جفتگزینی و زادآوری و فرزندپروری افراد داشته باشند. میتوان از این پرسشنامه در پژوهشها استفاده کرد.
Barry, H., Josephson, L., Lauer, E., & Marshall, C. (1976). Traits inculcated in childhood: Cross-cultural codes 5. Ethnology, 15(1), 83–106. https://doi.org/10.2307/3773082
Belsky, J. (2010). Childhood experience and the development of reproductive strategies. Psicothema, 22(1), 28–34.
Benson, P. L. (2003). Developmental assets and asset-building community: Conceptual and empirical foundations. In Developmental assets and asset-building communities (pp. 19–43). Springer.
Benson, P. L., & Scales, P. C. (2009). The definition and preliminary measurement of thriving in adolescence. The Journal of Positive Psychology, 4(1), 85–104. https://doi.org/10.1080/17439760802399240
Benson, P. L., Mannes, M., Pittman, K., & Ferber, T. (2004). Youth development, developmental assets, and public policy. In R. M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology(2nd ed., pp. 781–814). Wiley.
Buss, D. M. (2009). How can evolutionary psychology successfully explain personality and individual differences?Perspectives on Psychological Science, 4(4), 359–366.
Colby, A., & Damon, W. (1992). Some do care: Contemporary lives of moral commitment. Free Press.
Damon, W. (1997). The youth charter: How communities can work together to raise standards for all our children. Free Press, Division of Simon & Schuster, Inc.
Damon, W., & Gregory, A. (2003). Bringing in a new era in the field of youth development. In Developmental assets and asset-building communities (pp. 47–64). Springer.
Fehr, E., Fischbacher, U., & Gächter, S. (2002). Strong reciprocity, human cooperation, and the enforcement of social norms. Human Nature, 13(1), 1–25. https://doi.org/10.1007/s12110-002-1012-7
Figueredo, A. J., Vásquez, G., Brumbach, B. H., Sefcek, J. A., Kirsner, B. R., & Jacobs, W. J. (2005). The K-factor: Individual differences in life history strategy. Personality and Individual Differences, 39(8), 1349–1360.
Ianni, F. A. J. (1989). Search for structure: A report on American youth today. Simon and Schuster.
Kosse, F., Deckers, T., Pinger, P., Schildberg-Hörisch, H., & Falk, A. (2020). The formation of prosociality: causal evidence on the role of social environment. Journal of Political Economy, 128(2), 434–467.
Leffert, N., Benson, P. L., Scales, P. C., Sharma, A. R., Drake, D. R., & Blyth, D. A. (1998). Developmental assets: Measurement and prediction of risk behaviors among adolescents. Applied Developmental Science, 2(4), 209–230. https://doi.org/10.1207/ s1532480xads0204_4
McCauley, T. G., & McCullough, M. E. (2022). Retrospective self-reported childhood experiences in enriched environments uniquely predict prosocial behavior and personality traits in adulthood. Evolutionary Psychology, 20(3), 14747049221110603.
Mell, H., Safra, L., Algan, Y., Baumard, N., & Chevallier, C. (2018). Childhood environmental harshness predicts coordinated health and reproductive strategies: A cross-sectional study of a nationally representative sample from France. Evolution and Human Behavior, 39(1), 1–8. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav. 2017.08.006
Mohammadian, H, Akbari, Gilasi, Qarlipour, Z, ... & Akram. (2014). Validation of the Children's Quality of Life Questionnaire (PedsQL) in Kashan. Journal of Ilam University of Medical Sciences, 22(3), 10-18.
Ruggeri, A., Luan, S., Keller, M., & Gummerum, M. (2018). The influence of adult and peer role models on children and adolescents’ sharing decisions. Child Development, 89(5), 1589–1598. https:// doi.org/10.1111/cdev.12916
Scales, P. C., Benson, P. L., Leffert, N., & Blyth, D. A. (2000). Contribution of developmental assets to the prediction of thriving among adolescents. Applied Developmental Science, 4(1), 27–46. https://doi.org/10.1207/S1532480XADS0401_3
Varni, J. W., Burwinkle, T. M., Seid, M., & Skarr, D. (2003). The PedsQL™* 4.0 as a pediatric population health measure: feasibility, reliability, and validity. Ambulatory pediatrics, 3(6), 329-341.
West-Eberhard, M. J. (1989). Phenotypic plasticity and the origins of diversity. Annual Review of Ecology and Systematics, 20, 249–278.
Wilson, D. S., O’Brien, D. T., & Sesma, A. (2009). Human prosociality from an evolutionary perspective: Variation and correlations at a city-wide scale. Evolution and Human Behavior, 30(3), 190–200. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2008.12.002
