ارائه مدل گسترش عملکرد کیفیت در المپیاد ورزشی درون مدرسهای وزارت آموزش و پرورش و مقایسه آن با اعتیاد موبایلی و اینترنتی در دانشآموزان
الموضوعات :ابوذر زارع 1 , مهرزاد حمیدی 2 , ولی نوذری 3 , طاهره کریمی جشنی 4
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت ورزش ، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
2 - دانشیار رشته مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه تربیت بدنی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران
4 - دانشگاه فرهنگیان، واحد سلمان فارسی، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: مدارس, مدل سروکوال, المپیاد ورزشی, اعتیاد موبایلی, اعتیاد اینترنتی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از انجام این تحقیق ارائهی مدل گسترش عملکرد کیفیت در المپیاد ورزشی درون مدرسهای وزارت آموزش و پرورش و مقایسه آن با اعتیاد موبایلی و اینترنتی در دانشآموزان بود. روش شناسی پژوهش: روش انجام این تحقیق از نوع آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان شرکتکننده در المپیاد ورزشی، مدیران مدارس مجری، معلمان تربیتبدنی و مدیران کل استانها، معاونین تربیتبدنی و سلامت استانها تشکیل دادند. در این تحقیق 35 مصاحبه بهصورت حضوری تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. در بخش کمی تعداد 420 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند و با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوال پاراسورامان و همکاران (1988) مورد بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افرارهای اکسل 2010 و اس پی اس اس نسخه 19 همچنین برای ارائه مدل از نرم افزار گسترش عملکرد کیفیت 2000 استفاده گردید. یافته ها: مهمترین نیازهایی که از مرحله مصاحبه و تجزیه و تحلیل پرسشنامه سروکوال بهدست آمده بودند طبق نظر گروه کانونی بهعنوان صدای مشتریان به خانه کیفیت راه یافتند و در ادامه 3 ماتریس گسترش عملکرد کیفیت، طبق پروتکل سازگار شده برای سازمانهای خدماتی طراحی شدند. در نهایت با استفاده از مدل گسترش عملکرد کیفیت مشتریان نظرات خود را بیان کردند و نیازهای افزایش انگیزه شرکتکنندگان و مجریان، مختار بودن مدرسه در تعیین محتوا و شیوه برگزاری و تجهیزات و امکانات ایمن و استاندارد مهمترین نیازهای المپیاد ورزشی درون مدرسهای از دید مشتریان بودند همچنین در گویهها و نیازهای تبلیغات و اطلاع رسانی مؤثر، افزایش انگیزه شرکتکنندگان و مجریان، مختار بودن در تعیین محتوا و شیوه برگزاری و رقابتهای با هیجان و پرجاذبه، رقیب المپیاد ورزشی درون مدرسهای یعنی اعتیاد موبایلی و اینترنتی در تأمین این نیازهای دانشآموزان بهتر عمل کرده و موفقتر بودند. بحث و نتیجه گیری: سازمان آموزش و پرورش و مسئولین باید با اقدامات به موقع، در نیازهایی که از رقیب المپیاد ورزشی درون مدرسه ای عقب تر هستند راهکارهایی ارائه کنند و چاره اندیشی کنند.
_||_