واکاوی پدیدارشناسانه چگونگی تاثیر شهروند معنوی بر استفاده از فضای مجازی
الموضوعات :زینب رجبی 1 , محمد جوادی پور 2 , حمیدرضا رضازاده بهادران 3 , مرتضی سمیعی زفرقندی 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته برنامه ریزی درسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه تهران، تهران ، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: استفاده از فضای مجازی, تجارب زیسته معلمان, شهروندی معنوی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، واکاوی پدیدارشناسانه چگونگی تاثیر شهروند معنوی بر استفاده از فضای مجازی بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد روش نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور بود. ابزار گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه¬های نیمه¬ساختارمند بود. داده¬ها با مصاحبه از 17 نفر از معلمان مدارس متوسطه تهران جمع آوری گردید. روش تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از تحلیل مضمون صورت گرفت.جهت تامین اعتبار تحقیق، معیارهای لینکن و گوبا مورد استفاده قرار گرفت.تحلیل حاصل از مصاحبه¬ها حاکی1 مضمون فراگیر 3 مضمون سازمان¬دهنده سطح اول و 11 مضمون سازمان¬دهنده سطح دوم و 23 مضمون پایه بود. و با بهره گیری از نرم افزار ماکس کیدای 16 اقدام به تحلیل گردید.نتایج پژوهش حاکی از آن بود که واکنش شهروند معنوی در استفاده از فضای مجازی شامل مواردی چون حل تعارضات مدرنیته و مذهب،حفظ هویت مذهبی در فضای پرتلاطم مجازی، پرهیز از گناه در فضای مجازی،ترویج اخلاقیات حسنه در فضای مجازی،عدم آُسیب پذیری در برابر مسائل منفی اخلاقی مجازی، نهادینه شدن افکار مثبت در برابر بعد منفی فضای مجازی، آگاهی سازی و آگاهی بخشی در فضای مجازی، تغذیه ذهنی سالم در فضای مجازی،رژیم ذهنی سالم در فضای مجازی، توجه به یادگیری عمیق در فضای مجازی،کنکاش دانش و تمیز بین دانش دروغین و واقعی، رعایت اخلاق کاربری در فضای مجازی، تفکر انتقادی در فضای مجازی،خودآگاهی و خودباوری در فضای مجازی، آگاهی از ارزش ها و ضد ارزش های در فضای مجازی،استفاده از نکات مثبت فضای مجازی و طرد نکات منفی آن، ساخت بازی های معنوی در فضای مجازی،یادگیری سواد رسانه ای، فرهنگ سازی در فضای مجازی،خودکنترلی در فضای مجازی،فیلترسازی در فضای مجازی،رعایت اعتدال در استفاده از فضای مجازی، شالوده فکری مستحکم در فضای مجازی و خود مراقبتی و دگرمراقبتی خردورزانه می شود.
References
Cinzia, A (2018), Citizenship Education in Italian Textbooks. How Much Space is There for Europe and Active Citizenship? Journal of Social Science Education 22(4) 47 –76
McGrath, R. E., Han, H., Brown, M., & Meindl, P. (2022). What does character education mean to character education experts? A prototype analysis of expert opinions. Journal of Moral Education, 51(2), 219-237.
Sher A , Memuna, P. Muhammad ,A (2018), An Analysis of the Critical Thinking for Citizenship Education in the Curriculum at Secondary Level, Bulletin of Education and Research 26(4) 79-91
Starkey, H. (2016). Human rights, cosmopolitanism and utopias: Implications for citizenship education. In Human Rights and Citizenship Education (pp. 21-35). Routledge.
Stein, S. (2021). Reimagining global citizenship education for a volatile, uncertain, complex, and ambiguous (VUCA) world. Globalisation, Societies and Education, 19(4), 482-495.
Swanson, D. M., & Gamal, M. (2021). Global Citizenship Education/Learning for Sustainability: Tensions,‘flaws’, and contradictions as critical moments of possibility and radical hope in educating for alternative futures. Globalisation, Societies and Education, 19(4), 456-469.
Tambak, S. (2021). The Method of Counteracting Radicalism in Schools: Tracing the Role of Islamic Religious Education Teachers in Learning. MIQOT: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 45(1), 104- 26.
Timothy J.,(2015), Making Sense of the City: Local Government, Civic Culture, and Community Life in Urban America, Journal of Urban History, 41(1) 143 – 151
Ünal, F., & Kaygın, H. (2019). Citizenship education for adults for sustainable democratic societies. Sustainability, 12(1), 56.
Urban, P., & Ward, L. (Eds.). (2020). Care ethics, democratic citizenship and the state. Springer International Publishing.
Veugelers, W., & de Groot, I. (2019). Theory and Practice of Citizenship education. In Education for democratic intercultural citizenship (pp. 14-41).
Walsh, G. M. (2020). Challenging the hero narrative: Moving towards reparational citizenship education. Societies, 10(2), 34.
Wilcox, C. (2018). Onward Christian soldiers?: the religious right in American politics. Routledge.
Yefet, K. C., & Shahar, I. (2021). Divorced from Citizenship: Palestinian- Christian Women between the Church and the Jewish State. Law & Social Inquiry, 1-41.
Akhgar, M.; Khalili, M., (2016), Components of Citizenship Education from the Perspective of the Quran and Sunnah, Islamic Social Research, 22, (2). 65-91.
Azadmanesh, S.; Hosseini, A. (2014). Comparative analysis of the goals of moral education in elementary school in Japan and Iran with regard to the values governing the curriculum, Islam and Educational Research,6, (2), pp. 119-136
Eyvazi, M., Bab Goureh, H. (2013). The evolution of the concept of citizenship and the emergence of global citizenship, Politics Quarterly, Journal of the Faculty of Law and Political Sciences, 42, (3). 187-205.
Farhad, F.; Rahimi, D.; Saydaei Gol Sefidi, N.; Sadeghi Deh Sahraei, P.; (1401)
Identifying the components of citizenship rights and prioritizing them in cyberspace using theme and DEMAT analysis (case study: Folad Shahr), Scientific Quarterly of Cyberspace Legal Studies, Year 1 (14).
Ghaffari, G.; Habibpour Getabi, K. (2014). Social Policy, Conceptual and Theoretical Foundations, Tehran: University of Tehran.
Hazari, A.; Khalili, A., (2014), A study of citizenship education in the explicit curriculum of the Iranian formal education institution, Quarterly Journal of Sociology of Social Institutions, 1, (3). 42-71.
Heydari, M.; Nosrati-Hashi, K.; Narimani, M., (2013), Principles of Education Based on the Value Foundations of Citizenship Education from the Perspective of Islam. Danjeh Publishing.
Islamian, H., (2018), Investigating the role of "focus" and "formality" in the structure of the educational system on students' religious education based on the views of teachers of the "Religion and Life" course, Two Quarterly Scientific-Promotional Journals of Educational Sciences from the Perspective of Islam, 6.(10).34-76.
Jalaeipour, H. (2013). Sociology of Iran; A Modernist Society, Tehran, Alam Publishing House
Mehrmohammadi, M. (1998), Education and Civil Society, Journal of Educational Research, 3(4). 21-32Mirfardi, A.; Mokhtari, M.; Faraji, F.; Daneshpazhir, E. (2015).
Investigating the effect of citizenship culture on the tendency towards legalism (Yasuj city), Strategic Research on Security and Social Order. 5(8). 48-71.
Mohseni Tabrizi, A., Sadaghati Fard, M. (2011). A study on social indifference in Iran, Applied Sociology, 22(3). 71-93.
Mousavi, S; Mobaraki, M (2017). Representing the relationship between attitude towards the government and active social citizenship, Quarterly Journal of Strategic Studies in Public Policy, 7(25). 65-81
Naqibzadeh, A. (2018). A Look at the Philosophy of Education, Tahouri Publications.
Nikomaram, E.; Kavsi, A.; Sadat, H.; (2011). The role of cultural engineering development of civic ethics, Urban Management Quarterly, Year 3(5). 42-71.
Nikvarz, T.; Afrasiabi, F. (2017), Explanation of factors affecting the observance of citizenship ethics, Quarterly Journal of Ethics in Science and Technology, 13(3). 33-67.
Norouzi, N.; Kazemi, A.; Shah Moradi, F.; (2017); Religious education strategies in cyberspace with emphasis on the teachings of the Quran and the life of Razavi; Year 5 (19) Farhang Razavi Journal
Qoltash, A. (2012). Social and Political Foundations of Education: A Comparative Study of Approaches and Perspectives of Citizenship Education, Journal of Foundations of Education, 2(1). 31-64
Shamshiri, M. (2015). A study of Islamic mystical anthropology and its implications in citizenship education, Journal of Modern Educational Thoughts, 5(2). 56-78.
Sharifi, M.; Mirshah Jafari, A. (2016). A study of the moral education curriculum in several countries of the world and Iran, Journal of Moral Knowledge, 7(1). 115-
Shojaei, M.; (1400) The role of religious education in preventing harms in cyberspace and social networks; Philosophy and Children Quarterly, Year 6 (2)
Sohrabi.A. (2017). Analytical foundations of citizenship rights in Iran and Islam. Studies in Political Science, Law and Jurisprudence, 4(2), 41-56.