بررسی و نقد جامعهشناختی آثار محمّد بهمن بیگی بر اساس دیدگاه آنتونی گیدنز
الموضوعات : جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)مریم اسمعیلی 1 , مریم پرهیزکاری 2 , شمس الحاجیه اردلانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، دانشکده علوم انسانی، واحد بوشهر، بوشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: نقد جامعهشناختی, سنت, مدرنیته, محمّد بهمن بیگی, ایل بختیاری.,
ملخص المقالة :
از مهمترین مسائلی که جامعۀ کنونی با آن روبه¬رو است، رابطۀ سنت و مدرنیته است. رابطۀ سنت و مدرنیته یکی از مسائل مهم جامعۀ کنونی است که در ادبیات داستانی نیز بازتاب یافته است. در جریان مدرنیته شدن، جوامع بسیاری از ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و حتی نقشها، دچار دگرگونی و تحوّل شدهاند. یکی از مسائل مدرنیته، بر اساس دیدگاه گیدنز، تغییر و دگرگونی است و بر پایه و اساس نقد گذشته و حال استوار است تا آنجا که خود را نقد میکند. جامعۀ ایل بختیاری بهعنوان بخشی از ساختار جامعۀ ایرانی، دارای ساختاری کاملاً سنتی است که در سالهای اخیر مسیر دگرکونی و رشد را پیموده است، بهنحویکه این تغییرات در ساختارهای مختلف خانوادگی، ایلی و طایفهای، روابط بین نقشهای اجتماعی، آداب و رسوم و به طور کلی در تمام عناصر فرهنگی، خود را نشان داده است. نویسنده در این پژوهش، درصدد آن است تا به شیوۀ توصیفی- تحلیلی به بررسی و نقد جامعهشناختی آثار محمّد بهمن بیگی بر اساس دیدگاه آنتونی گیدنز بپردازد. آنتونی گیدنز، معتقد است که سنتها در هر جامعهای حتی جامعۀ مدرن نیز به حیات خود ادامه میدهند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سنتها در آثار بهمن بیگی، حضور چشمگیر دارند و از بین نرفتهاند و حتی نگاهبانانی دارند که مراقب و محافظ آن¬ها هستند. این آداب و رسوم بر اساس نظر گیدنز بهصورت دستهجمعی و گروهی برگزار میشوند به نحوی که با هویّت افراد ایل، پیوند ناگسستنی دارند و به انحای گوناگون تکرار میشوند.