طراحی و تبیین مدلی برای مدیریت دانش پویا در سازمانهای دولتی ایران (رویکرد آمیخته: تحلیل تم – مدلسازي معادلات ساختاري)
الموضوعات :
سیمین به جنت
1
,
عادل صلواتی
2
,
محمدرضا جابرانصاری
3
,
امید مهدیه
4
1 - گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، گروه مدیریت ، واحد سنندج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، گروه مدیریت ، واحد بروجرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بروجرد ، ایران
4 - استادیارگروه مدیریت و حسابداری ، دانشگاه زنجان ، زنجان ،ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش پویا, سازمان های دولتی, تحلیل تم,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل مدیریت دانش پویا در سازمانهای دولتی ایران انجام شده است. مدیریت دانش پویا به دلیل نقش آن در بهبود کارایی سازمانی و تسهیل فرایندهای یادگیری اهمیت ویژهای در سازمانهای دولتی دارد. هدف پژوهش، ارائه مدلی جامع برای پیادهسازی این مفهوم در این سازمانها بود.
روش بررسی: پژوهش به روش آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. در فاز کیفی، از بین اساتید دانشگاهی و مدیران ارشد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، 11 نفر با نمونهگیری نظری انتخاب و دادهها از طریق مصاحبههای عمیق گردآوری شد. دادههای کیفی با روش تحلیل تم و نرمافزار ATLAS.ti تحلیل شد. در فاز کمی، 217 نفر از مدیران و کارکنان این سازمان به روش تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه محققساخته مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام شد.
یافته ها: تحلیل دادههای کیفی نشان داد مدل پیشنهادی شامل پنج تم اصلی است: اهرمهای ترویجی، زمینهسازهای درونسازمانی، اهرمهای اجرایی، زمینهسازهای برونسازمانی، و پیامدهای مدیریت دانش پویا. نتایج کمی نیز برازش مناسب مدل را تأیید کرد.
نتیجه گیری: مدل ارائهشده چارچوبی جامع برای پیادهسازی مدیریت دانش پویا در سازمانهای دولتی ارائه میدهد و میتواند به بهبود جذب، اشتراکگذاری و بهرهبرداری از دانش در این سازمانها کمک کند.
1. Rafii Jezi, A. (2013). A dynamic approach to the model and implementation strategies of knowledge management in modern organizations of the 21st century. International Conference on Accounting, Economics and Management, Tehran, Mali, Tehran.
2. Salavati, A. (2010). Application model of knowledge management in Iran's government organizations, challenges and solutions. Industrial Management Quarterly, Faculty of Human Sciences, Islamic Azad University, Sanandaj, 5(12), 107-125. (In Persian).
3. Sanobar, N., Nasiri, H., & Golestani, H. (2014). Investigating the effect of knowledge management capability and dynamic capability on organizational performance. International Congress of Management, Economics and Business Development, Tabriz.
4. Ghobadi, S. (2015). Review and analysis of knowledge management and knowledge-based management in modern government management. First International Conference on New Paradigms of Business and Organizational Intelligence Management, Tehran.
5. Nouri Nesab, M., & Zafari, S. (2019). Modern public administration. International Conference on Management, Humanities, and Behavioral Sciences in Iran and the Islamic World, Karaj.
6. Edvardsson, R. I., & Oskarsson, K. G. (2011). Knowledge management and value creation in service firms. Measuring Business Excellence, 15(4), 7-15.
7. Tubigi, M., & Alshawi, S. (2015). The impact of knowledge management processes on organizational performance: The case of the airline industry. Journal of Enterprise Information Management, 28(2), 167-185.
8. Duvivier, F., Peeters, C., & Harzing, A.-W. (2019). Not all international assignments are created equal: HQ-subsidiary knowledge transfers patterns across types of assignments and types of knowledge. Journal of World Business, 54(3), 181-190.
9. Carrion, G. C., Navarro, J. G. C., & Jimenez, D. J. (2012). The effect of absorptive capacity on innovativeness: Context and information systems capability as catalysts. British Journal of Management, 23(1), 110-129.
10. Xue, C. T. S. (2017). A literature review on knowledge management in organizations. Research in Business and Management, 4(1), 30-41.
11. Esmaeilzadeh, M., & Pourserajian, D. (2013). Presenting a conceptual model of applying knowledge management in small and medium-sized businesses with a dynamic approach (Case study: Puish Sanat Raili Company). Improve Management, 7(2), 31-54. (In Persian).
12. Piorkowski, B. A., James, X. G., Evans, R. D., & Martin, N. (2013). A dynamic knowledge management framework for the high value manufacturing industry. International Journal of Production Research, 51(7), 2176-2185.
13. Rezaeyan Fordoei, S., & Ghazi Noori, S. S. (2010). Modeling the role of ethics in knowledge management systems. Journal of Science and Technology Policy, 3(2). (In Persian).
14. Riazetkesh, E. A., Khayatmoghadam, S., & Rezaeifar, H. (2018). Predicting knowledge management through professional ethics. Ethics in Science and Technology, 13(1), 48-55. (In Persian).
15. Hakimi, I. (2019). Investigating the impact of information technology support from knowledge management on business performance, the mediating role of dynamic capabilities. Dynamic Knowledge Strategic Management Quarterly, 2(5), 147-152. (In Persian).
16. Spanellis, A., MacBryde, J., & Dörfler, V. (2021). A dynamic model of knowledge management in innovative technology companies: A case from the energy sector. European Journal of Operational Research, 292(2), 784-797.
17. Sepahvand, R., & Momeni Mofrad, M. (2021). Analysis of the moderating role of openness to changes in the effect of motivation of knowledge management and continuous learning on employees' willingness to knowledge management (Case study: Telecommuting employees of garment export companies in Tehran province). International Business Management, 4(1), 111-127. (In Persian).
18. Golmohammadi, E., & Shahbazi, S. (2019). The effect of knowledge management on the performance of companies: With emphasis on the role of dynamic capabilities and social capital. Standard and Quality Management Quarterly, 9(3), 35-46. (In Persian).
19. Konjkav Monfared, A., Malekpour, L., & Hajighasemi, M. (2019). The role of dynamic capabilities and customer knowledge in the effect of knowledge management capabilities on performance (Research sample: Gas Company of Yazd Province). Strategic Management of Organizational Knowledge, 2(5), 83-118. (In Persian).
20. AlShamsi, O., & Ajmal, M. (2018). Critical factors for knowledge sharing in technology-intensive organizations: Evidence from UAE service sector. Journal of Knowledge Management, 22(2), 384-412.