پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی براساس باورهای انگیزشی، راهبردهای خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر كرمانشاه
الموضوعات :
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - گروه مشاوره مدرسه
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی تحصیلی, باورهای انگیزشی, راهبردهای خودتنظیمی, عملکرد تحصیلی, دانشآموزان دختر, شهر كرمانشاه.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی براساس باورهای انگیزشی، راهبردهای خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر كرمانشاه است. روش پژوهش توصیفی – همبستگی است. جامعه آماري (3373 نفر) شامل دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرکرمانشاه بوده که در سال تحصیلی 1398-1399 تحصیل میکردند. با استفاده از روش نمونهگيري خوشهاي چند مرحلهاي 330 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اندازهگيري متغيرها از پرسشنامههاي خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکز (1999)، انگیزشی هرمنس (1998)، راهبردهای خودتنظیمی زيمرمن و مارتينزپونز (1986) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) استفاده شد. براي تحليل دادهها نیز از ضريب همبستگي و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان داد که بين باورهای انگیزشی با خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان، رابطه مثبت معنيداري وجود دارد (0001/0p= و 56/0= r). بين راهبردهای خودتنظیمی با خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان، رابطه مثبت معنيداري وجود دارد (0001/0p= و 49/0= r). بين عملکرد تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان، رابطه مثبت معنيداري وجود دارد (0001/0p= و 52/0= r). رگرسيون پيشبينی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان از روی متغيرهاي باورهای انگیزشی، راهبردهای خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی معنیدار است (0001/0>p و 51/14=F). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که باورهای انگیزشی و مهارتهای خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان قادر به پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان است.
توحیدی، محسن (1398). مطالعه سبکهای اسنادی، اضطراب و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در میان دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان دولتی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی. دانشگاه تربیت معلم.
غیبی، معصومه (1398). رابطه بین سبکهای یادگیری و خودکارآمدی در دانشجویان دوره کارشناسی گروههای تحصیلی (علوم انسانی، فنی-مهندسی و علوم پایه) دانشگاه شهید بهشتی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
محمدپور، حسین (1395). بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت و سلامت روان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سوم متوسطه شهرستان لامرد. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
Asen, G. (2015). Mindfulness, and perceived threat as predictors of posttraumatic stress Disorder After Exposure to a Terrorist Attack: A prospective study. Psychosomatic Medicine, 68, p. 904-999.
Coetzee, L.J, Clarke, L. & Ukgerer. J.A. (2011). Children,s drawing provid a new prespective on teacher – child relation guality and school adjustment. Australia Macguarie University. Early childhood Research Quarterly, p. 55-71.