اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر پرخاشگری فرزندان و عملکرد تربیتی و فرهنگی خانواده در زنان سرپرست خانوار
حجت افتخاری
1
(
استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
)
اکبر رضایی فرد
2
(
استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
)
محمد رحیم نژاد شهرستانی
3
(
دانشآموخته کارشناسی ارشدروانشناسی بالینی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی ، ارسنجان، ایران
)
الکلمات المفتاحية: آموزش فرزندپروری مثبت, پرخاشگری فرزندان, عملکرد تربیتی و فرهنگی خانواده,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر پرخاشگری فرزندان و عملکرد تربیتی و فرهنگی خانواده در زنان درسرپرست خانوار انجام شد. جامعه آماری تمامی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد خمینی امداد شهر شیراز بود. از جامعه مذکور 30 زن به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه پرخاشگری بأس و پری (1992) و پرسشنامه عملکرد تربیتی و فرهنگی خانواده بابایی فرد(1400) استفاده شد. گروه آزمایش درمان گروهی برنامه آموزش فرزندپروری مثبت ، در 9 جلسه 70 دقیقهای درهفته دو جلسه را دریافت کرد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری و تک متغیری انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت در کاهش پرخاشگری فرزندان و بهبود عملکرد تربیتی و فرهنگی خانواده با اثربخشی معناداری همراه بود.
Bodenmann, G., Cina, A., Ledermann, T., & Sanders, M. R. (2008). The efficacy of the Triple P-Positive Parenting Program in improving parenting and child behavior: A comparison with two other treatment conditions. Behav Res Ther, 46(4), 411-427. DOI: 10.1016/j.brat.2008.01.001
Babaifard, A. (2021). Social and cultural factors affecting adherence to Islamic lifestyle among
students of Kashan University. Bi-Quarterly Research Journal of Islam and Social Sciences,
13(26), 287-257. [Persian] DOI: 10.30471/SOCI.2021.6788.1565
Bass, A. H., & Perry, M. P. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63(3), 452-459. DOI: 10.1037/0022-3514.63.3.452
Bakhshi pour, B., Asadi, M., Kayani, A., Shir Alipour, A., & Ahmeddoost, H. (2011). The relationship between family functioning and marital conflicts of couples on the verge of divorce. Knowledge and Research in Applied Psychology, 13(2), 11-21. [Persian] URL: https://sid.ir/paper/163666/fa
Bosliky, H. (2019). Factors contributing to moral development of children in parent-child relation
from a moral psychological view. Moral Studies, 2(4), 113-135. URL: https://ethics.riqh.ac.ir/
article_12940.html?lang=fa
Dehghan Manshadi, S., Gholamrezaei, S., & Ghazanfari, F. (2016). The effectiveness of teaching positive parenting skills on parenting self-efficacy and children's behavioral problems in female heads of households in Yazd. Social Work Quarterly, 5(2), 20-27. [Persian] URL: http://socialworkmag.ir/article-1-146-fa.html
Deepshikha, R., & Bhanot, S. (2011). Role of family environment on socio-emotional adjustment of adolescent girls in rural areas of eastern uttar paradesh. Journal of Psychology, 2(1), 53-56. DOI:10.1080/09764224.2011.11885463
Fadai, M., Amiri, S. R., Mehrmohamadi, M., & Kermani, M. M. (2022). Identification of factors
affecting the participation of the family institution in cultural-educational policies in Tehran
metropolis (study of regions 2 and 12). Urban Management Studies, 14(50), 21-34. [Persian]
DOI:10.30495/UMS.2022.20838
Feri, M., & Sutrisno, S. (2022). The role of parents in the moral education of children of
primary school age. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 8(1), 49-59. DOI: http://dx.doi.org/10.24014/potensia.v8i1.15099
Houlding, C., Schmidt, F., Stern, S. B., Jamieson, J., & Borg, D. (2012). The perceived impact and acceptability of Group Triple P Positive Parenting Program for Aboriginal parents in Canada. Children and Youth Services Review, 34(12), 2287-2294. DOI: 10.1016/j.childyouth.2012.08.001
Isanejad, Omid, Saidi, Tawhid., Alipour, Elaha. (2018). The effect of teaching positive parenting to parents on behavioral problems and responsibility of aggressive elementary school students. Journal of Educational Psychology Studies, 35(3), 210-191. [Persian] URL: https://jeps.usb.ac.ir/article_5072_1f8b41b0eae44c3145ba77266e1b0370.pdf
Jadidi, S., Danesh, E., Gholami, T., & Pushti, M. (2018). Positive parenting group training to strengthen mothers' self-efficacy. Clinical Excellence, 8(4), 18-28. [Persian] URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-436-fa.html
Kaveh, M. H., Sadeghi, S., & Motamed-Jahromi, M. (2022). Which mother-headed households' parenting styles are related to children's behavior problems? A cross-sectional study. Journal of preventive medicine and hygiene, 63(1), 90–96. URL: https://doi.org/10.15167/2421-4248/jpmh2022.63.1.2382
Mohanraj, R., & Latha, A. (2005). Perceived family environment in relation to adjustment and academic achievement. Journal of the indian academy of applied psychology, 31(1,2), 18-23. URL: https://www.samarthngo.org/pdf/PerceivedFamilyEnvironmt_Adjustment_AcademicAchievement.pdf
Mullins, L. L., Wolfe-Christensen, C., Chaney, J. M., Elkin, T. D., Wiener, L., Hullmann, S. E., Fedele, D. A., & Junghans, A. (2011). The relationship between single-parent status and parenting capacities in mothers of youth with chronic health conditions: the mediating role of income. Journal of pediatric psychology, 36(3), 249–257. URL: https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsq080
Mohammadi, Z. (2012). Women Heads of Households. Social Cultural Council for Women and Family, Tehran. URL: https://www.gisoom.com/book/1403508/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1/
Narayan, B. K. & Narayan, P. (2016). Positive Parenting: Raising Successful Children, Translated by Ali Pajouhandeh and Khadija Drogar, Published by: Be Nashr (Astan Quds Razavi Publishing House). [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/11234205/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D8%AF/
Saeedi, E., Sabourimoghadam, H., & Hashemi, T. (2020). Predicting the relationship between emotional intelligence and anger rumination with the aggression of Tabriz university students. Social Psychology Research, 10(38), 65-82. DOI: 10.22034/spr.2020.114691
Sanders, M. R. (2003). Triple P–Positive Parenting Program: A population approach to promoting competent parenting. Australian e-journal for the Advancement of Mental Health, 2(3), 127-143. DOI: 10.5172/jamh.2.3.127
Shokohi Yekta, M., & Shahaian, A. (2018). Family Psychology. Tehran: Taimurzadeh. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/11556953/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87/
Talei, A., Tahmasian, K., & Vafai, N. (2011). Effectiveness of positive parenting program training on mothers' parenting self-efficacy. Family Research Quarterly, 29(4), 311-301. [Persian] DOI: https://jfr.sbu.ac.ir/article_96015.html
Taheri, F., Arjamandania, A. A., & Jamali Karakhanlou, Y. (2018). The effect of the positive parenting program on the functioning of the family with a mentally disabled child. Bimonthly Scientific-Research Journal of Rehabilitation Medicine, 8(3), 150-161. [Persian] DOI: 10.22037/jrm.2019.111523.2057
Turner, K. M., Singhal, M., McIlduff, C., Singh, S., & Sanders, M. R. (2020). Evidence-based parenting support across cultures: the Triple P—Positive Parenting Program experience. In Cross-cultural family research and practice (pp. 603-644). Academic Press. DOI:10.1016/B978-0-12-815493-9.00019-3
Zhou, Y. Q., Chew, Q. R. C., Lee, M., Zhou, J., Chong, D., Quah, S. H., . . . Tan, L. J. (2017). Evaluation of Positive Parenting Programme (Triple P) in Singapore: Improving parenting practices and preventing risks for recurrence of maltreatment. Children and Youth Services Review, 83, 274-284. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.10.029