شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر درآمد و هزینه های شرکت های حمل كالا در ترانزیت جاده ای ایران
الموضوعات : Operation Management
محمدرضا فرشیدنژاد
1
,
حبیب اله جوانمرد
2
,
سید علیرضا میرعرب بیگی
3
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - گروه مهندسی صنایع، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ترانزیت, درآمد, هزینه, شرکت های حمل,
ملخص المقالة :
تعیین عوامل موثر بر درآمد و هزینه های حمل کالا در ترانزیت جادهای و اولویت بندی آنها برای پیش بینی و برنامه ریزی شرکت های حمل كالا در کوریدورهای ترانزیت ضروری است. هدف پژوهش شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر پیش بینی درآمد و هزینه های شرکتهای حمل كالا در ترانزیت جادهای ایران است. روش انجام پژوهش، توصیفی کاربردی از نوع تحقیقات آمیخته کیفی- کمَی می باشد. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان در حوزه حمل و نقل ترانزیت هستند که به روش گلوله برفی انتخاب شدهاند. در بخش کمَی، داده ها از مدیران و کارشناسان شرکت های فعال در حمل كالا در ترانزیت جاده ای با روش هدفمند اخذ شده است. در بخش کیفی، از تحلیل مضمون جهت شناسایی عوامل و در بخش کمَی از مدلسازی معادلات ساختاری و رتبه بندی فریدمن برای تعیین تاثیر و رتبه بندی عوامل استفاده شده است. نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر درآمد و هزینه های شرکت های حمل ترانزیت شامل سه دسته عمده عوامل عملیاتی، هزینهای و سرعت/ همسانی بازرگانی است که هرکدام دارای زیرعامل خود هستند. عامل سرعت/ همسانی بازرگانی شامل سرعت ترخیص بار در مبداء، سرعت تحویل بار در مقصد و سرعت اتوماسیون اداری و امکانات لجستیکی بارگیری و تخلیه در مبدا و مقصد است که به عنوان مهمترین عامل نیز شناسایی شده است
