شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر درآمد و هزینه های شرکت های حمل كالا در ترانزیت جاده ای ایران
الموضوعات :
محمدرضا فرشیدنژاد
1
,
حبیب اله جوانمرد
2
,
سید علیرضا میرعرب بیگی
3
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - گروه مهندسی صنایع، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ترانزیت, درآمد, هزینه, شرکت های حمل,
ملخص المقالة :
تعیین عوامل موثر بر درآمد و هزینه های حمل کالا در ترانزیت جادهای و اولویت بندی آنها برای پیش بینی و برنامه ریزی شرکت های حمل كالا در کوریدورهای ترانزیت ضروری است. هدف پژوهش شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر پیش بینی درآمد و هزینه های شرکتهای حمل كالا در ترانزیت جادهای ایران است. روش انجام پژوهش، توصیفی کاربردی از نوع تحقیقات آمیخته کیفی- کمَی می باشد. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان در حوزه حمل و نقل ترانزیت هستند که به روش گلوله برفی انتخاب شدهاند. در بخش کمَی، داده ها از مدیران و کارشناسان شرکت های فعال در حمل كالا در ترانزیت جاده ای با روش هدفمند اخذ شده است. در بخش کیفی، از تحلیل مضمون جهت شناسایی عوامل و در بخش کمَی از مدلسازی معادلات ساختاری و رتبه بندی فریدمن برای تعیین تاثیر و رتبه بندی عوامل استفاده شده است. نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر درآمد و هزینه های شرکت های حمل ترانزیت شامل سه دسته عمده عوامل عملیاتی، هزینهای و سرعت/ همسانی بازرگانی است که هرکدام دارای زیرعامل خود هستند. عامل سرعت/ همسانی بازرگانی شامل سرعت ترخیص بار در مبداء، سرعت تحویل بار در مقصد و سرعت اتوماسیون اداری و امکانات لجستیکی بارگیری و تخلیه در مبدا و مقصد است که به عنوان مهمترین عامل نیز شناسایی شده است
Abbasi, Y. & Javanmard, H. & Shafie, M. (2021). Anti-production and counterproductive behaviors Impact on construction Projects performance (Study: construction Projects in cooperatives in Markazi province), Journal of Operation Management, 4 (1), 149-173. (In Persian).
Ahadi, H.R. & Ziatabar-Ahmadi, S.H. (2003). Dynamic analysis of parameters affecting the utility of rail transit corridors: Study: Bandarabbas-Sarakhs, Journal of Transportation Engineering, 5(2), 153-162. (In Persian).
Amirahmadian, B. (2008). Transportation in Central Asia, Journal of central Uero-Asia, 2, 43-56. (In Persian).
Anburuvel, A. & Perera, W.U. & Randeniya, R.D. (2022). A demand responsive public transport for a spatially scattered population in a developing country. Case Stud. Transp. Pol. 10 (1), 187–197.
Badeanlou, A. & Araldo, A. & Diana, M. (2022). Assessing transportation accessibility equity via open data, 10th symposium of the European Association for Research in Transportation (hEART), Leuven.
Beheshti-seresht, M. & Dehghan-Dehnavi, M.A. & Mashayekhi, A. & Amiri, M. (2021). Analysis of Cost and Asset Retrenchment Strategy on Corporates’ Financial Turnaround: Rent Creation Theory and System Dynamics Modeling System Dynamics, Journal of Financial Engineering and Portfolio Management, 47, 137-160. (In Persian).
Beheshti-Seresht, M. & Dehghan-Dehnavi, M.A. & Mashayekhi-Alinaghi-Amiri, M. (2020). An analysis of the cost and cost reduction strategy in financial reduction using rent seeking theory, Journal of Financial Engineering and Portfolio Management, 47, 137-160. (In Persian).
Bragin, M.A. & Ye, Z. & Yu, N. (2024). Toward efficient transportation electrification of heavy-duty trucks: Joint scheduling of truck routing and charging, Transportation Research Part C, 160, 104494.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77−101.
Calabr`o, G. & Araldo, A. & Oh, S. & Seshadri., R. & Ben-Akiva, I.R. (2023). Adaptive transit design: Optimizing fixed and demand responsive multi-modal transportation via continuous approximation, Transportation Research Part A, 171, 103643.
Calabr`o, G. & Correia, G. & Giuffrida, N. & Ignaccolo, M. & Inturri, G. & Le-Pira, M. (2020). Comparing the performance of demand responsive and schedule-based feeder services of mass rapid transit: an agent-based simulation approach. Forum on Integrated and Sustainable Transportation Systems (FISTS), 280-285.
Chouaki, T. & H¨orl, S. & Puchinger, J. (2023). Towards Reproducible Simulations of the Grand Paris Express and On-Demand Feeder Services. 102nd Annual Meeting of the Transportation Research Board (TRB), Jan 2023, Washington D.C, United States.
Eqbali, A. & Eqbali, N. & Narimi, Y. (2007). The study of potential of the ports of the south of Iran as a terminal of the region of cereal transit by AHP method, Journal of Knowledge Waves, 1(2), 136-156. (In Persian).
Farshidnejad, M. & Javanmard, H. & Abutalebpur, A. (2022). Investigation and Identification of Variables of Cost and Time Affecting International Freight Transportation in the International North-South Transit Corridor (INSTC), IJTE, Vol. 10, No. 1, 899-918.
Fayyaz, S.K. & Liu, X.C. & Porter, R.J. (2017). Dynamic transit accessibility and transit gap causality analysis. J. Transp. Geogr. 59, 27–39.
Haghighat, S. & Javanmard, H. & Horri, M.H. (2022). Measuring the Maturity of Strategic Cost Management in Assembly Industries (Study: A Big Company in Tehran), Journal of Business Management, 55, 56-74. (In Persian).
Hoseini, S.R. & Ghaforifard, M. (2022). Identification and prioritization of factors affecting the selection of contractors in managing the road maintenance and transportation, Journal of Operation Management, 4 (1), 149-173. (In Persian).
Ignatov, A. (2024). European highway networks, transportation costs, and regional income, Regional Science and Urban Economics 104, 103969.
Kaddoura, I. & Kröger, L. & Nagel, K. (2017). User-specific and dynamic internalization of road traffic noise exposures. Networks Spatial Econ. 17 (1), 153–172.
Karaminia, F. & Abbaspour, M. (2016). Surveing the Imam Khomeini Port in transit development throw North-South corridor, 18th Conferences in sea industries, 27-32. (In Persian).
Leffler, D. & Burghout, W. & Jenelius, E. & Cats, O. (2021). Simulation of fixed versus on-demand station-based feeder operations. Transport. Res. C: Emerg. Technol. 132 (September), 103401.
Mah´eo, A. & Kilby, P. & Van-Hentenryck, P. (2019). Bender’s decomposition for design of a hub and shuttle public transit system. Transp. Sci. 53 (1), 77–88.
Miller-Hooks, E. & Mahmassani, H. & Nair, R. & Zhang, K. & Charan A. & Vishnu, K. & Kozuki, A. (2007). Assessing service design options and strategies for overcoming barriers in the Reorient intermodal freight transport corridor, European Transport Conference.
Moshfegh, Z. (2023). Analysis of Iran situation in Uero-Asia economical relation (Emphesise on transit corridor), Journal of Economic Security, 86, 59-74. (In Persian).
Moshfegh, Z. (2024). Weakness of Iran situation in international corridor, Journal of Economic Security, 98, 27-48. (In Persian).
Najafian, H. & Javanmard, H. & Sarlak, A. (2024). Carbon Tax Plan for Iran's Automotive Industry, Journal of Business Management, 62, 167-191. (In Persian).
Oh, S. & Seshadri, R. & Le, D.T. & Zegras, P.C. & Ben-Akiva, M.E. (2020). Evaluating automated demand responsive transit using microsimulation. IEEE Access 8, 82551–82561.
Riahini, M. (2024). An Approach to Iran’s Corridor in region transit, Journal of Ganjine Sama, 52, 46-48. (In Persian).
Salazar-Cabrera, R. & Cruz, A.P. & Madrid-Molina., J.M. (2023). Sustainable transit vehicle tracking service, using intelligent transportation system services and emerging communication technologies: A review, journal of traffic and transportation engineering; 7(6), 729 -747.
Smith, G. & Sochor, J. & Karlsson, I.M. (2018). Mobility as a Service: Development scenarios and implications for public transport. Res. Transp. Econ, 69, 592–599.
Sorensen, L. & Bossert, A. & Jokinen, J.P. & Schlüter, J. (2021). How much flexibility does rural public transport need? - Implications from a fully flexible DRT system. Transp. Policy 100, 5–20.
Statistical, Y. (2021). Road Maintenance and Transportation Organization of Iran, Chapter 2, Goods transportation. (In Persian).
Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications.
Wang, Y. & Szeto W.Y. & Han, K. & Friesz, T.R. (2018). Dynamic traffic assignment: A review of the methodological advances for environmentally sustainable road transportation applications, Transportation Research Part B, 111, 370–394.