بررسی روایی و پایایی نسخه ایرانی پرسشنامه حضور اجتماعی دانشجویان در آموزش مجازی
الموضوعات :
حدیث فرودی صفات
1
,
خدیجه ابوالمعالی الحسینی
2
,
محمدآزاد عبدالهپور
3
1 - دانشجو دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، تهران، ایران
2 - استاد، گروه روان شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
الکلمات المفتاحية: حضور اجتماعی, پایایی, روایی, آموزش مجازی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ی حضور اجتماعی بود که توسط سانگ و مایر(2012) ساخته شد. روش پژوهش زمینهیابی-توصیفی بود. 256 دانشجو پرسشنامه مذکور را تکمیل کردند. برای روایی، نظر 8 متخصص دریافت شد و نسبت روایی محتوایی برای هر یک از عبارات پرسشنامه ها محاسبه شد،که مقدار ضریب آن از 0/79 بیشتر بود. همچنین ضریب شاخص روایی محتوایی برای هر یک از گویه ها 0/75 و بیشتر محاسبه گردید. به منظور بررسی ساختار عاملی پرسشنامه تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت، اما شاخصهای برازندگی در حد پذیرش نبودند. لذا، به دنبال ارزیابی شاخص های اصلاح و ایجاد کوواریانس بین خطاهای گویه های 7و 10 از یک سو و گویه های 13و 16 از سوی دیگر ، شاخص های برازندگی حاصل شد که نشان می دهد مدل پنج عاملی همبسته پرسشنامه حضور اجتماعی با داده های گردآوری شده برازش قابل قبول دارد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب کلی آلفای کرونباخ 0/82 محاسبه شد. همچنین ضرایب آلفای کرونباخ به دست آمده برای عامل های پنج گانه پرسشنامه حضور اجتماعی نشان می دهد که گویه های هریک از عامل های پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبول برخوردارند.
باتوجه به روایی و پایایی مناسب پرسشنامهی مذکور، توصیه میشود که به عنوان ابزار اندازهگیری حضور اجتماعی در دانشجویان به کار رود.
