تحلیل روند آموزش¬های فنی و حرفه¬ای کشاورزی در استان کرمانشاه
الموضوعات : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیماریه صحرایی 1 , کیومرث زرافشانی 2 , لیدا شرفی 3 , مهسا سعدوندی 4 , خدیجه مرادی قزلی 5 , احسان ایمانی هرسینی 6
1 - دانشجوی دکترای ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران
2 - استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3 - پژوهشگر پسا دکتری توسعه کشاورزی،گروه ترویج و آموزش کشاورزی پردیس و منابع طبیعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
4 - دانش آموخته دکتری، ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
5 - Department of Agricultural Extension and Rural Development, Razi University, Kermanshah, Iran
6 - کارشناس ارشد مهندسی نساجی (تکنولوژی نساجی) و کارشناس اداره کل آموزش فنی و حرفه¬ای استان کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش¬های فنی و حرفه¬ای, آموزش, شایستگی محور, تحلیل اسنادی, تحلیل روند, کشاورزی,
ملخص المقالة :
آموزش¬های فنی و حرفه¬ای کشاورزی نقش مهمی در توسعه کشور دارند. این در حالی است که ارائه آموزش در سازمان فنی و حرفه¬ای حول محور صنعت و خدمات می¬چرخد و آموزش¬های فنی و حرفه¬ای کشاورزی، به ویژه آموزش¬های شایستگی محور مغفول مانده است. هدف این پژوهش، تحلیل روند آموزش¬های فنی و حرفه¬ای کشاورزی در استان کرمانشاه می¬باشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش در زمره¬ تحقیقات اسنادی قرار می¬گیرد. در انجام این پژوهش، آمار مربوط به برگزاری دوره¬های فنی و حرفه¬ای کشاورزی در بازه زمانی (1401- 1392) جهت تحلیل روند بررسی گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها، از تحلیل اسنادی استفاده گردید. نتایج نشان داد که شهرستان¬های کرمانشاه و سنقر دارای بیشترین دوره و شهرستان پاوه دارای کمترین دوره برگزاری آموزش¬های فنی و حرفه ای کشاورزی در این بازه زمانی بوده است. همچنین، بیشترین گرایش برای شرکت در دوره¬های آموزش فنی و حرفه¬ای کشاورزی مربوط به رشته¬های امور دام و ماکیان، امور باغی و امور زراعی بوده و کمترین گرایش مربوط به رشته¬ی منابع طبیعی می¬باشد.
بر این اساس، برنامه¬ریزی¬ها در مراکز آموزش فنی و حرفه¬ای باید به سمت محیط¬هایی با رویکردهای نوین آموزشی همچون آموزش¬های شایستگی محور سوق داده شود.
ابراهیمی نژاد رفسنجانی، م.، و پوررمضان، س. (1392). بررسی تأثیر آموزش¬های فنی و حرفه¬ای در پیشگیری از مهاجرت روستاییان به مناطق شهری: مطالعه موردی استان کرمان، فصلنامه مهارت¬آموزی، 2(5)، 19- 7.
حاجی رستملو، ب.، و عارف¬نیا، م. (1392). اهمیت بخش کشاورزی در رشد و توسعه اقتصادی، اولین همایش سراسری کشاورزی و منابع طبیعی پایدار، کد COI اختصاصی: NACONF01-1446
حيدري موسي نارنجي، ح.، و حيدري موسي نارنجي، م. (1391). تحليل تأثير آموزش هاي فني و حرفه اي بر عملكرد تخصصي و اثربخشي شغلهاي مهارتي: مطالعة موردي كارخانجات توليد بدنة خودرو در استان كرمانشاه، نشریه مهارت آموزی. 1(2)، 73- 49.
خورشیدی، ع.، و فرخی، د. (1391). مؤلفه¬های سازنده شایستگی¬های مهارت آموختگان. دو فصلنامه مطالعات برنامه¬ریزی آموزشی، 1(2)، 162- 131.
ذاکی، ع.ر.،کردنوقابی، ر.، و صدرالاشرافی، م. (1389). بررسی فرایندهای یاددهی- یادگیری در آموزش¬های فنی و حرفه¬ای، نشریه فناوری آموزش، 4(4)، 237- 227.
سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه¬ای. (1391).
سیلانه، ا.، و کرمی، م. (1393). مهارت آموزی ضرورت آموزش فنی و حرفه¬ای در محیط¬های یادگیری کل¬نگر. نشریه مهارت آموزی. 3 (9): 108- 93.
صالحی عمران، ا.، و قاسم¬زاده، آ. (1392). بررسی مهارت¬های عمومی مرتبط با کیفی¬سازی آموزش¬های فنی و حرفه¬ای از منظر ذینفعان. دوفصلنامه نوآوری و ارزش¬آفرینی، 2(4)، 41- 23.
صدری، ع.، و زاهدی، ا (1388). مطالعه پیگیرانه-ی عملکرد نظام تربیت تکنسین آموزشکده¬های فنی و حرفه¬ای ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، 54، 97- 77.
عبدللهی، ش.، و سعادتمند، ز. (1390). بررسی تناسب آموزش¬های فنی و حرفه¬ای با عناصر برنامه¬ی درسی. فصلنامه¬ی رهبری و مدیریت آموزشی.
عسگری، م.ع.، سعیدی رضوانی، م.، و بینقی، ت. (1387). گمانه¬هایی در باب عوامل ناکامی آموزش-های فنی و حرفه¬ای رسمی در ایران، مجموعه مقالات هفتمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مختار معمار، ح. (1381). نگرش اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع کارشناسی کتابداری درباره¬ی اهداف و نحوه¬ی ارائه دروس کارورزی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی. 32 (2): 107- 77.
محمدعلی، م. (1390). آموزش¬هاي فنی و حرفه¬اي و راه هاي اصلاح آن. رشد آموزش هاي فنی و حرفه اي، 7 (10)، صص 17- 10.
مرجانی، ب.، و مافی¬نژاد، ن. (1391). آموزش و مهارت آموزشی در هلند. رشد آموزش فنی و حرفه-ای. 8 (2): 31- 26.
مومنی مهموئی، ح.، شریعتمداری، ع.، و نادری، ع.ا . (1387). برنامة درسی مبتنی بر شایستگی در آموزش عالی. پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، شماره 17، 156- 129.
مهدی، ر.، و کیخا، ا. (1399). وضعیت اشتغال-پذیری دانش¬آموختگان دانشگاه فنی و حرفه¬ای از منظر معاونان فرهنگی و دانشجویی، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 22(86)، 116-99.
نادری، ا.، بقائی، ر.، محمدپور، ی.، و قربانزاده، ک (1391). مقایسه تأثیر دو روش آموزشی مبتنی بر شایستگی و آموزش سنتی در یادگیری فعال مهارت-های شناختی و بالینی دانشجویان پرستاری کارورز بخشICU "، مجله آموزش در علوم پزشکی، 12(9)، 708 -
هادی نیا، ز. (1394). آموزش و بهره¬وری نیروی کار در بخش کشاورزی، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش¬های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. مشاهده در https://Civilica.com، کد :COI MRMEA02_290
Abane, C. (2013). Competency Based Training Quality Delivery for Technical and Vocational Education and Training (TVET) Institutiona. Educational Research International, 2(2), 117-127.
Hatisaru, V., & Kucukturan, A. G. (2009). Vocational and technical education problem-based learning exercise: Sample scenario Procedia Social and Behavioral Sciences1: 2151-2155.
Hoogveld,. A. W. M., Pass,. F. M. G. & Jochems,. W. (2005). Training higher Education teachers for instructional design of competency- based education: product- oriented versus process oriented worked example, Teaching and Teacher Education. 21(3): 287- 297.
Kilbrink, N., Bjurulf., V, Baartman., & Bruijn, E. (2012). Students experiences of factors for transfer in technical vocational education: A narrative study in Swedish upper secondary school, Article in journal (Other academic).
Kirui, O., and Kozicka, M. (2018). Vocational Education and Training for Farmers and Other Actors in the Agri-Food Value Chain in Africa. ZEF Working Paper No. 164. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3206514.
Lim, J., & Park, S. (2012). An Instructional Method for Competency based e-Learning: A Whole-task Approach. In P. Resta (Ed), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. Chesapeake, VA: AACE. Retrieved November 15, 2013 from: 580-585.
Manuel, A., Popov, O., and Buque, D .(2015). Towards programme improvement in non-formal vocational education and training in Mozambique. Problems of Education in the 21st Century, 67, 61-71.
Minghat, A.D. & Yasin, R. M. (2010). A sustainable framework for technical and vocational education in Malaysia. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9: 1233- 1237
Okolocha,C. CO. (2013). Vocational Technical Education in Nigeria: Challenges and the Way Forward Business Management Dynamics, 2(6): 1-8.
Sluijsmans, D.M.A., Straetmans, G.J.J.M., van Merrienboer, J.J.G. (2008). Integrating authentic assessment with competency based learning: the Protocol Portfolio Scoring. Journal of Vocational Education and Training, 60(2): 157-172.
Tannsever, S., & Eriuen, Y. (2009). The evaluation of modular education programmes developed for the "modernization of vocational and technical education project. Procedia Social and Behavioral Sciences1: 1384- 1388.
Tran,. L.T., & Nyland,. C. (2013). Competency Based Training, global skills mobility and the teaching of international students in vocational education and training. Journal Of Vocational Education and Training, 65 (1): 143- 157.
Walsh, J. L. (2012). Educational of professionals: Is there a role for a competency-based approach? Australia: University of Queensland Pub