اثر بخشی آموزش فرزند پروری مقابله با کودک آزاری براسترس والدگری و مشکلات رفتاری کودکان مادران دارای سابقه کودک آزاری
الموضوعات :محمود مرادی 1 , زهرا یوسفی 2 , منصوره بهرامی پور اصفهانی 3
1 - دانشجوی دکترای مشاوره، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان ،ایران
2 - دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
3 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش والدین, استرس والدین, تمایل به کودک آزاری, سابقه کودک آزاری, مشکلات رفتاری کودکان ,
ملخص المقالة :
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش فرزند پروری مقابله با کودک آزاری براسترس والدگری و مشکلات رفتاری کودکان در مادران دارای سابقه کودک آزاری در شهر اصفهان انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. بدین منظور از بین مراجعین مراکز اورژانس اجتماعی در سال 1401 به روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر از مادران دارای سابقه کودکآزاری انتخاب شده و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنیهای هر دو گروه پرسشنامههای استرس والدگری و مشکلات رفتاری کودکان را در مراحل پیشآزمون پسآزمون و پیگیری دو ماهه پاسخ دادند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقه ای آموزش فرزند پروری مقابله با کودک آزاری را به صورت دوبار درهفته دریافت نمودند، گروه کنترل در این مدت هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل واریانس اندازههای تکراری) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس اندازههای تکراری نشان داد که آموزش فرزند پروری مقابله با کودک آزاری باعث کاهش استرس والدگری و مشکلات رفتاری کودکان در مادران دارای سابقه کودکآزاری میشود (05/0>›P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل میتوان گفت یکی از روشهای موثر برای کاهش استرس والدگری و مشکلات رفتاری کودکان در مادران دارای سابقه کودکآزاری میتواند آموزش مقابله با کودک آزاری باشد.
1. Zakaifar, Arezoo, Moosazadeh, Tawakkol. The role of parenting styles in predicting the social development of 5- and 6-year-old preschool children. Social psychology research. 2020; 10(37): 87-100. [In Persian]. https://doi.org/10.22034/spr.2020.109698
2. Hosseini M, Zarei Zarei Z. The role of the family in children training. Psychology studies and educational sciences. 2021 Jun 22; 61(4): 160-303. [In Persian] https://doi.org/10.29171/azu_acku_risalah_hq767_9_seen24_1388
3. Kaplan HI, Sadock BJ. Synopsis of psychiatry: Behavioral sciences clinical psychiatry, 2015. https://doi.org/10.4067/s071792272002000300011
4. Derakhshanpour F, Mahmoudi gharaei J, Tehrani Dost M, Shahrivar Z, Razjoyyan K, Arabgol F. Handbook of specialized child abuse interventions (especially for social emergency experts), the country's welfare organization, 2018. [In Persian] https://ketab.ir/book/2e0c4637-0daa-4020-a42e-123105ab6af9
5. Agasi E. The effectiveness of Seligman's written virtual parenting training on child abuse and parenting styles and parenting self-efficacy of mothers of pre-primary children in Isfahan city. Master's thesis in clinical psychology of Khorasgan Azad University; 2017. [In Persian] https://psychology.ahvaz.iau.ir/article_690792.html
6. Asadollahi M, Jabraeili M, Asghari Jafarabadi M, Hallaj M. Father's attitude toward child abuse in the health centers of Tabriz, Iranian Journal of Pediatric Nursing, 2015; 1(4): 70-79. Htpp//magiran.com/p1416849 [In Persian] https://doi.org/10.17795/intjsh-31198
7. Rahimi L, Sadeghi Malekabadi A, Taghilu Sadegh. The relationship between parenting stress and parent-child interaction with emotional-behavioral disorders in preschool children. Islamic Azad University, Quds Branch, Faculty of Humanities. 2017. [In Persian] https://civilica.com/doc/922484/
8. Aslani G. The effectiveness of parent-child relationship therapy on mothers' parenting stress and parental acceptance. Family and Research Quarterly, 2017; 41: 51 [In Persian]. https://doi.org/10.1016/s0924-9338(11)72068-5
9. Bahrami H, Shekofe Far SH, Anari A, Tahmasian K. Development of parental stress in mothers of children under six years old. Family Research School, Shahid Beheshti University, 2010; 1: 134. https://www.sid.ir/fa/seminar/SeminarListPaper.aspx?ID=1734
10. Arjamand M, Gol Mohammadian M, Rashidi M. The effectiveness of group therapy based on acceptance and commitment on parental stress and parent-child relationship of mothers with teenagers with major thalassemia in Kermanshah, Master thesis of Razi University, Faculty of Agricultural Sciences and Engineering, 2018 [In Persian] https://doi.org/10.1016/s0924-9338(11)72068-5
11. Satari N, Gharibi H, Salahian A. The effectiveness of verbal self-education on reducing the symptoms of attention deficit, hyperactivity, social aggression and anxiety in children. Master's thesis of Payam Noor University, Kurdistan Province, Payam Noor Center, Sanandaj, 2018. [In Persian] https://doi.org/10.1080/10502556.2021.1871828
12. Daneshmand Khorasgani, Mina, Yousefi, Zahra. Effectiveness of group training to parenting style modify based on modifying of schemas incompatible with mothers on improving behavior problems of preschool children, knowledge and research in applied psychology, 2016; 18(4): 62-71 [In Persian] . https://doi.org/10.25215/0204.060
13. Bazargan S, Kurdestani D. The effect of "behavior management" training on parenting stress and behavioral problems of children with oppositional defiant disorder. Journal of Disability Studies, 2016; 6: 204-198. https://doi.org/10.5267/j.msl.2013.02.023
14. Fadayi Dehghani T, Karine F. Examining the factor structure, reliability and validity of the parenting stress index-short form (PSI-SF) of mothers of normal children aged 7-12 years. Journal of Behavioral Science Research. 2011 Feb 10; 8(2): 10. [In Persian] https://doi.org/10.1037/t30762-000
15. Shahaiyan Ameneh, Shahim Sima, Bashash, Laiya, Yousefi, Farideh. Normization, factor analysis and reliability of short form for parents of Connors rating scale for children aged 6 to 11 in Shiraz city. Psychological studies. 2007 Sep 23; 3(3): 97-120 [In Persian] https://doi.org/10.2466/pr0.95.7.1264-1266
16. Najatifar, Aghaziarti, Abedi, Ahmed. Effectiveness of transactional behavior analysis training on mothers' parenting stress and parental acceptance of gifted and aggressive children. Applied family therapy 2022 mar 21; 3(1): 1-20 [In Persian] https://doi.org/ 10.22034/aftj.2022.317599.1291
17. Shahriari Y, Ghasemzadeh S, Kashani Vahid VS. Effectiveness of integrated transdiagnostic treatment program on parental stress and depression in adolescents with type 1 diabetes. Medical scholar, 2022 Apr 30; 30(1): 72-83 [In Persian] https://doi.org/10.22070/daneshmed.2022.15423.1148
18. Kasai Isfahani AR, Davarnia R. Investigating the effectiveness of group-based positive psychotherapy on parenting stress of mothers with children with Down syndrome. Cognitive and behavioral science research, 2020 sep 22; 17(332): 9-19. [In Persian] https://doi.org/10.22108/cbs.2021.124931.1444
19. Radfar S, Zarei E, Sudani M, Moalem M. Effectiveness of parenting training package on reducing aggression and delinquency problems of adolescents: a quasi-experimental study. Scientific Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 2022 Apr 10; 21(1): 17-32 [In Persian] http://dx.doi.org/10.52547/jrums.21.1.17
20. Dostani SH, Ghamrani A. Comparing the effectiveness of emotional socialization training and teaching parenting metaphors in mothers on the shame of children with internalized behavioral problems. Cognitive and behavioral science research, 2021Sep 23; 11(2): 27-42, [In Persian] https://doi.org/10.22108/cbs.2022.127592.1505
21. Shahriari Y, Ghasemzadeh S, Vakili S. The effectiveness of child-centered play therapy on internalizing and externalizing behavioral problems of children with cerebral palsy. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 2019 Sep 10; 25(3): 49- 236 [In Persian]. https://doi.org/ 10.32598/ijpcp.25.3.236