اعتباریابی مدل حکمرانی اسلامی در آموزش و پرورش مبتنی برنهجالبلاغه
الموضوعات : Educationپروین بصیرپور 1 , محمدعلی نادی 2 , فریبا کریمی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, حکمرانی, نهجالبلاغه, تحلیل مضمون موضوعی,
ملخص المقالة :
نوشتار پیش روی با هدف اعتباریابی مدل حکمرانی اسلامی در آموزش و پرورش مبتنی بر نهجالبلاغه کشور انجام شد. پژوهش از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش، توصیفی پیمایشی میباشد. ابزار گردآوری دادهها سیاهه محقق ساخته حاصل از بخش کیفی پژوهش با استفاده از تحلیل مضمون متن نهج البلاغه با روش آتراید استرلینگ بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران کل و معاونین آنها و مدیران مناطق آموزش و پرورش استانهای کشور به تعداد 923 بود. از بین استانهای
تعداد 159سیاهه برگشت داده شد. روایی محتوایی با روش ضریب محتوایی لاوشه(1985)، توسط تعداد 15 نفر از صاحب نظران حوزه مدیریت آموزشی دانشگاه و حوزه علمیه و صاحبنظران آموزش و پرورش اندازگیری شد. برای ارزیابی پایایی ابزار از ضریب اطمینان، پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ استفاده شد که هر سه روش ضریب پایایی سیاهه (ضرایب وبارهای عاملی بالاتر از 4/0، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالاتر از 7/0) را تائید کردند. به منظور اعتبار سنجی مدل از معادلات ساختاری با استفاده از بسته آماری برای علوم اجتماعی نسخه23 و نرمافزار حداقل مجذورات جزئی استفاده شد. نتایج حاصل حاکی از اعتبار مدل مفهومی حکمرانی آموزش و پرورش با رویکرد اسلامی مبتنی بر نهجالبلاغه بود.
