Vocational agricultural education plays an important role in sustainable agriculture
Subject Areas : Agricultural Extension and Education ResearchMariyeh Sahraie 1 , Kiumars Zarafshani 2 , Lida Sharafi 3 , Mahsa Saadvandi 4 , Khadijeh Moradi Qezeli 5 , Ehsan Imani Harsini 6
1 - PhD. Student, Department of Agricultural Extension and Education Razi University, Kermanshah, Iran
2 - Professor, Department of Agricultural Extension & Education, Campus of Agriculture & Natural Resources, Razi University, Kermanshah, Iran.
3 - Post. Doc Researcher of Agricultural Development, DepartmentPost. Doc Researcher of Agricultural Development, Department of Agricultural Extension & Education, Campus of Agriculture & Natural Resources, Razi University, Kermanshah, Iran. of Agricultural Extension & Education, Campus of Agriculture & Natural Resources, Razi University, Kermanshah, Iran.
4 - Ph. D, Department of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture, Tarbiat Modares University (TMU), Tehran, Iran
5 - Department of Agricultural Extension and Rural Development, Razi University, Kermanshah, Iran
6 - MS.C. of textile engineering (textile technology), Department of Technical and Vocational Training in Kermanshah Province
Keywords: Vocational training, Competency based training, Documentary analysis, Trend Analysis, Agriculture,
Abstract :
Although it is emphasized in Iran's Development Plan but more attention is paid to industry and service sector with less emphasize to vocational agriculture. Specifically, students of vocational agriculture receive training with limited focus on competency based training needed to respond to market demand.
Therefore, the purpose of this documentary study was to shed light on current status of vocational agriculture programs in institutions that provide agricultural vocational programs. We focused our attention on the period within 1392-1401.
Content analysis was used to analyze second hand data obtained from current statistics available at 14 vocational schools actors Kermanshah Province. Validity and reliability of data was confirmed using trustworthiness procedures proposed by Cohen (1983). Results revealed that Kermanshah and Songhor vocational schools were more engaged in agricultural programs that train. Counterparts, vocational schools in Paveh Township the lowest number of agricultural programs. Result also showed that vocational schools were mostly engaged in learn-agricultural programs such as industry and service sector. More ever, students were most interested in animal husbandry, horticulture and crop production with limited interest in natural resource courses.
The result of this study has implication for pedagogical approach in that agricultural vocational courses should focus their attention on competency based training if they are to fill the gap between market demand and employ ability skills of agricultural vocational graduates.
ابراهیمی نژاد رفسنجانی، م.، و پوررمضان، س. (1392). بررسی تأثیر آموزش¬های فنی و حرفه¬ای در پیشگیری از مهاجرت روستاییان به مناطق شهری: مطالعه موردی استان کرمان، فصلنامه مهارت¬آموزی، 2(5)، 19- 7.
ایده¬پور، پ. (1401). زیربنای اشتغال، توسعه آموزش¬های فنی و مهارتی است. قابل دسترس در سایت https://Kr.irantvto.ir/Zz34
بیات، ع. (1395). ارائه بیش از 345 هزار نفر ساعت آموزش¬های مهارتی به سنقری¬ها. قابل دسترس در سایت https://Kr.irantvto.ir. کد خبر: 54286
جنیدی، ح. (1403). آموزش مبتنی بر شایستگی: ویژگی¬ها و راهبردها، پژوهشکده بنیاد سرمد
حاجی رستملو، ب.، و عارف¬نیا، م. (1392). اهمیت بخش کشاورزی در رشد و توسعه اقتصادی، اولین همایش سراسری کشاورزی و منابع طبیعی پایدار، کد COI اختصاصی: NACONF01-1446
حيدري موسي نارنجي، ح.، و حيدري موسي نارنجي، م. (1391). تحليل تأثير آموزش¬هاي فني و حرفه¬اي بر عملكرد تخصصي و اثربخشي شغل¬هاي مهارتي: مطالعه¬ی موردي كارخانجات توليد بدنه¬ی خودرو در استان كرمانشاه، نشریه مهارت آموزی. 1(2)، 73- 49.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) (1399). آموزش¬های فنی و حرفه¬ای در دوران کرونا، قابل دسترس در سایت www.isna.ir. کد خبر: 99050503578
خورشیدی، ع.، و فرخی، د. (1391). مؤلفه¬های سازنده شایستگی¬های مهارت آموختگان. دو فصلنامه مطالعات برنامه¬ریزی آموزشی، 1(2)، 162- 131.
ذاکری، ع.ر.، کردنوقابی، ر.، و صدرالاشرافی، م. (1389). بررسی فرایندهای یاددهی- یادگیری در آموزش¬های فنی و حرفه¬ای، نشریه فناوری آموزش، 4(4)، 237- 227.
سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه¬ای. (1391).
سیلانه، ا.، و کرمی، م. (1393). مهارت آموزی ضرورت آموزش فنی و حرفه¬ای در محیط¬های یادگیری کل¬نگر. نشریه مهارت آموزی. 3 (9): 108- 93.
صالحی عمران، ا.، و قاسم¬زاده، آ. (1392). بررسی مهارت-های عمومی مرتبط با کیفی¬سازی آموزش¬های فنی و حرفه¬ای از منظر ذینفعان. دوفصلنامه نوآوری و ارزش-آفرینی، 2(4)، 41- 23.
صدری، ع.، و زاهدی، ا (1387). مطالعه پیگیرانه¬ی عملکرد نظام تربیت تکنسین آموزشکده¬های فنی و حرفه¬ای ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، 54، 97- 77.
عبداللهی، ش.، و سعادتمند، ز. (1390). بررسی تناسب آموزش¬های فنی و حرفه¬ای با عناصر برنامه¬ی درسی. فصلنامه¬ی رهبری و مدیریت آموزشی.
سعیدی رضوانی، م.، و بینقی، ت. (1387). گمانه¬هایی در باب عوامل ناکامی آموزش¬های فنی و حرفه¬ای رسمی در ایران، مجموعه مقالات هفتمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مختار معمار، ح. (1381). نگرش اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع کارشناسی کتابداری درباره¬ی اهداف و نحوه¬ی ارائه دروس کارورزی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی. 32 (2): 107- 77.
محمدعلی، م. (1390). آموزش¬هاي فنی و حرفه¬اي و راه-هاي اصلاح آن. رشد آموزش¬هاي فنی وحرفه¬اي، 7 (10)، صص 17- 10.
مرجانی، ب.، و مافی¬نژاد، ن. (1391). آموزش و مهارت آموزشی در هلند. رشد آموزش فنی و حرفه¬ای. 8 (2): 31- 26.
مؤمنی مهموئی، ح.، شریعتمداری، ع.، و نادری، ع.ا . (1387). برنامه¬ی درسی مبتنی بر شایستگی در آموزش عالی. پژوهش¬نامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، شماره 17، 156- 129.
مهدی، ر.، و کیخا، ا. (1399). وضعیت اشتغال¬پذیری دانش¬آموختگان دانشگاه فنی و حرفه¬ای از منظر معاونان فرهنگی و دانشجویی، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 22(86)، 116-99.
نادری، ا.، بقائی، ر.، محمدپور، ی.، و قربانزاده، ک (1391). مقایسه تأثیر دو روش آموزشی مبتنی بر شایستگی و آموزش سنتی در یادگیری فعال مهارت¬های شناختی و بالینی دانشجویان پرستاری کارورز بخشICU، مجله آموزش در علوم پزشکی، 12(9)، 708 - 698.
هادی نیا، ز. (1394). آموزش و بهره¬وری نیروی کار در بخش کشاورزی، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش¬های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. مشاهده در https://Civilica.com، کد :COIMRMEA02_290
Abane, C. (2013). Competency Based Training Quality Delivery for Technical and Vocational Education and Training (TVET) Institutiona. Educational Research International, 2(2), 117-127.
Ahmed, J. U. (2010). Documentary Reasearch Method: New Dimensions. Indus Journal of Management & Social Sciences. 4: 1-14.
Buffour-Awuah, D., & Thompson, S. (2012). A holistic approachto Technical and Vocational Skills Development (TVSD) policy and governance reform: the case of Ghana [Paper presentation]. ADEA Triennale, Ouagadougou, Burkina Faso.
Guba, E. G., and Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in ualitative research. Handbook of Qualitative Research, 2(163-194): 105.
Hatisaru, V., & Kucukturan, A. G. (2009). Vocational and technical education problem-based learning exercise: Sample scenario Procedia Social and Behavioral Sciences1: 2151-2155.
Hoogveld,. A. W. M., Pass,. F. M. G. & Jochems,. W. (2005). Training higher Education teachers for instructional design of competency- based education: product- oriented versus process oriented worked example, Teaching and Teacher Education. 21(3): 287- 297.
Kilbrink, N., Bjurulf., V, Baartman., & Bruijn, E. (2012). Students experiences of factors for transfer in technical vocational education: A narrative study in Swedish upper secondary school, Article in journal (Other academic).
Kirui, O., and Kozicka, M. (2018). Vocational Education and Training for Farmers and Other
Actors in the Agri-Food Value Chain in Africa. ZEF Working Paper No. 164. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3206514.
Lim, J., & Park, S. (2012). An Instructional Method for Competency based e-Learning: A Whole-task Approach. In P. Resta (Ed), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. Chesapeake, VA: AACE. Retrieved November 15, 2013 from: 580-585.
Manuel, A., Popov, O., and Buque, D .(2015). Towards programme improvement in non-formal vocational education and training in Mozambique. Problems of Education in the 21st Century, 67, 61-71.
Minghat, A.D. & Yasin, R. M. (2010). A sustainable framework for technical and vocational education in Malaysia. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9: 1233- 1237.
Okolocha,C. CO. (2013). Vocational Technical Education in Nigeria: Challenges and the Way Forward Business Management Dynamics, 2(6): 1-8.
Sluijsmans, D.M.A., Straetmans, G.J.J.M., van Merrienboer, J.J.G. (2008). Integrating authentic assessment with competency based learning: the Protocol Portfolio Scoring. Journal of Vocational Education and Training, 60(2): 157-172.
Tannisever, S., & Erisen, Y. (2009). The evaluation of modular education programmes developed for the "modernization of vocational and technical education project. Procedia Social and Behavioral Sciences1: 1384- 1388.
Tran, L.T., & Nyland,. C. (2013). Competency Based Training, global skills mobility and the teaching of international students in vocational education and training. Journal Of Vocational Education and Training, 65 (1): 143- 157.
Mirdamadi, S. M., Teimouri, M., Teimouri, M. & Mostafaei, M. E. (2016). Effective mechanisms to promote women participation in training courses in Isfahan county. Journal of Research & Rural Planning, 5(2), 1-13
Walsh, J. L. (2012). Educational of professionals: Is there a role for a competency-based approach? Australia: University of Queensland Pub