بررسی تطبیقی مضامین و ویژگیهای غنایی و مولفههای سبکی مکتب رمانتیسم - با رویکردی به اشعار یدالله بهزاد کرمانشاهی -
الموضوعات : جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)
طهمورث گراوندی
1
,
رضا برزویی
2
,
شراره الهامی
3
,
رقیه علوی
4
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج،ایران
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
4 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: رمانتیسم , ادبیات غنایی , شعر, یداللّه بهزاد,
ملخص المقالة :
پژوهش پیش رو، به بررسی و تحلیل رویکرد و مفاهیم سبکی مکتب رمانتیسم و ادبیات غنایی در سرودههای شاعر معاصر، یداللّه بهزاد (1304-1386)کرمانشاهی میپردازد.این پژوهش با اتّخاذ روش توصیف و تحلیل دادهها و با تکیه بر مبانی و اصول مکتب رمانتیسم، سعی دارد با شناسایی و تحلیل مولفههای ترکیبی ادبیات غنایی و مکتب رمانتیسم به کار رفته در اشعار بهزاد، به لایههای پنهان تاثیر این مکتب در محتوای اشعار او پی ببرد و جهانبینی مسلّط بر افکار شاعر را واکاوی و تحلیل کند. نتایج پژوهش حاضر، حاکی از آن است که یداللّه بهزاد به عنوان یکی از شاعران سبک خراسانی برای عینیسازی مفاهیم غنایی، از مولفههای مکتب رمانتیسم مدد گرفته تا تصاویر شاعرانۀ متنوّعی از قبیل شکوه از روزگار، تنهایی، عشق و محبّت، دشواریهای زندگی در جامعه، وطن دوستی، توجّه به تاریخ، زن، طبیعتگرایی، معایب مردم و بیان جهل و نادانی آنان بپردازد.این تصویر سازیها اغلب دربردارندۀ معانی و مفاهیم همچون بیان احساسات و عواطف، تراژیک بودن، اندوه، حسرت، ماهیت نمایشی داشتن، اجتماعی بودن، زبان اول شخص، ایجاز و کوتاهی، وابستگی به زمان حال، وصفی بودن، تخیل نیرومند و ...را دار هستند که میتوان آنها را مولفههای ترکیبی این دو مکتب دانست. در نتیجه مضمون اشعار بهزاد بینصیب از تأثیر مکاتب ادبی غربی نبوده است چنانکه در سبک شعر او، اثر و ردّ ِ پای توجّه به مکاتب غربی دیده میشود. البته نباید همۀ این تاثیرات را برگرفته از محیط و سبک غربی بدانیم.
- بهزاد،یدالله(1387) یادگار مهر ، تهران : آگاه
-بهزاد،یدالله(1391) گلی بیرنگ ،تهران : مهرویستا
- سیدحسینی، رضا(1384) مکتب¬های ادبی. تهران: نگاه
- شمیسا، سیروس؛ (1399) انواع ادبی؛ تهران: دانشگاه پیام نور
ـ شفیعی کدکنی، محمدرضا(1387) ادوار شعر فارسی. تهران: سخن
-فورست، لیلیان(1375) رمانتیسم. تهران: ترجمه مسعود جعفری، نشرمرکز
-فتوحی،محمود(1398)بلاغت تصویر ،تهران :سخن
-درستی، ا. (1381).شعر سیاسی در دوره پهلوي دوم. تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
- جعفری، مسعود(1380) افسانه اوج رمانتیسم نیما. مجلة هنر، شمارة50، صص 23-9.
ـ جعفری، مسعود(1378) سیر رمانتیسم در اروپا. تهران: نشر مرکز.
ـ جعفری، مسعود(1386) سیر رمانتیسم در ایران. تهران: نشر مرکز.
-زرقانی، سیدمهدی(1384) چشم¬اندار شعر معاصر ایران. تهران: ثالث.
- یاحقی،محمد جعفر (1382) «بث الشکوی» دانشنامه زبان و ادب فارسی، (اسماعیل سعادت) ج 9، تهران : فرهنگستان زبان و ادب فارس