بررسی شرایط علّی و شناسایی پیامدهای مدیریت عملکرد در وزارت کشور
الموضوعات : title1
پرویز قاسمی
1
,
دکترسعید صیاد شیرکش
2
,
ترانه عنایتی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه آزادسالمی، ساری، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت وعلوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسالمی، ساری،ایران
الکلمات المفتاحية: شرایط علّی, پیامدها, عملکرد, مدیریت عملکرد, وزارت کشور,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی شرایط علّی و شناسایی پیامدهای مدیریت عملکرد در وزارت کشور انجام گرفت. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب نوع دادهها، آمیخته بود. جامعه آماری مورد مطالعه در بخش کیفی را کلیه متخصصان و خبرگان در زمینه مدیریت عملکرد و با بهرهمندی از تکنیکهای هدفمند و گلوله برفی به تعداد 10 نفر تشکیل دادند. در بخش کمّی تعداد 245 نفر از مدیران حوزه ستادی وزارت کشور به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت سنجش روایی ابزار گردآوری دادهها در بخش کمّی از روایی صوری و محتوا و در بخش کیفی از نظرات خبرگان امر استفاده شد. سنجش پایایی ابزار گردآوری دادهها در بخش کمّی با ضریب آلفای کرونباخ و در بخش کیفی توسط آزمون کاپا انجام شد که مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبه با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد مطابق رهیافت نظاممند استراوس و کوربین(1998)، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. بعد از کدگذاری دادهها تعداد 631 کد معنایی و پس از طبقهبندی 8 مقوله اصلی و 42 زیرمقوله بدست آمد که شرایط علّی مدیریت عملکرد شامل مولفههای مدیریت عملکرد منابع انسانی، هویت درونی(فردی)، توانمندسازی، هویت مبتنی بر شغل، نظارت راهبردی و پیامدهای مدیریت عملکرد شامل مولفههای پيامدهای فردی، پيامدهای سازمانی و نظام اجتماعی بودند و با استفاده از نرمافزار MaxQda2020 طبقهبندی گردیدند.
1. Adibzade, M., Najafbeigi, R. & Mosakhani, M. (2017). Designing a performance management model for government organizations. Resource management in the police force. 2017(19), 24-1.[In Persian].
2. Allui, A., & Pinto, L. (2022). Non-financial benefits of corporate social responsibility to Saudi companies. Sustainability, 14(6), 3446.
3. Armstrong, m. (2006). Performance Management: key strategies and practical guidelines. London, UK: Kogan Page Limited.
4. Bakhtiar, M., Khorasani, A. & Jafari, I. (2023). Presenting a performance management model for universities and public higher educational institutions in the country with emphasis on individual, career and organizational dimensions. Management and Planning in Educational Systems, 16(2), 59-88.[In Persian].
5. Baradaran and Valijani. (2016). Investigating the factors affecting the improvement of human resource productivity in the Iranian Tax Affairs Organization (Case Study of the General Tax Affairs Office of East Tehran). Tax Journal, 24(29), 165-184.[In Persian].
6. Bigdali, M. & Hamzepour, Mehdi. (2018). Application of interpretive structural modeling approach in designing a performance management process model for knowledge workers in knowledge-based companies. Tomorrow's Management, (56), 63-82.[In Persian].
7. Esu, B. B., & Inyang, B. J. (2009). A Case for Performance Management in the Public Sector in Nigeria. International Journal of Business and Management, 4(4), 105-98.
8. Gębczyńska, A., & Brajer-Marczak, R. (2020). Review of selected performance measurement models used in public administration. Administrative Sciences, 10(4), 99.
9. Halachmi, A. (2005). Performance measurement is only one way of managing performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 54(7), 502 – 516.
10. Hashemi, R., Danesh Fard, K. & Mirsepasi, N. (2022). Investigating the causal conditions and identifying the consequences of human resource performance management in the public sector based on the Islamic-Iranian model of progress (case study: the General Court of Accounts of the country). Human Resources Education and Improvement, 3(3), 151-129.[In Persian].
11. Hooman, H. A. (2011). Practical Guide to Qualitative Research, Tehran, Samt Organization.[In Persian].
12. Julayee, H., Salavati, A., Ahmadi, K. & Mohammadi, A. (2019). Explaining the content elements of the performance management model based on good governance in the public sector. Public Management Research, 12(45), 187-210.[In Persian].
13. Kazemi, F. (2017). Investigating the effect of intra-organizational social networks on knowledge transfer (case study: knowledge management software of the Northeast Railway General Administration 1), Master's thesis in strategic management. Islamic Azad University, Shahrood Branch.[In Persian].
14. Kline, P. (2014). An easy guide to factor analysis. Routledge.
15. Mansouri, H. (2019). Identifying factors and components affecting the performance management system of government organizations. Productivity Management, 14(53), 118-97.[In Persian].
16. Meirinhos, G., Cardoso, A., Neves, M., Silva, R., & Rêgo, R. (2023). Leadership styles, motivation, communication and reward systems in business performance. Journal of Risk and Financial Management, 16(2), 70-93.
17. Mohammadi, M. & Sharifzadeh, F. (2017). Designing a performance management model with a human resources development approach in the public sector. Human Resources Education and Development, 4(15), 133-159.[In Persian].
18. Mohammadi, M., Sharifzadeh, F., Hosseinpour, D. & Rezaimanesh, B. (2017). Designing a model of government performance management based on the role of each effective actor. Management of Government Organizations, 6(1), 100-83.[In Persian].
19. Nabavi-Chashmi, S. A., Mohammadpour, M. & Mohammadpour, Z. (2013). Investigating the effect of employee performance evaluation on improving productivity in the National Bank of Mazandaran Province. Management Challenges and Solutions, Shiraz.[In Persian].
20. Ndevu, Z. J., & Muller, K. (2018). Operationalising performance management in local government: The use of the .
21. Nouri, R., Hassanpour, A., Vakili, Y. & Ghanizadeh, A. (2021). Designing a performance management model for public sector organizations in the country with a focus on the role of leadership. Organizational Behavior Studies, 11(1), 112-83.[In Persian].
22. Poister, T. H., Thomas, J. C.، Berryman, A. F. (2013). Reaching out to stakeholders: the Georgia DOT 360-degree assessment model. Public Performance & Management Review, 37(2)، 302-328.
23. Rahmatinia, R., Selajqeh, S. & Mujibi, T. (2019). Validation of the Performance Management Model of Security Organizations Employees. Security Protection Research, Imam Hussein (AS) University, 8 (29), 151-184.[In Persian].
24. Sanusi, F. A., & Johl, S. K. (2020). A proposed framework for assessing the influence of internal corporate social responsibility belief on employee intention to job continuity. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(6), 2437-2449.
25. Shahabi, M. (2017). Performance-based management. New Research in Humanities, 3(20), 109-119.[In Persian].
26. Straus, A.، Corbin, J. (1990). Basics for qualitative research: Techniques and procedures for grounded theory [I. Afshar, Persian Trans]. Tehran: Ney Publication.
27. Wadmann, S., Johansen, S., Lind, A., Birk, H. O., & Hoeyer, K. (2013). Analytical perspectives on performance-based management: an outline of theoretical assumptions in the existing literature. Health Economics, Policy and Law, 8(4), 511-527.
