پیشبینی عملکرد شغلی معلمان ناحیه یک استان قم براساس هوش فرهنگی و اجتماعی
الموضوعات : مدیریت تعالی آموزشی
الکلمات المفتاحية: هوش فرهنگی, هوش اجتماعی, عملکرد شغلی, معلمان, شهر قم.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد شغلی معلمان ناحیه یک استان قم براساس هوش فرهنگی و اجتماعی است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده، و جامعه آماری شامل 1043 نفر از معلمان مقطع متوسطه ناحیه یک شهر قم در سال تحصیلی 1398-1399 بود. براساس جدول مورگان و کرجسی، و به شیوه تصادفی طبقهای 280 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون، مقیاس هوش اجتماعی ترومسو و پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ به ترتیب با پایایی 86/0 ،83/0 و 85/0 بودند. برای تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نرمافزار مورد استفاده SPSS بود. نتایج نشان داد که پردازش اطلاعات اجتماعی رابطه معناداری با عملکرد شغلی ندارد. مهارت اجتماعی و آگاهی اجتماعی رابطه مثبت و معناداری با عملکرد شغلی دارند. عوامل فراشناختی، انگیزشی و رفتاری، رابطه مثبت و معناداری با عملکرد شغلی دارند. عوامل شناختی رابطه معناداری با عملکرد شغلی ندارد. قدرت تبیینکنندگی هوش اجتماعی و هوش فرهنگی برای پیشبینی عملکرد شغلی معلمان زن و مرد متفاوت نیست.
آزاد، رسول (1394). نقش هوش اجتماعی در فرسودگی شغلی معلمان مقطع متوسطه شهرستان نمین در سال تحصیلی 94-93. مطالعات مدیریت و حسابداری، 1(1)، ص 53-45.
آقامحمدی، قربان علی؛ حلیمی، صبورا؛ کیادلیری، لیلا (1391). بررسی رابطهی هوش اجتماعی بامهارت کارآفرینی دانشجویان دانشگاه آزاد شهرستان چالوس. در: کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانشبنیان، دانشگاه مازندران.
امیرمظاهری، سید امیرمسعود؛ نویدنیا، منیژه؛ جامهداران، علی (1396). بررسی رابطه میزان هوش فرهنگی و عملکرد کارکنان موسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث. دین و سیاست فرهنگی، 4(1)، ص 87-65.
باقری، مسلم؛ کیانی، مهرداد؛ تهمتنی، محمد (1398). رابطه هوش فرهنگی و عملکرد شغلی: نقش میانجی رفتار اخلاقی. اخلاق در علوم رفتاری،4(1).
بهزادی، حسن؛ اسماعیلیزاده، محمدهادی (1394). بررسی وضعیت و رابطه بین هوش اجتماعی و عملکرد شغلی مدیران کتابخانههای آستان قدس رضوی. کتابداری و اطلاعرسانی، 18(4)، ص30-3.
پوریزدانی، علی؛ علیخانی، نورالله؛ شیخ، عالیه؛ خطیری، خدیجه (1394). رابطه بین هوش اجتماعی با عملکرد و رضایت شغلی معلمان مدارس متوسطه شهرستان نوشهر. در: دومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، کوالالامپور- مالزی، موسسه سرآمد کارین.
حسنی، رفیق؛ خضری، محسن (1397). مدلیابی معادلات ساختاری ارتباط بین هوش فرهنگی و فرهنگ مدرسه. مدیریت مدرسه،6(1).
خیراندیش، مهدی؛ لطیفی جلیسه، سلیمه (1396). مطالعهای در زمینه فراتحلیل پژوهشهای هوش فرهنگی در سازمان. مطالعات میان فرهنگی،31(12)، ص 41-65.
درویش، حسن؛ نوده فراهانی، مجید؛ خلیلی، مینا؛ شعبانی، فاطمه (1392). بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و عملکرد شغلی پرستاران. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی،23(82)، ص45-40.
ذاکریان، سید ابوالفضل (1397). نقش عوامل فردی در عملکرد شغلی پرستاران (مطالعه موردی: بیمارستانهای منتخب شهر تهران). طب کار، 10(1)، ص61-54.
روئین، حسین؛ میرزاگلزاده گنجی، معصومه (1398). رابطه بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی با عملکرد شغلی معلمان دبیرستان. در: سومین کنفرانس بینالمللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی.
علیرضایی، نفیسه؛ مساح، هاجر؛ اکرمی، ناهید (1392). رابطه وجدانکاری با عملکرد شغلی. اخلاق در علوم و فناوری، 8(2)، ص25-11.
فریدی، ر.(1391). مطالعه رابطه بین هوش هیجانی و هوش اجتماعی با عملکرد کارکنان آموزشی دانشگاه شاهد. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور.
کروبی، مهدی؛ امیری، زینب؛ محمودزاده، سید مجتبی (1395). تأثیر هوش فرهنگی بر عملکرد شغلی (مطالعه موردی: راهنمایان تور ورودی شهر تهران). برنامهریزی و توسعه گردشگری،5(18)، ص136-119.
یارمحمدزاده، پیمان؛ داداشزاده، مجید (1394). بررسی نقش هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی در سازگاری شغلی معلمان: آزمون نقش میانجی سرمایه اجتماعی. رویکردهای نوین آموزشی،10(1)، ص66-41.
54
Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K.Y., Templer, K.J. Tay, C. & Chandrasekar, N.A. (2007). Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Management and organization review, 3(3), p. 335-371.
Boyatzis, R.E., Gaskin, J. & Wei, H. (2015). Emotional and social intelligence and behavior. In: Handbook of intelligence (pp. 243-262). Springer, New York, NY.
Brancu, L., Munteanu, V. & Golet, I. (2016). Understanding cultural intelligence factors among business students in Romania. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 221, p. 336-341.
Chandler. P. (2010). Teaching disturbed and disturbing student. (2nd.ed). Austin, Texas. Pro.ed.
Joo, B.K.B. & Bennett, R. H. (2018). The influence of proactivity on creative behavior, organizational commitment, and job performance: evidence from a Korean multinational. Journal of International & Interdisciplinary Business Research, 5(1), p. 1-20.
Nam, K.A. & Park, S. (2019). Factors influencing job performance: organizational learning culture, cultural intelligence, and transformational leadership. Performance Improvement Quarterly, 32(2), p. 137-158.
Platis, C., Reklitis, P. & Zimeras, S. (2015). Relation between job satisfaction and job performance in healthcare services. PROCEDIA-Social and behavioral sciences, 175, p. 480-487.
Shu, F., McAbee, S.T. & Ayman, R. (2017). The HEXACO personality traits, cultural intelligence, and international student adjustment. Personality and individual differences, 106, p. 21-25.
Silvera, D.H., Martinussen, M. & Dahl, T.I. (2001). The Tromso Intelligence Scale, a self-report measure of social intelligence. Scandinavian journal of psychology, 42, p. 313-319.
Thomas, D.C. & Inkson, K. (2005). People skills for a global workplace. Consulting to management, 16(1), p. 5.
Van Dyne, L., Ang, S. & Livermore, D. (2010). Cultural intelligence: A pathway for leading in a rapidly globalizing world. Leading across differences, 4(2), p.131-138.
Vervaet, R., Van Houtte, M. & Stevens, P.A. (2018). Multicultural school leadership, multicultural teacher culture and the ethnic prejudice of Flemish pupils. Teaching and Teacher Education, 76, p. 68-77.
Ward, C. & Fischer, R. (2008). Personality, cultural intelligence and cross-cultural adaptation. In: Handbook of cultural intelligence: Theory, measurement, and applications, p. 159-173.