مؤلفهها و پیامدهای توسعه نظام پیشنهادها در مدیریت مدارس متوسطه اول شهر زاهدان
الموضوعات :منصور رحیم پور 1 , مهدی باقری 2 , کلثوم نامی 3 , پیام پاسلاری 4
1 - . دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران M.rahimpour.6214@gmail.com
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
4 - استادیار،گروه مدیریت بازرگانی، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, نظام پیشنهادها, مدیریت مدارس, پژوهش آمیخته, زاهدان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی مولفهها و پیامدهای توسعه نظام پیشنهادها در مدیریت مدارس بود.
روش شناسی پژوهش: طرح پژوهش حاضر با توجه به نوع داده ها به روش آمیخته (کیفی- کمی) از نوع طرح متوالی اکتشافی بود که در بخش کیفی از روش نظریه داده بنیاد و در بخش کمی از معادلات ساختاری استفاده شد. نمونه پژوهش در بخش کیفی، شامل افراد خبره با سابقه مدیریت در حوزه مدیریت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 1403- 1402 بود. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. مصاحبه نیمه ساختار یافته با 20 نفر از مدیران آموزش و پرورش صورت گرفت. جامعه آماری در بخش کمی معلمان و مدیران متوسطه اول ناحیه یک آموزش و پرورش زاهدان بودند (1100=N). در بخش کمی از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. شرکتکنندگان 285 (60 مدیر و 225 معلم) نفر بودند. پرسشنامه محقق ساخته شامل 29 پرسش پس از اجرای بخش کیفی استخراج شد و شرکت-کنندگان در بخش کمی آن را تکمیل کردند. در بخش کیفی مصاحبه ها پیاده سازی شده و به شکل استقرایی و با شیوه کدگذاری نظری در نرم افزار MAXQDA12 مورد تحلیل قرار گرفتند، در بخش کمی دادهها با مدل معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد در سازه نظام پیشنهادها مهمترین عامل بعد عامل انسانی، در سازه پیامدهای تأثیر مهمترین عامل عدالت اجتماعی بود.
بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد توسعه نظام پیشنهادها برای مدیریت مدارس مستلزم توجه به عامل انسانی است. یکی از پیامدهای مهم آن انتظار گسترش عدالت اجتماعی است.
