ارائه مدل گسترش عملکرد کیفیت در المپیاد ورزشی درون مدرسهای وزارت آموزش و پرورش و مقایسه آن با اعتیاد موبایلی و اینترنتی در دانشآموزان
الموضوعات :
ابوذر زارع
1
,
مهرزاد حمیدی
2
,
ولی نوذری
3
,
طاهره کریمی جشنی
4
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت ورزش ، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
2 - دانشیار رشته مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه تربیت بدنی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران
4 - دانشگاه فرهنگیان، واحد سلمان فارسی، شیراز، ایران
تاريخ الإرسال : 04 السبت , جمادى الأولى, 1442
تاريخ التأكيد : 23 الأربعاء , رمضان, 1442
تاريخ الإصدار : 28 الخميس , جمادى الأولى, 1444
الکلمات المفتاحية:
مدارس,
مدل سروکوال,
المپیاد ورزشی,
اعتیاد موبایلی,
اعتیاد اینترنتی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از انجام این تحقیق ارائهی مدل گسترش عملکرد کیفیت در المپیاد ورزشی درون مدرسهای وزارت آموزش و پرورش و مقایسه آن با اعتیاد موبایلی و اینترنتی در دانشآموزان بود.
روش شناسی پژوهش: روش انجام این تحقیق از نوع آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان شرکتکننده در المپیاد ورزشی، مدیران مدارس مجری، معلمان تربیتبدنی و مدیران کل استانها، معاونین تربیتبدنی و سلامت استانها تشکیل دادند. در این تحقیق 35 مصاحبه بهصورت حضوری تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. در بخش کمی تعداد 420 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند و با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوال پاراسورامان و همکاران (1988) مورد بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افرارهای اکسل 2010 و اس پی اس اس نسخه 19 همچنین برای ارائه مدل از نرم افزار گسترش عملکرد کیفیت 2000 استفاده گردید.
یافته ها: مهمترین نیازهایی که از مرحله مصاحبه و تجزیه و تحلیل پرسشنامه سروکوال بهدست آمده بودند طبق نظر گروه کانونی بهعنوان صدای مشتریان به خانه کیفیت راه یافتند و در ادامه 3 ماتریس گسترش عملکرد کیفیت، طبق پروتکل سازگار شده برای سازمانهای خدماتی طراحی شدند. در نهایت با استفاده از مدل گسترش عملکرد کیفیت مشتریان نظرات خود را بیان کردند و نیازهای افزایش انگیزه شرکتکنندگان و مجریان، مختار بودن مدرسه در تعیین محتوا و شیوه برگزاری و تجهیزات و امکانات ایمن و استاندارد مهمترین نیازهای المپیاد ورزشی درون مدرسهای از دید مشتریان بودند همچنین در گویهها و نیازهای تبلیغات و اطلاع رسانی مؤثر، افزایش انگیزه شرکتکنندگان و مجریان، مختار بودن در تعیین محتوا و شیوه برگزاری و رقابتهای با هیجان و پرجاذبه، رقیب المپیاد ورزشی درون مدرسهای یعنی اعتیاد موبایلی و اینترنتی در تأمین این نیازهای دانشآموزان بهتر عمل کرده و موفقتر بودند.
بحث و نتیجه گیری: سازمان آموزش و پرورش و مسئولین باید با اقدامات به موقع، در نیازهایی که از رقیب المپیاد ورزشی درون مدرسه ای عقب تر هستند راهکارهایی ارائه کنند و چاره اندیشی کنند.
المصادر:
Bazargan, A. Sarmad, Z. Hejazi, E. (2015). Research Methods in Behavioral Sciences, Tehran, Knowledge Publishing. [in Persian]
Bahraminia, K. (2015). Assessing the achievement of the goals of the intramural sports olympiad project, Master Thesis, Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Humanities, University of Tehran. [in Persian]
Chen, LF. (2012). A novel approach to regression analysis for the classification of quality attributes in the kani model: An empirical test in the food and beverage industry. Omega, 4.(4): 651-659.
Dadsetan, P. (2009). Mobile phone: Another addictions. Journal of Developmental Psychology, 4(15): 214-216. [in Persian]
Garibay C, Gutiérrez H, Figueroa A. (2015). Evaluation of a digital library by means of quality function deployment (QFD) and the kano model. Journal of Academic Librarianship, (36)2: 125–132.
Grady, Johns. (2016). Toward an understanding of the needs of sport spectators with disabilities. Ph.D. thesis, University of Florida, Florida, America.
Hakimi, R. (2014). Treatment of internet addiction disorder. Journal Evoled School Counselor, 2(9): 27-33. [in Persian]
Hematinezhad M A, Shabani S, Faraji R. (2019). Investigating Educational Services Quality in Faculties of Sport Sciences via Quality Function Deployment (QFD) (Case Study of Faculty of Sport Sciences at University of Guilan). Research on Educational Sport, 7(16): 257-84. (in Persian). Doi: 10.22089/RES.2018.5827.1454
Huran, B. (2011). QFD in Services, Translation by Mohammad Reza Abbasi and Mahshid Yazdanpanah, Public Administration Publications, Tehran. [in Persian]
Kazemi A, Ahmadvand S. (2010). Familiarity with QFD Customer-Oriented Approach to Designing and Improving Product Quality. abkazemi.blogfa.com [in Persian]
Khosravizadeh E, Zohrehvandian K. (2016). Assessment Service Quality at the Sport Science Department in Arak University Based on Integrated Approach Include Servqual, Kano and Quality Function Deployment. Research on Educational Sport, 5(12): 37-60. [in Persian] Doi: 10.22089/res.2017.938
Nazari, R. (2017). Development of strategic themes of intra-school sports olympiads, Research in Educational Sports, 5 (13): 231-248. [in Persian]
Niarmi S, Dosti M, Darvish A. (2016). Identifying the problems and benefits of implementing the in-school olympiad plan in the case study of Mazandaran province, New approaches in sports management, 4 (13): 49-59. [in Persian]
Sabbaghian, Z. (2015). "School and strengthening vitality and life expectancy", Payvand Monthly, Parents and Teachers Association, 309: 311-310. [in Persian]
Soltani I, Saremi B. (2007). Overview of Quality of Service, Tadbir, 18(4): 49-45. [in Persian]
Talaeva, N. (2013). Mobilomania: Youths Dependency to Mobile Phone. Rostov: Procka Publishing, 254p.
Vadlin S, Aslund C, Hellstrom C, Nilsson, KW. (2016). Associations between problematic gaming and psychiatric symptoms among adolescents in two samples. Journal Addictive Behaviors, 6(1): 8-15.
_||_