طراحی مدل سیستم ارزیابی ظرفیت نوآوری با تاکید بر نوآوری در بازاریابی (مورد مطالعه شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیالهام فاتحی فر 1 , حسین معین زاد 2 , محمدعلی کرامتی 3
1 - گروه مدیریت تکنولوژی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سیستم ارزیابی, ظرفیت نوآوری, پارک علم و فناوری, همسویی نوآوری, تحلیل داده بنیاد,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: اهمیت نوآوری در اقتصاد به گونه ای است که پژوهشگران، هر پیشرفت اقتصادی رخ داده در قرن اخیر را ناشی از نوآوری میدانند. در واقع، ظرفیت ایجاد شده برای نوآوری میتواند تعیین کننده درآمد سرانه یک کشور در آینده باشد. مفهوم ظرفیت نوآوری به عنوان زیر ساختی برای نوآوری مفهوم تازه ای در ادبیات مدیریت فناوری است که به سرعت در حال گسترش است. هدف پژوهش طراحی مدل سیستم ارزیابی ظرفیت نوآوری با تاکید بر نوآوری در بازاریابی (مورد مطالعه شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران) بود.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از حیث روش، کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. در این پژوهش زاویه بندی روش شناختی با استفاده از روشهای مختلف گردآوری دادهها نظیر روش مطالعه کتابخانهای و بررسی منابع و متون تخصصی و همچنین مصاحبه نیمه ساختاریافته رعایت گردید. براساس نمونه گیری هدفمند، 17 نفر از صاحبنظران، نخبگان، خبرگان و مدیران شرکتهای دانشبنیان پارک علم وفناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در سال 1403، مورد مصاحبه قرار گرفتند. مصاحبههای انجام شده در نرم افزار ATLAS.TI کدگذاری شدند. برای تائید نتایج به دست آمده براساس سه سویه سازی، دادهها مورد ارزیابی و تحلیل روایی قرار گرفتند.
یافته ها: یافتههای پژوهش در پنج مقوله شرایط علی، زمینهای، مداخله گر، راهبرد و پیامدها میبانشد که هر کدام بدین صورت میباشند. شرایط علی شامل؛ شرایط مدیریتی، شرایط بازار، همکاری و شبکه سازی، همسویی نواوری با شرکت و مدیریت منابع انسانی. شرایط زمینه ای شامل؛ مدیریت منابع شرکت و وضعیت کنونی شرکتهای دانش بنیان. شرایط مداخله گر شامل؛ مدیریت مالی، قوانین و سیاست و وضعیت فرهنگی و اجتماعی. راهبردها شامل؛ حمایت و پشتیبانی، آموزش و یادگیری، فناوری و تکنولوژی و مدیریت دانش. پیامدها شامل؛ افزایش کارایی شرکتهای دانش بنیان، مشتری مداری، بهبود رضایت کارکنان و سودآوری میباشند.
بحث و نتیجه گیری: با تحلیل دادههای به دست آمده به صورت دورهای و بازبینی مداوم شاخصهای سیستم ارزیابی ظرفیت نوآوری، مدل باید توانایی پیشبینی تغییرات در سیستم و تطابق با نیازهای مربوطه را داشته باشد. این استمرار به کمک بهینهسازی مداوم مدل سیستم ارزیابی ظرفیت نوآوری، به حفظ و بهبود عملکرد شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران کمک خواهد کرد.
احمدی شریف، محمود و نقی زاده خوئی، نادر، (1402)، بررسی نقش نوآوری در بازاریابی بین المللی با تاکید بر کارآفرینی، هشتمین همایش بین المللی مدیریت، حسابداری، اقتصاد و علوم اجتماعی، همدان،
امیدی، انوش و مقیمیان، حامد، (1403)، بررسی تاثیر هوش بازاریابی و نوآوری محصول بر عملکرد بازاریابی با نقش میانجی مزیت رقابتی (مورد مطالعه :صنایع غذایی خراسان رضوی )، دومین همایش ملی بازاریابی (رویکرد نوین)، مشهد
بيژن رضايي، شيرين آرمند، شهين بهور (1401). بررسي تأثیر نوآوری باز بر عملکرد نوآورانه سازماني منابع انساني با نقش تبدیلگر محیطي در مراکز آموزش عالي. فصلنامه علمي آموزش علوم دريايي. دوره 9 شماره 30 پاييز 1401.
حبیبی، محسن و رجوعی، مرتضی، 1403، تبیین مدل نوآوری مدل کسب وکار بر اساس ظرفیت جذب، انعطاف پذیری استراتژیک، رهبری دیجیتال، قابلیتهای پویا و نقش تعدیلگری پویایی محیطی،The third international conference on economics and business management، Tehran، https://civilica.com/doc/2093314
حجت شمسی، حمید کاکائی، مهدی فتوحی، محمد خضری (1400). بررسی تاثیر مدیریت استراتژی نوآوری بر عملکرد با نقش میانجیگری تشخیص فرصت کارآفرینانه. پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار. سال یازدهم، شماره بیست و سوم، (زمستان 1400)، صفحه 1 تا 11.
حسین دانش کهن، محمدرضا رضوی، علیرضا بوشهری (1401). تحلیل ابعاد و عوامل موثر در تدوین سیاست تدارکات عمومی نوآوری: مطالعه موردی سه بخش منتخب نفت، نیرو و راه. دوره 16 شماره 2 (پیاپی 56) تابستان 1401.
حمزه ئی طهرانی، مهشید؛ حقیقت منفرد، جلال؛ باسخا، مهدی (1401). طراحی شبکه مضامین تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در حوزه گردشگری درمانی، مدیریت کسب و کار بینالمللی، دوره 5، شماره 1، صص: 182-167.
علیرضا اینانلو، هادی صابری (1400). بررسی تأثیر ظرفیت نوآوری برعملکرد صادرات از طریق نقش میانجی تجربه بین المللی در شرکت فولاد مبارکه. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. سال پنجم، شماره 56 بهار 1400 جلد پنجم، ص 64-52.
لعل مظلومیان، کوثر و مقدسی، علیرضا، (1403)، ارائه مدل تاثیر نوآوری محصول و مشتری گرایی بر عملکرد بازاریابی با نقش میانجی مزیترقابتی در شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناوری خراسان، ششمین کنفرانس بینالمللی یافتههای پژوهشی در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران
نجاتی ح. ا. (1403). بررسی تأثیر بازارگرایی و نوآوری بازار بر عملکرد سازمان با نقش تعدیلگر موقعیت رقابتی و قابلیت بازاردر صنعت ساخت و ساز. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 2503-2536
نظری، امین، (1403)، بررسی نقش میانجی نوآوری و اعتماد در رابطه بازاریابی عصبی و جذب مشتریان بالقوه، ششمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی الگوهای نوین مدیریت کسب و کار در شرایط ناپایدار، تهران
الهي، شعبان؛ کلانتری، ناديا؛ آذر، عادل؛ حسنزاده، محمد (1394). رابطه ميان زيرساختهای رايج نوآوری، ظرفيت جذب و عملکرد نوآورانه در سطح ملي، مديريت نوآوری 4(4)، 30-10.
Aliu, M. M., & Oni, E. O. (2020). A review on marketing strategies and sustainable competitive advantage of smes in the manufacturing sector. Covenant Journal of Entrepreneurship, 4(2).
Anwar, M., Clauss, T., & Issah, W. B. (2022). Entrepreneurial orientation and new venture performance in emerging markets: the mediating role of opportunity recognition. Review of Managerial Science, 16(3), 769-796.
Arundel, a., Bloch, c. & Ferguso, b. (2019). Advancing innovation in the public sector: Aligning innovation measurement with policy goals. 48(4): 789-798.
Author links open overlay panelAntónio Moreira , Eurico Navaia f, Cláudia Ribau (2024) Innovation capabilities and their dimensions: A systematic literature review, International Journal of Innovation StudiesVolume 8, Issue 3, September 2024, Pages 313-333
Brandenburger A., Nalebuff B., Gearon T. (2021). The rules of co-opetition. Harvard Business Review, 99(January), 48-57.
Chesbrough H. (2020). Open innovation results: Going beyond the hype & getting down to business. Oxford University Press.
Christensen C. M., Omojo E., Dillon K. (2019). The prosperity paradox: How innovation can lift nations out of poverty. HarperCollins. ISBN: 9780062851826.
Chun-Fang Liu, Qian Jiang (2024) , Evaluation of Regional Innovation Capacity Based on Social Network Analysis and Entropy-Based GC-TOPSIS, First published: 20 July 2024 https://doi.org/10.1155/2024/3149746
Escandon-Barbosa, D., Rialp-Criado, J., Fuerst, S., Rodriguez-Orejuela, A., & Castro-Aristizabal, G. (2019). Born global: the influence of international orientation on export performance. Heliyon, 5(11), e02688. doi:https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e02688.
Guo, S., Zan, B., Sun, Y., & Zhang, M. (2020). Effects of top managers’ military experience on technological innovation in the transition economies of China. Technological Forecasting and Social Change, 153, 119909. doi:https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.119909
Hughes, D. J., Lee, A, Tian, A, Newman, A & Legood, A. (2018). Leadership, creativity, and innovation: A critical review and practical recommendations, The Leadership Quarterly, 29(5): 549-569.
Kahn, K. B., & Candi, M. (2021). Investigating the relationship between innovation strategy and performance. Journal of Business Research, 132, 56-66.
Meyer C., Stensaker I., Bjerke R., Haueng A. C. (2022). Innovasjonskapasitet (innovation capacity). Fagbokforlaget.
Novillo-Villegas, S.; Ayala-Andrade, R.; Lopez-Cox, J.P.; Salazar-Oyaneder, J.; Acosta-Vargas, P. A (2022) Roadmap for Innovation Capacity in Developing Countries. Sustainability 2022, 14, 6686. https:// doi.org/10.3390/su14116686.
Nuradhi, M., & Kristanti, L. (2021). Opportunity Recognition: Gender and Family Business Background Comparison. International Journal of Family Business Practices, 3(2), 18-32.
Paiva, T.; Ribeiro, M.P.; Coutinho, P.(2022) Capacity-Building Model to Promote Innovation and Sustainability in the Portuguese Agro-Industrial Sector. Sustainability 2022, 14, 15873. https://doi.org/ 10.3390/su142315873
Wang, C. H., Chang, C. H., & Shen, G. C. (2015). The effect of inbound open innovation on firm performance: Evidence from the high-tech industry. Technological Forecasting and Social Change, 99.
Wang, F., & Chen, K. (2020). Do product imitation and innovation require different patterns of organizational innovation? Evidence from Chinese firms. Journal of Business Research, 106, 60-74. doi:https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.08.046.
Wang, F., & Chen, K. (2020). Do product imitation and innovation require different patterns of organizational innovation? Evidence from Chinese firms. Journal of Business Research, 106, 60-74.
Ziqing Ye , Xiangcheng Qin (2022). Research on the Innovation Capability Evaluation of Science and Technology-Based Large and Medium Sized Enterprises Based on the Artificial Neural Network Under Coupling Weights. Proceedings of the 2022 International Conference on Urban Planning and Regional Economy (UPRE 2022).