مرور سیستماتیک تأثیر هوش مصنوعی بر حوزههای مدیریت آموزشی، فرآیند تدریس و یادگیری
الموضوعات :
صغری صالحی پور
1
,
صغری افکانه
2
,
مهدی کلانتری
3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران shiva7salehi@gmail.com
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران(نویسنده مسئول) S.afkane@riau.ac.ir
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران dr.mehdi.klnt@gmail.com
الکلمات المفتاحية: هوش مصنوعی, مدیریت آموزشی, فرآیند تدریس, یادگیری,
ملخص المقالة :
هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر حوزههای مدیریت آموزشی، فرآیند تدریس و یادگیری دانشآموزان انجام شد. روش: این پژوهش با استفاده از مرور سیستماتیک صورت گرفت. مقالات علمی، نشریات حرفهای و گزارشهای تخصصی مرتبط بررسی شدند تا تأثیرات این فناوری بر آموزش تحلیل شود. یافته ها: یافتهها نشان میدهد که هوش مصنوعی با استفاده از سیستمهای رایانهای، پلتفرمهای آنلاین، رباتهای انساننما و چتباتها، تأثیر چشمگیری بر ارتقای کیفیت و کارایی در آموزش داشته است. هوش مصنوعی از طریق سفارشیسازی محتوا و ارائه برنامههای یادگیری متناسب با نیازها و تواناییهای دانشآموزان، فرآیند یادگیری را بهبود داده و به افزایش حفظ و جذب اطلاعات کمک کرده است. همچنین، ترکیب فناوریهایی مانند واقعیت مجازی، فناوری سهبعدی، بازیسازی و شبیهسازی با سیستمهای هوش مصنوعی، تجربیات یادگیری عملی و خلاقانهای برای دانشآموزان فراهم کرده است. در بخش مدیریت آموزشی، هوش مصنوعی با خودکارسازی وظایف اداری نظیر بررسی تکالیف و ارائه بازخورد، بار کاری مربیان را کاهش داده و به آنها امکان داده است تا بر بهبود کیفیت تدریس تمرکز کنند. نتیجه گیری: در مجموع، این تحقیق نشان میدهد که هوش مصنوعی نه تنها باعث بهبود کارایی و اثربخشی در آموزش شده، بلکه چشماندازهای جدیدی را برای تحول در تجربههای یادگیری دانشآموزان و عملکرد مؤسسات آموزشی ایجاد کرده است.
References B. Coppin, Arti_cial Intelligence Illuminated. Boston, MA, USA: Jones and Bartlett, 2022.
B. Whitby, Arti_cial Intelligence: A Beginner's Guide. Oxford, U.K.: Oneworld, 2022. .
D. Crowe, M. LaPierre, and M. Kebritchi, ``Knowledge based arti_cial augmentation intelligence technology: Next step in academic instructional tools for distance learning,'' TechTrends, vol. 61, no. 5, pp. 494_506, Jul. 2017. .
D. Ku£ak, V. Juri£i¢, and G. Dambi¢, ``Machine learning in education-a survey of current research trends,'' in Proc. 29th Int. DAAAM Symp., 2018, pp. 406_410. .
Global Development of AI-Based Education, Deloitte Res., Deloitte China, Deloitte Company, 2019. .
H. Sutton, ``Minimize online cheating through proctoring, consequences,'' Recruiting Retaining Adult Learners, vol. 21, no. 5, pp. 1_5, Jan. 2019. .
H. T. Kahraman, S. Sagiroglu, and I. Colak, ``Development of adaptive and intelligent Web-based educational systems,'' in Proc. 4th Int. Conf. Appl. Inf. Commun. Technol., Oct. 2010, pp. 1_5. .
I. Roll and R. Wylie, ``Evolution and revolution in arti_cial intelligence in education,'' Int. J. Artif. Intell. Edu., vol. 26, no. 2, pp. 582_599, Feb. 2016. .
J. Estevez, G. Garate, and M. Graña, ``Gentle introduction to arti_cial intelligence for high-school students using scratch,'' IEEE Access, vol. 7, pp. 179027_179036, 2019. .
J. P. Rowe, L. R. Shores, B. W. Mott, and J. C. Lester, ``Integrating learning, problem solving, and engagement in narrative-centered learning environments,'' Int. J. Artif. Intell. Educ., vol. 21, nos. 1_2, pp. 115_133, 2011. .
K. Flamm, Creating the Computer: Government, Industry, and High Tech-nology. Washington, DC, USA: Brookings Institution Press, 2023. .
M. Campbell-Kelly, Computer, Student Economy Edition: A History of the Information Machine. Evanston, IL, USA: Routledge, 2018. .
M. Chassignol, A. Khoroshavin, A. Klimova, and A. Bilyatdinova, ``Arti-cial intelligence trends in education: A narrative overview,'' Procedia Comput. Sci., vol. 136, pp. 16_24, Jan. 2018. .
M. J. Timms, ``Letting arti_cial intelligence in education out of the box: Educational cobots and smart classrooms,'' Int. J. Artif. Intell. Edu., vol. 26, no. 2, pp. 701_712, Jan. 2016. M. M. L. Cairns ``Computers in education: The impact on schools and classrooms,'' in Life Schools Classrooms. Singapore: Springer, 2024, pp. 603_617. .
M. Saerbeck, T. Schut, C. Bartneck, and M. D. Janse, ``Expressive robots in education: Varying the degree of social supportive behavior of a robotictutor,'' in Proc. 28th Int. Conf. Hum. Factors Comput. Syst. (CHI), 2010, pp. 1613_1622. .
M. Vaismoradi, H. Turunen, and T. Bondas, ``Content analysis and thematic analysis: Implications for conducting a qualitative descriptive study,'' Nursing Health Sci., vol. 15, no. 3, pp. 398_405, Mar. 2013. .
P.-H. Lin, A. Wooders, J. T.-Y. Wang, and W. M. Yuan, ``Arti_cial intelligence, the missing piece of online education?'' IEEE Eng. Manag. Rev.,vol. 46, no. 3, pp. 25_28, Sep. 2018.
R. C. Sharma, P. Kawachi, and A Bozkurt, ``The landscape of arti_cial intelligence in open, online and distance education: Promises and concerns,'' Asian J. Distance Educ., vol. 14, no. 2, pp. 1_2, 2019. .
R. F. Murphy, ``Arti_cial intelligence applications to support K_1 2 teachers and teaching,'' RAND Corp., Santa Monica, CA, USA, Tech. Rep. PE135, 2019, doi: 10.7249/PE315. .
R. Peredo, A. Canales, A. Menchaca, and I. Peredo, ``Intelligent Webbased education system for adaptive learning,'' Expert Syst. Appl., vol. 38, no. 12, pp. 14690_14702, Nov. 2011. .
S. A.Wartman and C. D. Combs, ``Medical education must move from the information age to the age of arti_cial intelligence,'' Acad. Med., vol. 93, no. 8, pp. 1107_1109, Aug. 2018. .
S. Kiesler, R. E. Kraut, K. R. Koedinger, V. Aleven, and B. M. Mclaren, Gami_cation in education: What, how, why bother,'' Academic exchange quarterly, vol. 15, no. 2, pp. 1_5, 2011. .
S. Nunn, J. T. Avella, T. Kanai, and M. Kebritchi, ``Learning analytics methods, bene_ts, and challenges in higher education: A systematic literature review,'' Online Learn., vol. 20, no. 2, pp. 1_17, Jan. 2016. .
S. Pokrivcakova, ``Preparing teachers for the application of AI-powered technologies in foreign language education,'' J. Lang. Cultural Edu., vol. 7, no. 3, pp. 135_153, Dec. 2019. .
Surjandy,W. Suparta, A. Trisetyarso, C. H. Kang, and B. S. Abbas, ``Warding off the plagiarism with the applications (Case study at Bina Nusantara university student and faculty member),'' in Proc. Int. Conf. Inf. Commun. Technol. (ICOIACT), Mar. 2018, pp. 511_514. .
T. A. Mikropoulos and A. Natsis, ``Educational virtual environments: A ten-year review of empirical research (1999_2009),'' Comput. Edu., vol. 56, no. 3, pp. 769_780, Apr. 2020. .
T. Yi-Shan and D. Gasevic, ``Learning analytics in higher education_ Challenges and policies: A review of eight learning analytics policies,'' in Proc. 7th Int. Learn. Anal. Knowl. Conf. Mar. 2017, pp. 233_242. .
United Nations Education Scienti_c and Cultural Organi- zation (UNESCO)(2019). How Can Arti_cial Intelligence Enhance Educa-tion? [Online]. Available: https://en.unesco.org/news/how-can-arti_cialintelligence- enhance-education V. Devedºic, ``Web intelligence and arti_cial intelligence in education,'' Educ. Technol. Soc., vol. 7, no. 4, pp. 29_39, 2019. .
V. Rus, S. D'Mello, X. Hu, and A. Graesser, ``Recent advances in conversational intelligent tutoring systems,'' AI Mag., vol. 34, no. 3, pp. 42_54, Sep. 2013. .
Y. Fang, P. Chen, G. Cai, F. C. M. Lau, S. C. Liew, and G. Han, ``Outagelimit- approaching channel coding for future wireless communications: Root-protograph low-density parity-check codes,'' IEEE Veh. Technol. Mag., vol. 14, no. 2, pp. 85_93, Jun. 2019. .
Y. Kim, T. Soyata, and R. F. Behnagh, ``Towards emotionally aware AI smart classroom: Current issues and directions for engineering and education,'' IEEE Access, vol. 6, pp. 5308_5331, 2018. .