شناسایی مولفههای دانشگاه هوشمند:براساس تکنیک تحلیل مضمون
الموضوعات :خلود عباسیان راد 1 , فاطمه حمیدی فر 2 , بهارک شیرزاد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل مضمون, دانشگاه هوشمند, تحلیل کیفی,
ملخص المقالة :
شناسایی مولفههای دانشگاه هوشمند اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ضرورت دارد تا فرآیند ارائه به درستی اجرا شود؛ در واقع هدف نهایی حرفه ای شدن سیستم هوشمندی در دانشگاه ها است. پیاده سازی سیستم های هوشمند ذاتا پدیده پویائی است و وضعیت یک عامل معین در جریان فرآیند پیاده سازی می تواند تغییر کند و یا تغییر داده شود؛ لذا دیدگاهی ایستا و لحظه ای قادر به توضیح کامل فرآیند نمی باشد . هدف این پژوهش، که شناسایی مؤلفههای دانشگاه هوشمند است ، رویکرد این پژوهش کیفی و با استفاده از تکنیکهای تحلیل مضمون است ؛ جامعه پژوهش کلیه مقالات دانشگاه هوشمند در پايگاههای معتبر ايرانی و خارجی در مدت زمان(2022-2014 و 1401-1394) ، بر اساس موضوع پژوهش، اشباع نظری داده ها که به صورت هدفمند انتخاب شده اند. در نهایت برای دانشگاه هوشمند، ۸ مؤلفه در قالب مضامین پیش سازمان دهنده اولیه؛ و ۴۰ مضمون پیش سازمان دهنده ثانویه شناسایی شد. در این پژوهش با شناسایی مولفه های دانشگاه هوشمند، مولفههای اصلی دانشگاه هوشمند بر اساس مطالعات استخراج و دسته بندی شد.
References
Abeer, A. Studies in Computational Intelligence. In The Fourth Industrial Revolution: Implementation of Artificial Intelligence for Growing Business Success Studies in Computational Intelligence; Springer: Cham, Switzerland, 2021; Volume 935, pp. 295–310.
Aldowah, H.; Rehman, S.; Ghazal, S.; Umar, I.N. Internet of Things in Higher Education: A Study on Future Learning. J. Phys. Conf. Ser. 2017, 892, 012017.
Ali, Z.; Shah, M.A.; Almogren, A.; Din, I.U.; Maple, C.; Khattak, H.A. Named Data Networking for Efficient IoT-based Disaster Management in a Smart Campus. Sustainability 2020, 12, 3088.
Alzahrani, M.Y.; Bamhdi, A.M. Hybrid Deep-Learning Model to Detect Botnet Attacks over Internet of Things Environments. Soft Comput. 2022, 26, 7721–7735.]
Anagnostopolos, T.; Kostakos, P.; Zaslavsky, A.; Kantzavelou, I.; Tsotsolasi, N.; Salmon, I.; Morley, J.; Harle, R. Challenges and Solutions of Surveillance Systems in IoT-Enabled Smart Campus: A. Survey. IEEE Access 2021, 9, 131926–131954.
Astabar; ata, gharbanizadeh; vajh allah, bani; parinaz(1398)The relationship between the dimensions of the organization or the recipient and the psychological empowerment of human resources in small and medium enterprises of the wood industry. A new approach to educational science first year winter 1398 No 2
Cao, H.; He, H.; Tian, J. A Scientific Research Information System via Intelligent Blockchain Technology for the Applications in University Management. Mob. Inf. Syst. 2022, 2022, 7512692.
Coccoli, M., Guercio, A., Maresca, P., Stanganelli, L.: Smarter universities: a vision for the fast changing digital era. J. Vis. Lang. Comput. 25, 1003–1011. Elsevier(2014)
Curralo, A.F.; Lopes, S.I.; Mendes, J.; Curado, A. Joining Sustainable Design and Internet of Things Technologies on Campus: The IPVC Smartbottle Practical Case. Sustainability 2022, 14, 5922.
Dewar Rico-Bautista, César D. Guerrero, César A. Collazos, Gina Maestre-Gongora, María Camila Sánchez-Velásquez, Yurley Medina-Cárdenas & Jose Swaminathan. Smart University: Key Factors for a Cloud Computing Adoption Model. March 2021RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação 2021(41):63-79
Hwang, G.J.: Definition, framework and research issues of smart learning environments—a context-aware ubiquitous learning perspective. Smart Learn. Environ.1(4). Springer (2014)
Ikrissi, G.; Mazri, T. A Study of Smart Campus Environment and its Security Attacks. In Proceedings of the 5th International Conference on Smart City Applications, The International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences–ISPRS Archives, Safranbolu, Turkey, 7–8 October 2020; Volume 44, pp. 255–261
Keikha, Ahmed. (1400). Analysis of the content of performance-oriented budgeting components in the University. Public administration،706-737.SID. https://sid.ir/paper/964614/fa
kemper & baars,2008, Management Support with Structured and Unstructured Data—An Integrated Business Intelligence Framework,Information Systems Management ,Volume 25, 2008 - Issue 2
Lei, Q.; Li, Y.; Yan, S. Design and Optimization of University Management Information System Based on Internet of Things and Intelligent Computing Model. J. Sens. 2022, 2022, 1049535.
Moscoso,Santiago; Bermeo, Vanessa; Pauta, Leopoldo; Cabrera, Henry; Tenesaca,Veronica; y Cañizares, Andrés. (2023). Hacia una Educación Transformadora: La Búsqueda de la Calidad. Tomo Disponible en: https://doi.org/10.55204/pmea.70
Muhammad Khani; Kamran (2015). Globalization and world-class universities. The challenges of the world the scientific population of globalization, (1) 1
Pérez, F.M.; Martínez, J.V.B.; Fonseca, I.L. Modelling and Implementing Smart Universities: An IT Conceptual Framework. Sustainability 2021, 13, 3397.
Polin, Ken Chalapan, Yigitcanlar, Tan, Limb, Mark, & Washington, Tracy (2023). The Making of Smart Campus: A Review and Conceptual Framework. Buildings, 13(4), Article number: 891.
Saiyeda, A. From E-Learning to S-Learning: A Review. In Proceedings of the 2nd International Conference on ICT for Digital, Smart, and Sustainable Development, ICIDSSD, Jamia Hamdard, New Delhi, India, 27–28 February 2020; pp. 27–28.
Sandelowski, M. and Barroso, J. (2007) Handbook for Synthesizing Qualitative Research. Springer Publishing Company, New York.
Silvestru, C.; Firulescu, A.; Iordoc, D.; Icociu, V.; Stoica, M.; Platon, O.; Orzan, A. Smart Academic and Professional Education. Sustainability 2022, 14, 6408.
Sina, fatemeg soghra. Sortaji, ali. (2022).Relationship between e-learning and integrated management with the mediating role of human resource optimization with the performance of school administrators .Information and Communication Technology in Educational Sciences year 14 winter 1402 No. 2
Sutjarittham, T. Modelling and Optimisation of Resource Usage in an IoT Enabled Smart Campus. Ph.D. Thesis, UNSW, Sydney, Australia, 2021.
Tabuenca, B.; García-Alcántara, V.; Gilarranz-Casado, C.; Barrado-Aguirre, S. Fostering Environmental Awareness with Smart IoT Planters in Campuses. Sensors 2020, 20, 2227.
Talab,Zahra. Firoozi, Fatemeh. Shah Mohammadi, Naerah . (2019) .Synthesis of factors influencing the adoption of cloud computing in higher education : providing a model .Information and Communication Technology in Educational Sciences ,38 (10) ,89-113.
Telino, V.; Massa, R.; Mota, I.; Gomes, A.; Moreira, F. A Methodology for Creating a Macro Action Plan to Improve IT Use and Its Governance in Organizations. Information 2020, 11, 427.
Xu, D.; Gao, Y.; Tu, T.; Xiao, X. A Big Data Integration Platform for Ideological and Political Education for Smart Campuses. Secur. Commun. Netw. 2022, 2022, 1–12.