سیاستگذاری شهری بهعنوان عامل مؤثر در همساختی معماری و رفتار دانش آموزان در محیطهای آموزشی
الموضوعات :فائزه خدمتگزار 1 , آزاده شاهچراغی 2 , سعید ایزدی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه طراحی شهری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
الکلمات المفتاحية: سیاست شهری, رفتار, ساخت مشترک, محیط های آموزشی.,
ملخص المقالة :
تحقیق پیشرو در بخش مقدمه به بیان مؤلفههای همساختی معماری و رفتار اشاره دارد. مؤلفههایی مانند خلوت، ازدحام، فضای شخصی، فضای شخصیشده، قلمروپایی، نظام قلمروهای انسانی و تصاویر ذهنی و رفتار فضایی بهعنوان مؤلفههای شکلدهندة همساختی معرفی شده است. طرح پرسش مربوط بهعنوان تحقیق درباره بازتاب ساختار درونی همساختی در هنجارهای اجتماعی اشاره شده است. ماهیت و مقصود از قلمروپایی و تکرار الگوهای مشابه رفتاری بهمنزلة فرآیندی فعال از ادراک در قالب مبانی نظری تحقیق اشاره شده است. در این پژوهش، سیاستگذاری شهری بهعنوان عاملی مؤثر در همساختی معماری و رفتار در محیطهای آموزشی مورد بررسی قرار میگیرد. محیطهای آموزشی نهتنها بهعنوان فضاهایی برای یادگیری، بلکه بهعنوان بخشی از زیستبوم شهری شناخته میشوند که به واسطه سیاستگذاریهای شهری و معمارانه شکل میگیرند. این تحقیق به بررسی چگونگی تأثیر سیاستگذاریهای شهری بر طراحی فضاهای آموزشی پرداخته و تأثیرات آن بر رفتار کاربران، شامل دانشآموزان، معلمان و کارکنان را تحلیل میکند. سیاستهای مرتبط با توسعه شهری، توزیع فضایی مدارس، و استانداردهای طراحی، نقش مهمی در خلق فضاهایی دارند که رفتارهای اجتماعی، یادگیری و تعامل را در این محیطها تسهیل یا محدود میسازند. یافتهها نشان میدهند که سیاستگذاری شهری هم میتواند معماران را در جهت طراحی فضاهایی کارآمدتر هدایت کند و هم به بهبود رفتارهای آموزشی و اجتماعی کمک نماید.
- Aiello, J. R. And Jones, T. D. C. (1971). Field Study of Proxemic Behaviour of Young Schoolchildren in Three Subcultural Groups. Journal of Personality and Social Psychology, 19:351-356.
- Alexander, C. (1979). The Timeless Way of Building. New York: Oxford University Press.
- Alexander, C. Et al. (1977). A Pattern Language. New York: Oxford University Press.
- Appleyard, D. (1980). Why Buildings are known: A Predictive Tool for Architects and Planners. In Broadbent, G., Bunt, R. And Loren’s, T. (eds), Meaning and Behavior in the Built Environment. Chichester: John Wiley and Sons.
- Argyle, M. (1994). The Psychology of Interpersonal Behavior (5th edh). London. Penguin.
- Barker, R. G. (1968). Ecological Psychology: Concepts and Methods for Studying the Environment of Human Behavior. Oxford: Oxford University Press.
- Boudon, P. (1972). Lived-in Architecture. London: Lund Humphries.
- Canter, D. And Lee, T. (eds) (1974). Psychology and the Built Environment. London: The Architectural Press.
- Daley, J. (1969). A Philosophical Critique of Behaviorism in Architectural Design. In Broadbent, G. And Ward, A. (eds), Design Method in Architecture. London: Lund Humphries.
- Goffman, E. (1963). Behavior in Public Places. New York: Glencoe Free Press.
- Hertzberger, H. (1971). Looking for the Beach Under the Pavement. RIBA Journal, 78(8).
- Hertzberger, H. (1991). Lessons for Students in Architecture (trans. Ina Rike). Rotterdam: Uitgeverij 010.
- Hillier, B. (1996). The Space is the Machine. Cambridge: Cambridge University Press.
Hillier, B. And Hanson, J. (1984). The Social Logic of Space. Cambridge: Cambridge University Press.
- Honikman, B. (1971). An Investigation of a Method for Studying Personal Evaluation and Requirement of the Built Environment. In Honikman, B. (ed.). AP70: Proceedings of the Architectural Psychology Conference at Kingston Polytechnic. London: RIBA.
- Kulleer, R. And Lindstren, C. (1992). Health and Behavior of Children in Classrooms with and Without Windows. Journal of Environmental Psychology, 12:305-318.
- Lawson, B. R. (1994). Architects Are Losing out in the Professional Divide. Architects' Journal, 199(16): 0-14. - Lawson, B. R. (1994). Design in Mind. Oxford: Butterworth Architecture.
- Lawson, B. R. (1997). How Designers Think (3rd edh). Oxford: Architectural Press.
- Lawson, B. R. And Spencer, C. P. (1978). Architectural Intentions and User Responses: The Psychology Building at Sheffield. Architects' Journal, 167(18).
- Lawson, B. R. And Walters, D. (1974). The Effects of A New Motorway on an Established Residential Area. In Canter, D. And Lee, T. (eds), Psychology and the Built Environment, pp. 132-138. London: The Architectural Press.
- Malmberg, T. (1980). Human Territoriality. The Hague: Mouton Publishers.
- Osmond, H. (1959). The Relationship Between Architect and Pyschia, trist. In Goshen, C.(ed), Psychiatric Architecture. Washington DC: American Psychiatric Association.
- Proshansky, H. M., Ittleson, W. H. And Rivlin, L. G. (eds) (1970). Environmental Psychology. Holt Rinehart Winston.
- Rapoport, A. (1982). The Meaning of the Built Environment: A Nonverbal Communication Approach. Beverly Hills: Sage Publications.
- Rose, D. (1995). A Portrait of the Brain. In Gregory, R., Harris, J., Heard, P. And Rose, D. (eds), The Artful Eve, pp. 28-51. Oxford: Oxford University Press.
- Stirling, J. (1965). An Architect's Approach to Architecture. RIBA Journal, 72(5).
Sommer, R. (1969). Personal Space: The Behavioral Basis of Design. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
- Steinzor, B. (1950). The Spatial Factor in Face-to-Face Discussion Groups. Journal of Abnormal and Social Psychology, 45: 552-555.
- Trompenaars, F. And Hampden-Turner, D. (1997). Riding the Waves of Culture: Understanding Cultural Diversity in Business. London: Nicholas Brealey.
- Walter, M. A. H. B. (1978). The Territorial and the Social: Perspectives on the Lack of Community in Highrise/High-density Living in Singapore. Ekistics, 270: 236-242.
- Watson, O. M. And Graves, T. D. (1966). Quantitative Research in Proxemic Behavior. American Anthropologist, 68: 971-985.
- Wilson, M. A. (1996). The Socialization of Architectural Preference. Journal of Environmental (Psychology, 16:33-44.
- Wohlwill, J. F. (1974). Human Response to Levels of Environmental Stimulation. Human Ecology, 2: 127-147.