تاثیر عوامل محیطی، فناوری و سازمانی بر قصد پذیرش هوش مصنوعی در صنعت بیمه
الموضوعات :
عدالت صفرخانلو
1
,
روح اله عبدل زاده
2
,
بابک جراحی
3
,
حامد عزتی
4
1 - مربی، گروه کامپیوتر، واحد ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، هادیشهر، ايران.
2 - مربی، گروه حسابداری، واحد ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، هادیشهر، ايران.
3 - عضو هیات علمی تمام وقت
4 - دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات
الکلمات المفتاحية: عوامل محیطی, عوامل تکنولوژی, عوامل سازمانی, قصد پذیرش هوش مصنوعی, شرکتهای بیمه مستقر در استان آذربایجان شرقی ,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر تاثیر عوامل محیطی، تکنولوژی و سازمانی بر قصد پذیرش هوش مصنوعی در صنعت بیمه میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد، و از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع پژوهشهای میدانی است، و از نظر ماهیت پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان شرکتهای بیمه مستقر در استان آذربایجان شرقی هستند که مجموع کارکنان 29 شرکت بیمه استان 725 نفر می باشند. برای نمونه گیری از روش نمونهگیری در دسترس، و حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 251 نفر بدست آمد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامههای استاندارد پان و همکاران(2022) برای سنجش عوامل محیطی، تکنولوژی و سازمانی و پرسشنامه پذیرش فناوری اطلاعات ونکاتش و همکاران(2012) برای سنجش پذیرش هوش مصنوعی میباشند که دارای روایی و پایایی قابل قبول هستند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری و به طور اخص تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته شد. نتایج آزمون فرضیات نشان میدهد عوامل محیطی، تکنولوژی و سازمانی بر قصد پذیرش هوش مصنوعی در شرکتهای بیمه مستقر در استان آذربایجان شرقی تاثیر مثبت دارند.
