ارتباط بین هوش معنوی و درگیری مثبت در کار از طریق سرمایه فکری در کارکنان
الموضوعات :
1 - گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
2 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
الکلمات المفتاحية: هوش معنوی, درگیری مثبت در کار, سرمایه فکری, کارکنان, اداره کل ورزش و جوانان فارس.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از این تحقیق، تعیین ارتباط بین هوش معنوی و درگیری مثبت در کار از طریق سرمایه فکری در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود.
روش پژوهش: این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114نفر بود، که از این تعداد 103 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری کل شمار با محقق همکاری کردند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی کينگ (2008)، درگیری مثبت در کار قنبری و همکاران(1394) و سرمایه فکری بونتیس (2002) بود. برای توصیف دادهها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده ها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسيون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی با درگیری مثبت در کار و سرمایه فکری رابطه ی مثبت و معناداري وجود داشت.
یافته ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که ارتباط بین هوش معنوی و درگیری مثبت در کار از طریق سرمایه فکری مثبت و معنادار است.(01/0P ≤).
نتیجه گیری: بهره مندي از هوش معنوی و سرمایه فکری و به کار گیري آنها موجب بروز ادراکات مشترك در بین کارمندان و افزایش همکاري، بهبود مسئولیت پذیري و یادگیري، درگیری شغلی و توسعه سازمانی می شود.
اسدزاده هیر،نجف.مهاجران،بهناز.قلعه ای،علیرضا.دیوبند،افشین.جوادی،پریسا (1398) . بررسی رابطه هوش معنوی و مولفه های آن با عملکرد شغلی معلمان شهرستان اصلاندوز ،مجله روانشاسی مدرسه،دوره8،شماره2،ص 21-7.
اسماعیل زاده قندهاری،محمد رضا. آقاجانی، عذرا(1399) . بررسی رابطه سرمایه فکری و عملکرد شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی،نشریه مدیریت منابع انسانی،دوره 19،شماره47،ص 335-323.
اصفهانی،علی اکبر. مالکپور،کامران. تدین،امیرحسین. عباسی فرج زاده،محسن (1397) رابطه میان سرمایه فکری با بهره وری منابع انساني و عملکرد شغلي از دیدگاه کارکنان یک بیمارستان نظامی،مجله طب نظامی،دوره20،شماره6،ص 684-674.
باوندی ثانی،سید محمد.ملک زاده،غلامرضا.پویا،علیرضا (1397). بررسی اثر هوش معنوی بر عملکرد شغلی کارکنان بانک با نقش واسط نوآوری فردی در بانک مهر اقتصاد استان خراسان رضوی ،مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد،ص 212-173.
بابایی،محمد رضا.شهسواری،هومن.مرادی،منصوره (1394) .بررسی رابطه بین هوش معنوی و مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانها در دانشکده های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران ،سومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری.
براتی مارنانی، احمد؛حقانی، حمید؛محمدي، رامین؛ مرادي، فردین؛ روحانی، بهزاد؛ طرسکی، مهدي و -خدایاري، رحیم ( 1390)، رابطه ي سلامت سازمانی و شاخص هاي عملکردي در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدیریت سلامت، شماره ي 46.
بهرامی، مهناز. بینائیان،سلیمه. بینائیان،هلیا. شریف زاده،غلامرضا. مهری،محمد (1398) . بررسی ارتباط بین هوش معنوی و فرهنگی با درگیری شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند ،نشریه آموزش پرستاری، دوره8، شماره6.
بنیسی، پریناز(1397) . پيش بيني سرمايه فکري بر اساس هوش معنوي، سرمايه اجتماعي و مديريت دانش در دانشجویان ، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، سال 4،شماره57، ص 102-85.
تفته، مرضیه (1397) . رابطه هوش معنوی و ادراک از جو سازمانی با سرمایه فکری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ، فصلنامه رهیافتهای نو در مدیریت آموزشی،سال نهم،شماره2.
حاجی پور ، الهام . صفایی، ایمان (1401. بررسی ارتباط هوش معنوی با خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، مدیریت و کارآفرینی در ورزش، دو فصلنامه علمی دانشکده فنی و حرفهای محمودآباد، سال اول،شماره اول.
دیبایی صابر،محسن (1397) ، تحلیل رابطه هوش معنوی و تعهد حرفه ای معلمان دوره متوسطه شهر قم ،فصلنامه توسعه حرفه ای معلم،سال3،شماره3،ص 52-33.
رستگاری شه بندی،شبنم(1397). پیش بینی مسئولیت پذیری بر اساس هوش معنوی با در نظر گرفتن نقش میانجی تاب آوری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران ،جامعه شناسی آموزش و پرورش،شماره9،ص 94-79.
طبرسا، غلامعلی . زرین پور، امید (1396) . بررسی رابطه هوش معنوی با سرمایه فکری، کنفرانس سالانه پارادایم های نوین مدیریت در حوزه هوشمندی
قبادیان،مسلم. رضایی فرد،اکبر. پادروند،حافظ(1400) . بررسی تاثیر هوش معنوی بر درگیری شغلی با میانجی گری ذهنیت فلسفی کارکنان آموزش و پرورش ناحیه دوم شهر خرم آباد، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت،شماره پیاپی65،دوره 2،شماره48،ص 37-25.
میرزایی،امیر ساجد(1399) . بررسی تاثیر هوش معنوی و مولفه های آن بر درگیری شغلی مطالعه موردی بانک مهر،دومین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد
Kulshrestha.S, Singhal.T.K.(2017). Impact of spiritual intelligence on performance and job satisfaction:A study on school Teachers , International Journal of Human Resource & Industrial Research,4(2),1-6.
Lin.M, Preston.A., Kharrufa.A., Kong.Z.(2016).Making L2 learners’ reasoning skills visible: The potential of Computer Supported Collaborative Learning Environments," Thinking Skills and Creativity, (22), 303-322.
Rapheal,J., Paul, V(2013). Spiritual Correlates Of .av Psychological Well – Being, Indian Streams Research Journal,3(71),1-7.
Siswanto, S., Efendi.M. (2020). The Role of spiritual intelligence on Pesantren-based educational institutions. Eksis: Jurnal Riset Ekonomi & Bisnis, 15 (1),12-
The relationship between spiritual intelligence and positive involvement in work through intellectual capital in the employees
Hasan Ghashtasebi 1 | Omid Safari 2*
1. Department of Physical Education, Nourabad Mamasani Branch, Islamic Azad University, Nourabad Mamasani, Iran.
E-mail: ghashtasbi@yahoo.com
2. Corresponding author, Department of Physical Education, Nourabad Mamasani Branch, Islamic Azad University, Nourabad Mamasani, Iran. E-mail: omidsafari11@yahoo.com
Article Info | ABSTRACT |
Article type: Research Article
Article history: Received 23 November 2024 Revised 26 December 2024 Accepted 29 December 2024 Published 30 December 2024
Keywords: Spiritual intelligence, Positive involvement in work, Intellectual capital, Employees, General Administration. |
Objective: The purpose of this research was to determine the relationship between spiritual intelligence and positive engagement at work through intellectual capital in the employees of the Department of Sports and Youth of Fars. Methods: This research was applied and descriptive and correlational. The statistical population of this research was all employees of the General Department of Sports and Youth of Fars in the number of 114 people, of which 103 people cooperated with the researcher as a sample and by sampling the total number. The tools of data collection were standard questionnaires of King's spiritual intelligence (2008), positive involvement in work by Ghanbari et al. (2014) and intellectual capital of Bontis (2002). Descriptive statistics methods were used to describe the data, and Pearson's correlation coefficient, regression, and structural equations were used to analyze the data. Results: The results showed that there was a positive and significant relationship between spiritual intelligence, positive involvement in work and intellectual capital. Also, the results of the research showed that the relationship between spiritual intelligence and positive involvement in work through intellectual capital is positive and significant (P ≤ 0.01). Conclusion: Benefiting from spiritual intelligence and intellectual capital and their application causes common perceptions among employees and increases cooperation, improves responsibility and learning, job engagement and organizational development.
|
Cite this article: Ghashtasebi, Hasan. & Safari, Omid. (2024). The relationship between spiritual intelligence and positive involvement in work through intellectual capital in the employees, Jahesh, 2 (3), 69-80.
© The Author(s). Publisher: Gorgan Branch, Islamic Azad University.
|
ارتباط بین هوش معنوی و درگیری مثبت در کار از طریق سرمایه فکری در کارکنان
حسن گشتاسبی1 | امید صفری2 *
1. دانش آموخته، گروه تربیت بدنی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران.
رایانامه: ghashtasbi@yahoo.com
2. نویسنده مسئول، استادیار گروه تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،.
رایانامه: omidsafari11@yahoo.com
اطلاعات مقاله | چکیده |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
تاریخ دریافت: 3/9/1403 تاریخ بازنگری: 6/10/1403 تاریخ پذیرش: 9/10/1403 تاریخ انتشار: 10/10/1403
کلیدواژهها: هوش معنوی، درگیری مثبت در کار، سرمایه فکری، کارکنان، اداره کل.
|
هدف: هدف از این تحقیق، تعیین ارتباط بین هوش معنوی و درگیری مثبت در کار از طریق سرمایه فکری در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود. روش پژوهش: این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114نفر بود، که از این تعداد 103 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری کل شمار با محقق همکاری کردند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی کينگ (2008)، درگیری مثبت در کار قنبری و همکاران(1394) و سرمایه فکری بونتیس (2002) بود. برای توصیف دادهها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون،رگرسيون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی با درگیری مثبت در کار و سرمایه فکری رابطه ی مثبت و معناداري وجود داشت. یافتهها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که ارتباط بین هوش معنوی و درگیری مثبت در کار از طریق سرمایه فکری مثبت و معنادار است.(01/0P ≤). نتیجهگیری: بهره مندي از هوش معنوی و سرمایه فکری و به کار گیري آنها موجب بروز ادراکات مشترك در بین کارمندان و افزایش همکاري، بهبود مسئولیت پذیري و یادگیري،درگیری شغلی و توسعه سازمانی می شود.
|
استناد: گشتاسبی، حسن و صفری؛ امید (1403). ارتباط بین هوش معنوی و درگیری مثبت در کار از طریق سرمایه فکری در کارکنان، جهش، 2 (3)، 80-69.
ناشر: واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی. © نویسندگان.
|
مقدمه
درگیری مثبت در کار نگرشی مثبت در ارتباط با کار است که با سطوح بالای تعهد مشخص می شود. کارکنانی که از سطوح بالای درگیری مثبت در کار برخوردار باشند، سطح بالایی از حفظ و نگهداری مشتری، بهره وری و سود را برای سازمان رقم می زنند و هچنین آنها سرشار از انرژی و احساس تعلق کاری هستند و بهتر می توانند با تقاضاهای شغلی روبرو شوند(بهرامی و همکاران،1398). پژوهش های انجام شده نشان می دهند که افزایش درگیری مثبت در کار، بهره وری سازمان را افزایش می دهد و یک محیط کاری بهتر و بهره ورتر ایجاد خواهد کرد (براتی و همکاران،1390). بنابراین در این راستا مجموعه عواملی زیادی می توانند دخیل باشد که در این تحقیق به برخی از این عوامل از جمله هوش معنوی و سرمایه فکری پرداخته می شود:
هوش معنوی را می توان به عنوان ظرفیت ذهن برای رسیدگی به جنبه های اساسی و معنوی زندگی شخصی و حرفه ای تعریف کرد که دربرگیرنده معنا، هدف، پتانسیل، فلسفه، صداقت و اشتیاق برای زندگی شخصی و اجتماعی انسان است(لین و همکاران1،2016). هوش معنوی مجموعهای از ظرفیتهای ذهنی است که به آگاهی، یکپارچگی و کاربرد تطبیقی غیرمادی و متعالی وجود فرد کمک میکند و منجر به تأمل عمیق وجودی، تقویت معنا و خودشناسی متعالی و تسلط بر شرایط معنوی میشود. چهار هسته هوش معنوی عبارتند از: اول، تفکر وجودی انتقادی، دوم تولید معنای شخصی، سوم، آگاهی متعالی. و چهارم، تشریح وضعیت آگاهی. هوش معنوی برای یافتن و استفاده از درونی ترین منابع، مانند ظرفیت مراقبت، و قدرت تحمل و سازگاری لازم است. ایجاد یک حس واضح و پایدار از هویت به عنوان یک فرد در زمینه تغییر روابط کاری؛ توانایی تشخیص معنای واقعی موقعیت و ایجاد کار معنادار؛ شناسایی و هماهنگ کردن ارزش های شخصی با یک هدف روشن؛ استفاده از ارزش ها بدون مصالحه برای نشان دادن صداقت و توانایی مهار نفس قبل از مهار خلاقیت و کمک به کارکنان برای معنادارتر کردن کارشان از نتایج برخورداری از هوش معنوی است (حاجی پور و ایمانی، 1401). گریفیث هوش معنوی را به عنوان بعد بالاتری از هوش تعریف می کند که ویژگی ها و قابلیت های خود واقعی را در قالب خرد، شفقت، صداقت، شادی، عشق، خلاقیت و آرامش فعال می کند. به گفته گریفیث، هوش معنوی به معنای عمیقتری از معنا و هدف منجر میشود. علاوه بر این، هوش معنوی طیف گسترده ای از مهارت های مهم (هم مهارت های زندگی و هم مهارت های کاری) را افزایش می دهد. هوش معنوی معیار توانایی فرد در استفاده از معنویت به عنوان مکانیزم مقابله است. تعریف هوش معنوی بر مفهوم معنویت تکیه دارد. از این رو، هوش معنوی می تواند با سلامت روان مرتبط باشد(تفته، 1397). بنابراین؛ مهم است که کارکنان سازمان ها و از جمله سازمان های ورزشی از نظر معنوی باهوش شوند، زیرا آنها می توانند اصلاحات و سیاست های آموزشی و ورزشی آینده را در رابطه با محتوا و روش ها برای رشد همه جانبه افراد روشن کنند و راهنمایی کنند. هوش معنوی توانایی ایجاد معنا بر اساس درک عمیق و نگرش مثبت برای حل مشکلات را در نیروی انسانی به ارمغان می آورد (کولشرستا و سینگال2:2017). کارکنان سازمان می توانند وظایف و مسئولیت های خود را به عنوان یک نیروی انسانی بر اساس شایستگی های خود انجام دهند و در صورتی که کارکنان از هوش معنوی مناسبی برخوردار نباشند. منجر به کاهش شایستگی و عدم درگیری مثبت در کار و در نهایت سبب کاهش بهره وری سازمان می شود.
سرمایه فکری مجموعه ای از دانش، اطلاعات، دارایی های فکری، تجربه، رقابت و یادگیری سازمانی است که می تواند برای ایجاد ثروت به کار گرفته شود. در واقع سرمایه فکری تمامی کارکنان، دانش سازمانی و توانایی های آن را برای ایجاد ارزش افزوده در بر می گیرد و باعث منافع رقابتی مستمر می شود(بنیسی،1397). سرمايه فكري در نوآوري، بهره وري، رشد و نمو، رقابت جويي تجاري و عملكرد اقتصادي از اهميت اساسي و فزاينده اي برخوردار است. اين دارايي ها فرصت هاي سازماني را افزايش مي دهد و زمینه را برای درگیری مثبت در کار و بهره وری سازمانی فراهم می کند. ناآگاهي از سرمايه فكري دی یک سازمان موجب عدم توجه كافي مديريت به آن خواهد شد كه اين عدم بهره برداري كامل از ارزش افزوده قابليت ها را در پي دارد. پس مي توان نتيجه گرفت موفقيت روزافزون و بهره وري سازمان ها مرهون توجه به دانش و سرمايه فكري در یک سازمان است(تفته،1397). از آنجا که اداره کل ورزش و جوانان فارس، یکی از مهمترین و بزرگترین سازمان های ورزشی کشور می باشد که عوامل متعدد اثرگذار محیطی را تجربه می کند و تصمیماتش تاثیرات بسیاری بر صنعت ورزش کشور دارد، این نیاز احساس می شود که دائما بایستی خود را با تغییرات گوناگون محیطی برای افزایش درگیری مثبت در کار، اشتغال زایی و بهره وری خود انطباق داده و از طریق توجه به هوش معنوی کارکنان و سرمایه های فکری نیروهای انسانی خود توان مقابله با این تغییرات را به دست آورد. ولی متاسفانه نه تنها در این سازمان ورزشی بلکه در خیلی از سازمان های ورزشی کشور، ما شاهد این امر نیستم و همین بی توجهی ها باعث شده است که این سازمان های ورزشی از رقبای خود عقب افتاده و عملکرد مناسبی در صحنه فعالیت های ورزشی و رقابتی ملی و بین المللی نداشته باشند. بنابراین پژوهش گر برای برون رفت از این مشکل و ارایه راه کارهای مناسب در پی پاسخ به این سوال است که آیا بین هوش معنوی با درگیری مثبت در کار از طریق سرمایه فکری در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس ارتباط معناداری وجود دارد یا خیر؟
روششناسی پژوهش
این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر گردآوری داده ها میدانی و از نظر ماهیت همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق، تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114نفر بود، که از این تعداد 103 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری کل شمار با محقق همکاری کردند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی کينگ (2008)، درگیری مثبت در کار قنبری و همکاران(1394) و سرمایه فکری بونتیس (2002) بود. روایی صوری پرسشنامه ها توسط چند نفر از اساتید متخصص مدیریت ورزشی که سابقه فعالیت در زمینه متغیرهای این تحقیق را نیز داشتند، مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از فرمول محاسبه كرنباخ، محاسبه گردید و پایایی همه پرسشنامه ها بالاتر از 7/0 بود، که این نشان دهنده پایایی قابل قبول پرسشنانه ها بود. برای توصیف دادهها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون،رگرسيون و معادلات ساختاری استفاده شد.همه تجزیه و تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزارهای spss و PLS Smart انجام گرفته است.
یافتههای پژوهش
بر اساس نتایج جدول(1)، بین متغیر هوش معنوی و مولفه های آن با متغیر درگیری مثبت در کار آزمودنی ها رابطه معنادار(01/0P<) وجود دارد
جدول (1) نتایج آزمون پيرسون درخصوص رابطه هوش معنوی و مولفه های آن با درگیری مثبت در کار
متغیرها | هوش معنوی | تفکر وجودی انتقادی | تولید معنای شخصی | آگاهی متعالی | بسط حالت هشیاری | |
درگیری مثبت در کار | r | 52/0 | 43/0 | 36/0 | 48/0 | 51/0 |
Sig | 001/0 | 001/0 | 001/0 | 001/0 | 001/0 | |
نتیجه | تایید فرضیه | تایید فرضیه | تایید فرضیه | تایید فرضیه | تایید فرضیه |
بر اساس نتایج جدول(2)، بین متغیر هوش معنوی و مولفه های آن با متغیر سرمایه فکری رابطه معنادار(01/0P<) وجود دارد.
جدول (2) نتایج آزمون پيرسون درخصوص رابطه هوش معنوی و مولفه های آن با سرمایه فکری
متغیرها | هوش معنوی | تفکر وجودی انتقادی | تولید معنای شخصی | آگاهی متعالی | بسط حالت هشیاری | |
سرمایه فکری | r | 74/0 | 70/0 | 67/0 | 61/0 | 65/0 |
Sig | 001/0 | 001/0 | 001/0 | 001/0 | 001/0 | |
نتیجه | تایید فرضیه | تایید فرضیه | تایید فرضیه | تایید فرضیه | تایید فرضیه |
بر طبق جدول(3)، بين متغیر سرمایه فکری و مولفه های آن با متغیر درگیری مثبت در کار آزمودنی ها رابطه (01/0≥P ،) وجود دارد. و این رابطه از لحاظ آماری معنادار می باشد.
جدول (3) نتایج آزمون پيرسون درخصوص رابطه سرمایه فکری و مولفه های آن با درگیری مثبت در کار
متغیرها | سرمایه فکری | سرمایه انسانی | سرمایه مشتری | سرمایه ساختاری | |
درگیری مثبت در کار | r | 35/0 | 39/0 | 30/0 | 33/0 |
Sig | 001/0 | 001/0 | 001/0 | 001/0 |
جدول 5، پیشبینی متغیر درگیری مثبت در کار بر اساس هوش معنوی را نشان میدهد. همانگونه که مشاهده میشود، ضریب تعیین (تبیین) بدست آمده برابر با (270/0) است. پس میتوان نتیجه گرفت که 270/0 (27٪) متغیر درگیری مثبت در کار از طریق هوش معنوی تبیین میشود.
جدول 5: پیشبینی متغیر درگیری مثبت در کار بر اساس هوش معنوی
ضریب همبستگی | ضریب تعیین |
52/0 | 270/0 |
جدول 6، پیشبینی متغیر سرمایه فکری بر اساس هوش معنوی را نشان میدهد. همانگونه که مشاهده میشود، ضریب تعیین (تبیین) بدست آمده برابر با (547/0) است. پس میتوان نتیجه گرفت که 547/0 (تقریباً 58٪) متغیر سرمایه فکری از طریق هوش معنوی تبیین میشود.
جدول 6: پیشبینی متغیر سرمایه فکری بر اساس هوش معنوی
ضریب همبستگی | ضریب تعیین |
74/0 | 547/0 |
جدول 7، پیشبینی متغیر درگیری مثبت در کار بر اساس سرمایه فکری را نشان میدهد. همانگونه که مشاهده میشود، ضریب تعیین (تبیین) بدست آمده برابر با (122/0) است. پس میتوان نتیجه گرفت که 122/0 (تقریباً 12٪) متغیر درگیری مثبت در کار از طریق سرمایه فکری تبیین میشود.
جدول 7: پیشبینی متغیر درگیری مثبت در کار بر اساس سرمایه فکری
ضریب همبستگی | ضریب تعیین |
35/0 | 122/0 |
جدول 8 و شکل 1و2، نتایج مدلسازی معادله ساختاری مدل نهایی پژوهش را نشان میدهد. ضرایب الگوی پژوهش نشان میدهد که ضریب مسیر هوش معنوی به درگیری مثبت در کار برابر 69/0 میباشد و این نشان میدهد که با یک واحد افزایش در هوش معنوی ، درگیری مثبت در کار به میزان 68/0 تغییر میکند. ضریب مسیر هوش معنوی به سرمایه فکری برابر 68/0 میباشد و این نشان میدهد که هوش معنوی به میزان 68/0 بر سرمایه فکری تأثیر مثبت دارد. ضریب مسیر سرمایه فکری به درگیری مثبت در کار برابر 181/0 میباشد و این نشان میدهد که سرمایه فکری به میزان 181/0 بر درگیری مثبت در کار تأثیر مثبت و معناداری دارد. همانطور که در جدول مشاهده میشود تاثیر غیر مستقیم هوش معنوی با درگیری مثبت در کار از طریق سرمایه فکری به میزان 123/0 می باشد .
سرمایه فکری |
07/2 |
87/8 |
درگیری مثبت در کار |
هوش معنوی |
89/6 |
شکل (1) رابطه علی متغیرها درحالت معناداری
v ملاك معناداري 96/1± مي باشد.
سرمایه فکری |
68/0 |
181/0 |
درگیری مثبت در کار |
هوش معنوی |
69/0 |
شکل (2) رابطه علی متغیرها درحالت استاندارد
جدول 8: نتایج مدلسازی معادله ساختاری متغیرهای پژوهش
ردیف | مسیرهای الگو | ضریب مسیر | t | نتیجه | اثر غیرمستقیم |
1 | هوش معنوی درگیری مثبت در کار | 69/0 | 89/6 | تایید فرضیه | - |
2 | هوش معنوی سرمایه فکری | 68/0 | 87/8 | تایید فرضیه | - |
3 4 | سرمایه فکری درگیری مثبت در کار هوش معنوی درگیری مثبت در کار سرمایه فکری | 181/0
- | 07/2
- | تایید فرضیه
تایید فرضیه | -
123/0 |
بحث و نتیجه گیری
این تحقیق با هدف تعیین ارتباط بین هوش معنوی و درگیری مثبت در کار از طریق سرمایه فکری در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس انجام شد. و یافته های آن بیانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین هوش معنوی و ابعاد آن با درگیری مثبت در کار آزمودنی ها می باشد. همچنین نتایج تحقیق بیانگر قابلیت پیش بین معنادار درگیری مثبت در کار از طریق هوش معنوی بود. بنابراین نتایج تحقیق نشان داد که هوش معنوی و ابعاد آن زمینه لازم را جهت ارتقائ درگیری مثبت در کار در آزمودنی ها فراهم می نماید. نتایج این تحقیق با نتایج تحقیقات حاجی پور و ایمانی (1401)، قبادیان و همکاران(1400)، میرزایی(1399)، اسدزاده هیر و همکاران(1398)، بهرامی و همکاران(1398)، رستگاری شه بندی(1397)، باوندی ثانی و همکاران(1397)، دیبایی صابر (1397)، بابایی و همکاران(1394)، سیسوانتو و افندی3(2020 ) و رافائل و همکاران4(2012) همخوانی دارد. در تبیین نتایج این فرضیه می توان بیان کرد که وقتی فردی از مولفه های هوش معنوی بالایی برخوردار باشد، به کار خود به عنوان یک آرمان نگاه می کند و کار را به عنوان مکانی برای خلاقیت، اعتماد به نفس و یادگیری می داند. کارکنان با هوش معنوی بالاتر زودتر با محیط سازگار می شوند و عملکرد بهتری دارند و راه حل های مناسبتری در هنگام بحران ارائه می دهند و به دلیل امید بیشتر و عدم احساس رهاشدگی و پوچی، کار خود را با علاقه بیشتری انجام می دهند، این افراد قادر به تغییر و تحول زندگی هستند و قابلیت و میل زیادی برای رسیدن به هدفهایشان دارند و در نتیجه کارایی و اثر بخشی در سازمان افزایش می یابد.
یافته های تحقیق نیز نشان داد که رابطه مثبت و معنادار بین هوش معنوی و ابعاد آن با سرمایه فکری آزمودنی ها می باشد. همچنین نتایج تحقیق بیانگر قابلیت پیش بین معنادار سرمایه فکری از طریق هوش معنوی بود. بنابراین نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت هوش معنوی و ابعاد آن زمینه لازم را جهت ارتقائ سرمایه فکری در آزمودنی ها فراهم می نماید. نتایج این تحقیق با نتایج تحقیقات تفته (1397)، بنیسی(1397) و طبرسا و زرین پور(1396)همخوانی دارد. در تبیین نتایج این فرضیه می توان بیان کرد که هوش معنوی بعد مهم و برجسته زندگی است و باعث هدفدار شدن و معنی دار شدن زندگی می شود. افرادی که رویاهای زندگی را معنی دار درک می کنند راحت تر با مشکلات کنار می آیند و معمولا از چالش های فکری یا وسواس های فکری بدور هستند و به راحتی می توانند جوانب مختلف یک مسأله را بررسی و اقدام به تصمیم گیری کنند. در نتیجه افراد با هوش معنوی بالا خیلی راحتتر و با ذهنی باز و گشوده می توانند به ارتقاء سازمان کمک کنند،لذا با افزایش هوش معنوی میزان سرمایه فکر افزایش می یابد و می تواند زمینه کارایی و اثر بخشی بیشتر سازمانی را فراهم کنند.
نتایج حاصل از تحقیق نیز نشان داد که بین سرمایه فکری و مولفه های آن با درگیری مثبت در کار در آزمودنی ها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. و سرمایه فکری قابلیت پیش بین معنادار درگیری مثبت در کار آزمودنی ها را دارد. بنابراین نتایج تحقیق نشان داد که سرمایه فکری و ابعاد آن زمینه لازم را جهت ارتقائ درگیری مثبت در کار در آزمودنی ها فراهم می نماید. نتایج این تحقیق با نتایج تحقیقات اسماعیل زاده قندهاری و آقاجانی(1399) و اصفهانی و همکاران(1397) همخوانی دارد. در تبیین نتایج این فرضیه می توان بیان کرد که امروزه در سازمان ها علاوه بر دارایی هاي مشهود، دارایی هاي نامشهود نیز اهمیت کلیدي یافته اند، چرا که این منابع جزئی از منابع بی پایان و از عناصر مهم موفقیت هر سازمان به شمار می روند. سرمایه فکري زاده علم و دانش است و می تواند نقش بسیار موثري در راستاي موفقیت مستمر سازمان ایفا نماید. از آنجا که در جهان علم گراي امروز، موفقیت سازمان ها به توانایی مدیریت دارایی هاي نامحسوس بستگی دارد، براي مدیریت این دارایی ها باید آن ها را شناسایی و مدیریت کرد. در این راستا در ادارات ورزش وجوانان فارس، سرمایه فکري به عنوان یکی از عوامل نامحسوس سازمانی در حد مطلوب شناخته شده است که می تواند در این اداره عامل مهمی جهت توسعه موفقیت به شمار رود. با اهمیتی که دانش در سازمان هاي قرن معاصر دارد و از آن به عنوان یکی از مهم ترین مولفه هاي حیات سازمان یاد شده است، توجه مدیران ادارات ورزش وجوانان فارس به شاخص هاي سرمایه فکري و ایجاد جوي مناسب براي یادگیري ضرورت پیدا می کند.
نتایج حاصل از فرضیه اصلی این تحقیق نشان داد که ارتباط بین هوش معنوی و درگیری مثبت در کار از طریق سرمایه فکری در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس مثبت و معنادار بود. تحقیقی که بتواند این سه متغیر را در کنار هم مطالعه کند پیدا نشد. در تبیین نتایج این فرضیه می توان بیان کرد که بهره مندي از هوش معنوی و سرمایه فکری و به کار گیري آنها موجب بروز ادراکات مشترك در بین کارمندان و افزایش همکاري، بهبود مسئولیت پذیري و یادگیري،درگیری شغلی و توسعه سازمانی می شود. لذا توصیه می شود نسبت به آشنایی بیشتر مدیران کارکنان سطوح مختلف این نهاد ورزشی به پیشنهادات کاربردی ارایه شده زیر محقق توجه ویژه شود.
با توجه به نتایج فرضیه سرمایه فکری و هوش معنوی با درگیری مثبت در کار پیشنهاد می شود در مراحل استخدام کارکنان بایستی به این شاخص های توجه و تمرکز بیشتری شود. توصیه می شود نسبت به آشنایی بیشتر مدیران و کارکنان سطوح مختلف این نهاد ورزشی به متغیرهای موجود، با برگزاري کارگاه هاي و دوره های آموزشی اقدام شود.
مدیران سازمانها، شرایطی را فراهم کرده تا کارکنان نسبت به پدیده هوش معنوی، سرمایه فکری، درگیری مثبت در کار و نقش آن هادر زندگی فردی و اجتماعی آگاهی کامل داشته باشند.
مدیران یک محیط خوب )فیزیکی و روانی( را ایجاد نمایند تا منجر به فعال شدن بیشتر نیروی انسانی و شادابی آنها و کاهش تعارض در سازمان گردد به منظور درگیری شغلی بیشتر.
تشکر و قدردانی
نویسندگان مقاله از همکاری تمامی افراد شرکتکننده در این پژوهش تشکر و قدردانی مینمایند. همچنین از داوران محترم، جهت ارائه نظرهای ساختاری و علمی سپاسگزاری میگردد..
منابع
اسدزاده هیر،نجف.مهاجران،بهناز.قلعه ای،علیرضا.دیوبند،افشین.جوادی،پریسا (1398) . بررسی رابطه هوش معنوی و مولفه های آن با عملکرد شغلی معلمان شهرستان اصلاندوز ،مجله روانشاسی مدرسه،دوره8،شماره2،ص 21-7.
اسماعیل زاده قندهاری،محمد رضا. آقاجانی، عذرا(1399) . بررسی رابطه سرمایه فکری و عملکرد شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان رضوی،نشریه مدیریت منابع انسانی،دوره 19،شماره47،ص 335-323.
اصفهانی،علی اکبر. مالکپور،کامران. تدین،امیرحسین. عباسی فرج زاده،محسن (1397) رابطه میان سرمایه فکری با بهره وری منابع انساني و عملکرد شغلي از دیدگاه کارکنان یک بیمارستان نظامی،مجله طب نظامی،دوره20،شماره6،ص 684-674.
باوندی ثانی،سید محمد.ملک زاده،غلامرضا.پویا،علیرضا (1397). بررسی اثر هوش معنوی بر عملکرد شغلی کارکنان بانک با نقش واسط نوآوری فردی در بانک مهر اقتصاد استان خراسان رضوی ،مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد،ص 212-173.
بابایی،محمد رضا.شهسواری،هومن.مرادی،منصوره (1394) .بررسی رابطه بین هوش معنوی و مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانها در دانشکده های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران ،سومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری.
براتی مارنانی، احمد؛حقانی، حمید؛محمدي، رامین؛ مرادي، فردین؛ روحانی، بهزاد؛ طرسکی، مهدي و -خدایاري، رحیم ( 1390)، رابطه ي سلامت سازمانی و شاخص هاي عملکردي در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدیریت سلامت، شماره ي 46.
بهرامی، مهناز. بینائیان،سلیمه. بینائیان،هلیا. شریف زاده،غلامرضا. مهری،محمد (1398) . بررسی ارتباط بین هوش معنوی و فرهنگی با درگیری شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند ،نشریه آموزش پرستاری، دوره8، شماره6.
بنیسی، پریناز(1397) . پيش بيني سرمايه فکري بر اساس هوش معنوي، سرمايه اجتماعي و مديريت دانش در دانشجویان ، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، سال 4،شماره57، ص 102-85.
تفته، مرضیه (1397) . رابطه هوش معنوی و ادراک از جو سازمانی با سرمایه فکری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ، فصلنامه رهیافتهای نو در مدیریت آموزشی،سال نهم،شماره2.
حاجی پور ، الهام . صفایی، ایمان (1401. بررسی ارتباط هوش معنوی با خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، مدیریت و کارآفرینی در ورزش، دو فصلنامه علمی دانشکده فنی و حرفهای محمودآباد، سال اول،شماره اول.
دیبایی صابر،محسن (1397) ، تحلیل رابطه هوش معنوی و تعهد حرفه ای معلمان دوره متوسطه شهر قم ،فصلنامه توسعه حرفه ای معلم،سال3،شماره3،ص 52-33.
رستگاری شه بندی،شبنم(1397). پیش بینی مسئولیت پذیری بر اساس هوش معنوی با در نظر گرفتن نقش میانجی تاب آوری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران ،جامعه شناسی آموزش و پرورش،شماره9،ص 94-79.
طبرسا، غلامعلی . زرین پور، امید (1396) . بررسی رابطه هوش معنوی با سرمایه فکری، کنفرانس سالانه پارادایم های نوین مدیریت در حوزه هوشمندی
قبادیان،مسلم. رضایی فرد،اکبر. پادروند،حافظ(1400) . بررسی تاثیر هوش معنوی بر درگیری شغلی با میانجی گری ذهنیت فلسفی کارکنان آموزش و پرورش ناحیه دوم شهر خرم آباد، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت،شماره پیاپی65،دوره 2،شماره48،ص 37-25.
میرزایی،امیر ساجد(1399) . بررسی تاثیر هوش معنوی و مولفه های آن بر درگیری شغلی مطالعه موردی بانک مهر،دومین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد
Kulshrestha.S, Singhal.T.K.(2017). Impact of spiritual intelligence on performance and job satisfaction:A study on school Teachers , International Journal of Human Resource & Industrial Research,4(2),1-6.
Lin.M, Preston.A., Kharrufa.A., Kong.Z.(2016).Making L2 learners’ reasoning skills visible: The potential of Computer Supported Collaborative Learning Environments," Thinking Skills and Creativity, (22), 303-322.
Rapheal,J., Paul, V(2013). Spiritual Correlates Of .av Psychological Well – Being, Indian Streams Research Journal,3(71),1-7.
Siswanto, S., Efendi.M. (2020). The Role of spiritual intelligence on Pesantren-based educational institutions. Eksis: Jurnal Riset Ekonomi & Bisnis, 15 (1),12-
[1] 1.Lin & et al
[2] 1.Kulshrestha & Singhal
[3] 1.Siswanto & Efend
[4] 2.Rapheal et al