ارائه الگوی حرفهگرایی سازمانی در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با رویکرد داده بنیاد
الموضوعات :ظهراب گوهری 1 , سمیه عمادی 2 , زهرا عمادی 3 , سعیده گلستانی 4
1 - دکترای مدیریت ورزشی، دبیر تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس
2 - استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد داریون، دانشگاه آزاد اسلامی، داریون، ایران
3 - کارشناس و دبیر اداره کل آموزش و پرورش استان فارس
4 - دکتری مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش استان فارس و مدرس دانشگاه فرهنگیان
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, دبیران تربیت بدنی, شایسته سالاری, نطریه داده بنیاد,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف این پژوهش، ارائه الگوی حرفهگرایی سازمانی در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با رویکرد داده بنیاد بود.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و دادهها به صورت آمیخته اکتشافی متوالی با روش داده بنیاد، براساس نمونه گیری هدفمند از نوع نظری و انجام 23 مصاحبه عمیق و تحلیل نظام مند از خبرگان منابع انسانی تربیت بدنی آموزش و پرورش و اساتید دانشگاهی گردآوری شد و بر اساس روش پیشنهادی استراس و کوربین (2011) به صورت همزمان تحلیل دادهها، طی سه مرحله کد گذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد.
یافتهها: مدل حرفهگرایی سازمانی در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، دارای 20 مقوله اصلی و 62 مقوله فرعی در قالب شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر، عوامل علی، راهبردها و پیامدها است. همچنین بر اساس یافتهها راهبردهای تبدیل تربیت بدنی آموزش و پرورش به سازمان حرفهگرا، توسعه نظام شایسته سالاری در مدیریتها، توسعه نظام ارزیابی عملکرد، توانمندسازی منابع انسانی، توسعه اقدامات انگیزشی، ارتباطات و افزایش تحقیق و توسعه است.
بحث و نتیجهگیری: دستیابی به راهبردها و اجرای آنها، پیامدهایی مانند تکامل هویت حرفهای دبیران، پویایی برنامهها، اثزبخشی فعالیتها و فرایندهای اجرایی، پویایی و تعالی سازمانی، بهبود عملکرد سازمانی و توسعه بهرهوری آموزشی و کیفیت بخشی درس تربیت بدنی را به دنبال خواهد داشت.
_||_