بررسی جلوه¬های عنصر زمان در رمان«اساتذة الوهم»
الموضوعات : مطالعات نقد ادبیفریبا سبکروح 1 , کتایون فلاحی 2
1 - دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات عربی، واحد گرمسار،دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، واحد گرمسار،دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
الکلمات المفتاحية: علی بدر, رمان معاصر عراق, أساتذة الوهم, عناصر داستان. ,
ملخص المقالة :
داستان، ابزار اصلي سبك روايي نويسنده به شمار ميرود كه در اين بين زمان از عناصر مهم در روایت به شمار میرود. علی بدر در رمان«أساتذة الوهم» صفحه پنهانی از اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم عراق را در دهه ۱۹۸۰ میلادی در بغداد به تصویرکشیده و مشکلات زندگی آنها را در فضای نابسامان جنگ میان ایران و عراق، بازبان هنری خویش و در قالب شخصیتهای رمان بیان نموده است و با ایجاد فضایی زنده و باور پذیر و با شخصیتپردازی مناسب خود، روایتی جاندار و فراگیر واثری ماندگار و بدیع را در مقطعی از تاریخ آفریده و واقعیتی تاریخی را با تخیل قوی خویش به واقعیتی داستانی تبدیل کرده است. سبک وی در بیان رمان، ترکیبی از واقع گرایی و خیال ادبی است، این نوشتار براساس شيوه توصيفي ـ تحليلي، تلاش نموده به بررسی عنصر زمان در رمان «أساتذة الوهم» که چگونه این عناصر باعث نظم، تداوم و توالی این رمان توسط علی بدر شده است. گذشته گري به عنوان وجه غالب این رمان است که نویسنده با مرور ذهنيِ خاطرات شخصيتهاي اصلي، اغلب براي ترسيم روابط بين شخصيتها و كُنش فردي و اجتماعي شان استفاده شده است. آيندهنگری گرچه سهم اندكي در رمان مذكور دارد اما تصويرگرآشفتگيهاي روحي و دغدغههاي شخصيتهاي داستان است. از نقاط قوت این رمان میتوان، تمرکز و نگاه دقیق نویسنده بر موضوع جنگ و شعر و شاعری در میان جوانان دهه هشتاد و پرشزمانی را نام برد.
احمدي، نصرالله.(1386). ساختار داستان کوتاه، شيراز: مؤسسه فرهنگي و انتشاراتي ميرزاي شيرازي.
اخوت ،احمد.(۱۳۷۱). دستورزبان داستان، تهران: نشر فردا.
اردلانی، شمس الحاجیه.(۱۳۸۷). عامل زمان دررمان سووشون، مجله زبان وادبیات فارسی، ش۱۰ص ۳۵ ـ ۹.
اسحاقيان، جواد.(۱۳۶۸). راهي به هزار توي رمان نو، تهران: گلآذين.
ایگلتون، تري.( ۱۳۸۰). پیش درآمدي برنظریه ادبی، ترجمه عباس مخبر، چاپ چهارم تهران: مرکز.
برنس، جيرالد.(۲۰۰۳). المصطلح السردي، مترجم: عابد خازندار، القاهره: المجلس الأعلي للثقافة.
بوطيب، عبدالعالي.(۱۹۹۳). اشكاليه الزمن في النص الروايي ، مجلة النقد الأدبـي، العـدد ۲ ،صـص ۱۲۹ـ ۱۴۵.
تولان، مایكل.(۱۳۸۶). روایت شناسی، در آمدی زبانی ـ انتقادی، ترجمه سیده فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، تهران: انتشارات سمت.
چتمن،س.(1391). داستان و گفتمان ساختار روايي در داستان و فيلم، ترجمه سادات ميرخندان، قم: مرکز.
حسن¬لی، کاووس و ناهيد دهقاني.(۱۳۸۹). بررسي سرعت روايت در رمان جاي خالي سلوچ، فصلنامۀ زبان و ادب پارسي. شمارۀ ۴۵ صص ۶۳ـ۳۷.
درودگريان، فرهاد، فاطمه کوپا و سهيلا اکبرپور مهرآبادي.(۱۳۹۱). زمان روايي در رمان احتمالاً گم شده¬ام براساس نظرية ژرار ژنت، دانشگاه پیام نور، دوره اول، شمارة ۲ صص ۵ ـ.۱۷.
الزیتونی، لطیف.(۲۰۰۲). معجم مصطلحات نقد الروایة، مکتبۀ لبنان ناشرون، دار النهار للنشر، بیروت، لبنان.
العيد، يمني.(1986). الراوي الموقع والـشكل، دراسـة فـي الـسرد الروائـي، الطبعـة الاولی، بيـروت: مؤسـسة الأبحاث العربية.
فورستر، ادوارد مورگان.(1391). جنبههاي رمان، ترجمه: ابراهيم يونسي، چ5، تهران: نشر نگاه.
قاسـمی پـور، قـدرت.(۱۳۸۷). زمـان و روایـت، فصـلنامه نقـد ادبـی، ش۲ .صـص ۱۲۳ ـ۱۴۴.
القاضي، عبدالمنعم زكريا.(۲۰۰۹). البنية السردية في الرواية، الجيزة: عين الدراسات و البحوث الإنسانية و الاجتماعية.
القصراوي،مها حسن.(۲۰۰۴). الزمن فی الروایة العربیة، بیروت: المؤسسة العربية للدراسات و النشر.
میرصادقی، جمال.(۱۳۸۱). جهان داستان ایران، تهران: نشراشاره.
همو.(۱۳۸۶). ادبیات داستانی قصه، رمانس،داستان کوتاه، رمان، چاپ پنجم تهران: نشر سخن.
میرصادقی، ذوالقدر، میمنت.(۱۳۷۷). واژه نما هنر داستان نویسی، چاپ اول تهران: کتاب مهناز.
میرصادقی، میمنت.(۱۳۸۵). رمان¬های معاصر فارسی (کتاب چهارم)، چاپ اول تهران: انتشارات نیلوفر.
ژنت، ژرار.(1392). تخیل و بیان، الله شکر اسداللهی تجرق،تهران :سخن.
ریمون کنان، شلومیت.(1382). روایت داستانی، بوطیقاي معاصر، ترجمه: ابوالفضل حري، تهران: نشر نیلوفر.
لوته، یاکوب.(1389). مهامه¬اي بر روایت در ادبیات و سینما، ترجمۀ امید نیک فرجام، تهران: نشر مینوي خرد.