رابطه بین پذیرش فنآوری با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان با درنظر گرفتن نقش میانجی فلات شغلی
الموضوعات :الهام طاهری وشاره 1 , زهره آقاکثیری 2 , مجید عبدالهی 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، روانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد یزد دانشگاه ازاد اسلامی، یزد، ایران
3 - هیئت علمی دانشگاه پیام نور شهر دلیجان
الکلمات المفتاحية: پذیرش فنآوری, عملکرد شغلی, فلات شغلی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین پذیرش فنآوری با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان با درنظر گرفتن نقش میانجی فلات شغلی بوده است. لذا این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش شناسی، از نوع مطالعات همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان دوره ابتدایی ناحیه 5 شهر اصفهان در سال تحصیلی 02-1401 به تعداد 1152 نفر تشکیل دادهاند. از این تعداد 186 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری یافته¬های پژوهش از پرسشنامه¬های پذیرش فنآوری دیویس (1999)، پرسشنامه عملکرد شغلی براتی (1389) و پرسشنامه فلات شغلی میلیمن (۱۹۹۲) استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه¬ها از طریق خبرگان در این زمینه و همچنین از روایی واگرا و همگرا استفاده شد و پایایی آنها از طریق آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب به میزان 89/0، 79/0 و 93/0 محاسبه شده است. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده¬های به دست آمده، براساس آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و در سطح آمار استنباطی از آزمون های رگرسیون در محیط نرم افزار SPSS26 و مدلسازی معادلات ساختار در SMARTPLS استفاده گردید. بر اساس یافته¬های پژوهش ضریب تأثیر پذیرش فنآوری بر عملکرد شغلی با نقش میانجی فلات شغلی معنی دار است (01/0>P). به علاوه نتایج نشان داد که بین پذیرش فنآوری با عملکرد شغلی رابطه مثبت و معنادار (432/0=β) ، بین پذیرش فنآوری با فلات شغلی رابطه معکوس (244/0=β) و بین فلات شغلی با عملکرد شغلی رابطه معکوس و معنادار (199/0=β) وجود دارد و در مجموع مدل پژوهش حاضر از برازش مطلوبی برخوردار بود؛ بنابراین نتیجه¬گیری می¬شود با ارائه آموزش¬های مناسب زمینه مناسب را برای پذیرش فنآوری در معلمان ایجاد کنند.
References
Bakhtiyari, M & golini mighadam, G(2015). The Relationship between the Use of ICT with General Self-efficacy and Job Performance among Staff of Technical Education and Vocational Training Organization. Research on Educational Leadership and Management, 2(6), 99-122. doi: 10.22054/jrlat.2017.17014.1259
Abuhashesh, M., Al-Dmour, R., & Masa’deh, R. E. (2019). Factors that affect employees job satisfaction and performance to increase customers’ satisfactions. Journal of Human Resources Management Research, 2019, 1-23.
Baghlani, S. Kangrani Farahani, A. (2016), investigating the relationship between job plateau and employee performance in Persian Gulf grain terminal of Emam Khomeini Port (RA), the first conference on accounting, management and economics with a dynamic approach of the national economy, Malayer
Baskaran, S., Lay, H. S., Ming, B. S., & Mahadi, N. (2020). Technology adoption and employee’s job performance: an empirical investigation. International Journal of Academic Research in Economics & Management Science, 9(1), 78-105.
Bishop, J. (1987). The recognition and reward of employee performance. Journal of labor Economics, 5(4, Part 2), S36-S56.
Colley, A. M., Gale, M. T., & Harris, T. A. (1994). Effects of gender role identity and experience on computer attitude components. Journal of educational computing research, 10(2), 129-137.
Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management science, 35(8), 982-1003.
Diamantidis, A. D., & Chatzoglou, P. (2019). Factors affecting employee performance: an empirical approach. International Journal of Productivity and Performance Management, 68(1), 171-193.
Ference, T. P., Stoner, J. A. F., & Warren, E. K. (1977). Managing the career plateau. Academy of Management Review, 2, 602-612.
Gould, J. D., Boies, S. J., & Lewis, C. (1991). Making usable, useful, productivity-enhancing computer applications. Communications of the ACM, 34(1), 74-85.
Hayajneh, N., Suifan, T., Obeidat, B., Abuhashesh, M., Alshurideh, M., & Masa’deh, R. (2021). The relationship between organizational changes and job satisfaction through the mediating role of job stress in the Jordanian telecommunication sector. Management Science Letters, 11(1), 315-326.
Jelinek, R., Ahearne, M., Mathieu, J., & Schillewaert, N. (2006). A longitudinal examination of individual, organizational, and contextual factors on sales technology adoption and job performance. Journal of Marketing Theory and Practice, 14(1), 7-23.
Kuleelung, T.(2015). Organizational agility and firm performance: evidence from information and communication technology (ICT) businesses in Thailand. The Business and Management Review,7(1),1-10.
Lai, P. C. (2017). The literature review of technology adoption models and theories for the novelty technology. JISTEM-Journal of Information Systems and Technology Management, 14, 21-38.
Mahadevan, A., & Yap, M. H. (2019). Impact of training methods on employee performance in a direct selling organization, Malaysia. IOSR Journal of Business and Management, 21(10), 7-14.
Nachbagauer, A. G., & Riedl, G. (2002). Effects of concepts of career plateaus on performance, work satisfaction and commitment. International journal of manpower, 23(8), 716-733.
Portz, J. D., Bayliss, E. A., Bull, S., Boxer, R. S., Bekelman, D. B., Gleason, K., & Czaja, S. (2019). Using the technology acceptance model to explore user experience, intent to use, and use behavior of a patient portal among older adults with multiple chronic conditions: descriptive qualitative study. Journal of medical Internet research, 21(4), e11604.
Rajabi Farjad, H., Mirsepasi, N., & Akbari, F. (2020). Investigating the relationship between career plateau and organizational performance with regard to the mediator role of organizational justice (case study: State Tax Administer of Tehran North). Iranian journal of management sciences, 15(60), 107-129.
Salari Jaeini, F; Ahmadi, A&ahghar, gh( 2021). Explaining the Pattern of Deployment of E-learning Professionals Based on Technology Adoption and Information Literacy of Managers. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11(4), 107-126.
Sendawula, K., Nakyejwe Kimuli, S., Bananuka, J., & Najjemba Muganga, G. (2018). Training, employee engagement and employee performance: Evidence from Uganda’s health sector. Cogent Business & Management, 5(1), 1470891.
sina, F. S. (2022). The relationship between ICT and job performance with the mediating role of organizational agility. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 12(48), 59-77.
Tampi, P. P., Nabella, S. D., & Sari, D. P. (2022). The Influence of Information Technology Users, Employee Empowerment, and Work Culture on Employee Performance at the Ministry of Law and Human Rights Regional Office of Riau Islands. Enrichment: Journal of Management, 12(3), 1620-1628.
Veiga, J. F. (1981). Plateaued versus nonplateaued managers: Career patterns, attitudes, and path potential. Academy of Management Journal, 24, 566-578
Venkatesh, V. (2000). Determinants of perceived ease of use: Integrating control, intrinsic motivation, and emotion into the technology acceptance model. Information systems research, 11(4), 342-365.
Yang, H. (2008). Efficiency wages and subjective performance pay. Economic Inquiry, 46(2), 179-196.
Zamani, A; hosseinitabaghdehi, L&momeni mahmouei, H(2022).The role of information and communication technology in establishing a knowledge management system with a Meta-Synthesis approach. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 12(48), 135-154.