بررسی ارتباط رهبری اخلاقی با بدبینی سازمانی: نقش میانجی قلدری سازمانی و شایعات در محیط کار
الموضوعات :وحید میرزایی 1 , علی اکبر عقیقی 2
1 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
الکلمات المفتاحية: رهبری اخلاقی, بدبینی سازمانی, قلدری سازمانی, شایعات در محل کار ,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی با بدبینی سازمانی، با ملاحظه نقش میانجی قلدری سازمانی و شایعات در محیط کار در بین کارکنان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی بود. پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از حیث نحوه گردآوری اطلاعات، از نوع توصیفی - همبستگی است که بهطور مشخص مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart Pls 3 است. جامعه آماری موردنظر را کارکنان اداره کل ورزش و جوانان مشهد بهصورت کل شمار (۹۶) نفر تشکیل دادند. جهت گردآوری دادهها، از چهار پرسشنامه، رهبری اخلاقی کالشون و همکاران (۲۰۱۱)، بدبینی سازمانی دین و همکاران (۱۹۹۸)، قلدری سازمانی برگن و همکاران (۱۹۹۴) و شایعات در محل کار کو و همکاران (۲۰۱۵) استفاده شد. مقادیر آلفای کرونباخ رهبری اخلاقی 917/0، بدبینی سازمانی 943/0، قلدری سازمانی 949/0 و شایعات در محل کار 916/0 محاسبه و تأیید گردید. روایی محتوایی پرسشنامهها با استفاده از نظر متخصصان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. یافته ها نشان داد رهبری اخلاقی بر بدبینی سازمانی اثر معکوس و معناداری دارد. همچنین متغیرهای قلدری سازمانی و شایعات در محل کار رابطه رهبری اخلاقی و بدبینی سازمانی را میانجیگری مینمایند. براین اساس مدیران جهت کاهش بدبینی سازمانی، می بایست سبک رهبری اخلاقی را افزایش داده تا خود زمینه کاهش قلدری و شایعات در محل کار را فراهم سازد.
اسدی، منصور؛ ایمان زاده، مسعود؛ محرم زاده، مهرداد و عزیزیان کهن، نسرین (1399). طراحی الگوی رهبری معنوی به منظور توسعه اشتیاق شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور. مجله علمی مدیریت رفتار سازمانی در مطالعات ورزشی.7(3)، 11-20
الطافی، الناز؛ امیر خانی، طیبه و عالی، احمد (1399). تأثیر رهبری اخلاقی بر قلدری سازمانی با نقش میانجی صدای کارکنان (مطالعه موردی: پرستاران و کارکنان بیمارستان مهرگان مشهد). مطالعات کاربردی جدید در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.3(8)، 118-125.
برخورداری شریف آباد، معصومه؛ اشکتراب، طاهره و آتش زاده شوریده، فروزان (1397). پیامدهای رهبری اخلاقی در پرستاری: یک مطالعه کیفی. اخلاق پرستاری.25(8)، 1051-1063.
بلوچی، حسین و رستگار، عباسعلی (1394). مدلسازی ساختاری- تفسیری عوامل مؤثر بر بدبینی سازمانی. فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی. 2(11)، 72-93.
زارع، امین؛ آزادی، محمدحسین و سپهری، سعید (1397). رهبری اصیل و گرایش به ترک شغل: تبیین نقش میانجی قلدری سازمانی و فرسودگی شغلی. مجله پژوهشکده علوم بهداشتی ایران. 20(6)، 672-676.
سیف اللهی، ناصر و حسن زاده، تورج (1397). بررسی تأثیر ابعاد بی اعتمادی سازمانی بر قلدری محیط کار. تحقیق مدیریت تحول. 19(10)، 167-183.
فتحعلیان، مریم؛ حامی، محمد؛ شجاعی، وحید (1401). طراحی مدلی از نقش رهبری اخلاقی بر سکوت سازمانی با میانجیگری قلدری و بی تفاوتی کارکنان سازمان های ورزشی. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. 9(1)، 11-21.
گودرزیٍ، صمد؛ جلالی فراهانی، مجید و صابری، علی (1398). تأثیر سبک رهبری اصیل بر بهزیستی روانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانی سرمایه روانشناختی. مجله علمی مدیریت رفتار سازمانی در مطالعات ورزشی. 6(23)، 37-78.
عبدالهی گودللو، رضا و کاشف، سیدمحمد (1398). رابطه بین حسادت سازمانی و قلدری و بدبینی سازمانی معلمان تربیت بدنی. نقش واسطه ای رکود شغلی. مجله مدیریت ورزشی. 12 (4)، .1053-1076
عبدالهی، رضا و کاشف، سید محمد (1398). رابطه حسادت سازمانی و درگیری کاری مثبت در معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی رفتارهای ریاکارانه. علمی. مجله مدیریت رفتار سازمانی در مطالعات ورزشی. 6(24)، 37-52.
عبدی، حمیرا، سبحانی، عبدالرضا؛ موسویان، سید مرتضی و عباسی، حجت الله (1397). تأثیر قلدری سازمانی بر بدبینی سازمانی از طریق سکوت سازمانی و مدیریت برداشت (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب). مجله پژوهش های رهبری و مدیریت آموزشی. 4(16)، 37-70.
میرزایی، وحید؛ رحیم نیا، فریبرز؛ مرتضوی، سعید و شیرازی، علی (1395). بدبینی سازمانی پرستاران: یک مطالعه پدیدارشناسی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت.7(1)، 102-88.
یزدان شناس، مهدی (1396). تأثیرات رفتار سازمانی مثبت بر کاهش بدبینی سازمانی و نقش میانجی رهبری اخلاقی. مدیریت فرهنگ سازمانی. 15(4)، 857-877.
Abraham, R. (2000). Organizational cynicism: Bases and consequences. Genetic, social, and general psychology monographs, 126(3), 269.
Agheorghiesei DT, Poroch V, Perțea M. (2015). Ethical Leadership in Healthcare Institutions from Romania. An Approach from a Management Perspective. Revista Romana De Bioetica, 13(1), 137-147.
Ahmad, S., Sohal, A. S., & Wolfram Cox, J. (2020) . Leading well is not enough: A new insight from the ethical leadership, workplace bullying and employee well-being relationships. European Business Review, 32(2), 159-180.
Ahn, J., Lee, S., & Yun, S. (2018). Leaders’ core self-evaluation, ethical leadership, and employees’ job performance: The moderating role of employees’ exchange ideology. Journal of Business Ethics, 148, 457-470
Akbaş, T. T., Durak, İ., Çetin, A., & Karkin, N. (2018). Cynicism as mediating variable between leadership support and emotional burnout: Administrative support staff in Turkish universities
Al Halbusi, H., Williams, K. A., Mansoor, H. O., Hassan, M. S., & Hamid, F. A. H. (2020). Examining the impact of ethical leadership and organizational justice on employees’ ethical behavior: Does person–organization fit play a role? Ethics & Behavior, 30(7), 514-532
Andrade J. M., & Ramirez, E. (2019). Organizational Justice and Work-family Conflict in Colombian Organizations. European Research Studies Journal, 22(2), 139-153.
Armmer, F. (2017). An inductive discussion of the interrelationships between nursing shortage, horizontal violence, generational diversity, and healthy work environments. Administrative Sciences, 7(4), 34.
Arshad, M., Abid, G., & Torres, F. V. C. (2021). Impact of prosocial motivation on organizational citizenship behavior: The mediating role of ethical leadership and leader–member exchange. Quality and Quantity, 55(1), 133–150
Aslam, U., Arfeen, M., Mohti, W., & Rahman, U. U. (2015). Organizational cynicism and its impact on privatization (evidence from federal government agency of Pakistan). Transforming Government: People, Process and Policy, 9(4), 401-425.
Baumeister, R. F., Zhang, L., & Vohs, K. D. (2004). Gossip as cultural learning. Review of general psychology, 8(2), 111-121..
Bedi, A., Alpaslan, C. M., & Green, S. (2016). A meta-analytic review of ethical leadership outcomes and moderators. Journal of Business Ethics, 139(3), 517–536.
Berger, B. (2014). Read my lips: Leaders, supervisors, and culture are the f
Bernerth, J. B., Armenakis, A. A., Feild, H. S., & Walker, H. J. (2007). Justice, cynicism, and commitment: A study of important organizational change variables. The Journal of Applied Behavioral Science, 43(3), 303-326.
Bosson, J. K., Johnson, A. B., Niederhoffer, K., & Swann Jr, W. B. (2006). Interpersonal chemistry through negativity: Bonding by sharing negative attitudes about others. Personal Relationships, 13(2), 135-150.
Brown, M. E. (2007). Misconceptions of ethical leadership: How to avoid potential pitfalls. Organizational Dynamics, 36(2), 140–155.
Brown, M. E., Treviño, L. K., & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational behavior and human decision processes, 97(2), 117-134.
Brown, M., & Cregan, C. (2008). Organizational change cynicism: The role of employee involvement. Human Resource Management, 47(4), 667-686.
Cartwright, S., & Holmes, N. (2006). The meaning of work: The challenge of regaining employee engagement and reducing cynicism. Human resource management review, 16(2), 199-208.
Chandra, G., & Robinson, S. L. (2009). They're talking about me again: The negative impact of being the target of gossip. In Academy of Management Annual Meeting, Chicago, Illinois, USA.
Cole, M. S., Bruch, H., & Vogel, B. (2006). Emotion as mediators of the relations between perceived supervisor support and psychological hardiness on employee cynicism. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 27(4), 463-484.
Davis, W. D., & Gardner, W. L. (2004). Perceptions of politics and organizational cynicism: An attributional and leader–member exchange perspective. The leadership quarterly, 15(4), 439-465
DeConinck, J. B. (2015). Outcomes of ethical leadership among salespeople. Journal of business research, 68(5), 1086-1093.
Dunbar, R. I. (2004). Gossip in evolutionary perspective. Review of general psychology, 8(2), 100-110.
Durrah, O., Chaudhary, M., & Gharib, M. (2019). Organizational cynicism and its impact on organizational pride in industrial organizations. International journal of environmental research and
Erarslan, S., Çiğdem, K., & Altindağ, E. (2018). Effect of organizational cynicism and job satisfaction on organizational commitment: An empirical study on banking sector. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(Geybulla Ramazanoğlu Özel Sayısı), 905-922 .
Evans, W. R., Goodman, J. M., & Davis, W. D. (2010). The impact of perceived corporate citizenship on organizational cynicism, OCB, and employee deviance. Human Performance, 24(1), 79-97.
Hammond, M. M., Neff, N. L., Farr, J. L., Schwall, A. R., & Zhao, X. (2011). Predictors of individual-level innovation at work: A meta-analysis. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 5(1), 90–105
Haq, M. R., Zia-ud-Din, M., & Rajvi, S. (2018). The impact of workplace bullying on employee cynicism with mediating role of psychological contract. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(8), 127-137.
Ireland, J. L. (1999). Bullying behaviors among male and female prisoners: A study of adult and young offenders. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression, 25(3), 161-178.
Jian, G. (2019). Transforming the present moment through conversation and narrative: Toward a hermeneutic leadership theory. Communication Theory, 29(1), 86-106.
Johnson, J. L., & O'Leary‐Kelly, A. M. (2003). The effects of psychological contract breach and organizational cynicism: Not all social exchange violations are created equal. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 24(5), 627-647
Kalshoven, K., Den Hartog, D. N., & De Hoogh, A. H. (2011). Ethical leadership at work questionnaire (ELW): Development and validation of a multidimensional measure. The leadership quarterly, 22(1), 51-69.
Kuo, C. C., Chang, K., Kuo, T. K., & Chen, S. (2020). Workplace gossip and employee cynicism: the moderating role of dispositional envy. Chinese Journal of Psychology, 62(4), 537-552.
Kuo, C. C., Chang, K., Quinton, S., Lu, C. Y., & Lee, I. (2015). Gossip in the workplace and the implications for HR management: A study of gossip and its relationship to employee cynicism. The International Journal of Human Resource Management, 26(18), 2288-2307.
Kurland, N. B., & Pelled, L. H. (2000). Passing the word: Toward a model of gossip and power in the workplace. Academy of management review, 25(2), 428-438.
Lin, C. P., Liu, N. T., Chiu, C. K., Chen, K. J., & Lin, N. C. (2019). Modeling team performance from the perspective of politics and ethical leadership. Personnel Review.
Mayer, D. M., Kuenzi, M., & Greenbaum, R. L. (2010). Examining the link between ethical leadership and employee misconduct: The mediating role of ethical climate. Journal of business ethics, 95, 7-16.
Mayer, D. M., Kuenzi, M., Greenbaum, R., Bardes, M., & Salvador, R. B. (2009). How low does ethical leadership flow? Test of a trickle-down model. Organizational behavior and human decision processes, 108(1), 1-13.
Men, L. R. (2014). Internal reputation management: The impact of authentic leadership and transparent communication. Corporate reputation review, 17, 254-272.
Mete, Y. A. (2013). Relationship between organizational cynicism and ethical leadership behaviour: A study at higher education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 89, 476-483
Nair, P., & Kamalanabhan, T. J. (2010). The impact of cynicism on ethical intentions of Indian managers: The moderating role of seniority. Journal of international business ethics, 3(1), 14
Neuman, J. H., & Baron, R. A. (1998). Workplace violence and workplace aggression: Evidence concerning specific forms, potential causes, and preferred targets. Journal of management, 24(3), 391-419.
Oundations of strategic employee communications. Research Journal of the Institute for Public Relations, 1(1), 1-17.
Qian, Y., & Daniels, T. D. (2008). A communication model of employee cynicism toward organizational change. Corporate Communications: An International Journal, 13(3), 319-332.
Rehan, M. (2017). Organizational cynicism and its relationship with employee’s performance in teaching hospitals of Pakistan International Journal of Management and Economics - Sciendo, 6, 1–6.
Rodrigues, A. P., & Carlos M, J. (2010). Market orientation, job satisfaction, commitment and organisational performance: the specific case of local public sector. Transforming Government: People, Process and Policy, 4(2), 172-192.
Stouten, J., Baillien, E., Van den Broeck, A., Camps, J., De Witte, H., & Euwema, M. (2010). Discouraging bullying: The role of ethical leadership and its effects on the work environment. Journal of business ethics, 95, 17-27.
Ur Rehman, F., Yusoff, R. B. M., Zabri, S. B. M., & Ismail, F. B. (2018). Impacts of psychological capital on the ethical behavior of teachers: A case of educational sector in Pakistan. In MATEC Web of Conferences (Vol. 150, p. 05032). EDP Sciences.
Vessey, J. A., DeMarco, R. F., Gaffney, D. A., & Budin, W. C. (2009). Bullying of staff registered nurses in the workplace: A preliminary study for developing personal and organizational strategies for the transformation of hostile to healthy workplace environments. Journal of Professional Nursing, 25(5), 299-306.
Yildirim, A., & Yildirim, D. (2007). Mobbing in the workplace by peers and managers: mobbing experienced by nurses working in healthcare facilities in Turkey and its effect on nurses. Journal of clinical nursing, 16(8), 1444-1453.