سنتزپژوهی عوامل کلیدی سیاستگذاری تربیتی با رویکرد خانواده: ارائه یک الگوی نظاممند
الموضوعات :
محدثه فدایی
1
(دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، گروه مدیریت فرهنگی ،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
رضا صالحی امیری
2
(دانشیار،گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
محمود مهر محمدی
3
(استاد، گروه تعلیم و تربیت ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.)
محمد مهدی ذوالفقار زاده کرمانی
4
(استادیار، گروه مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.)
الکلمات المفتاحية: خانواده, آموزش و پرورش, سنتزپژوهی, سیاست گذاری تربیتی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل کلیدی سیاستگذاری تربیتی در آموزشوپرورش با تأکید بر نهاد خانواده انجام شده است.
روش شناسی پژوهش: پژوهش از نوع کیفی و به روش سنترپژوهی انجام شد. جامعه پژوهش، 90 مقاله و سند منتشر شده طی سالهای 2000 تا 2020 در مورد سیاستگذاری تربیتی بود که از طریق جستجوی کلیدواژه های سیاستگذاری تربیتی و آموزشی، خانواده و تربیت، سیاستگذاری تربیتی و خانواده، تعامل خانواده و مدرسه در بانکهای اطلاعاتی داخلی و خارجی معتبر نظیر پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، نورمگز، اریک، ساینس دایرکت به دست آمدند؛ پس از غربالگری منابع به صورت هدفمند 35 منبع به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه گرداوری شدند و با رویکرد کدگذاری اقدام به تحلیل آن ها شد. اعتبار داده ها به روش کثرتگرایی در پژوهشگر یا آزمون قابلیت اطمینان بین کدگذاران بدست آمد.
یافته ها: یافتههای پژوهش منجر به شناسایی 83 کد باز و 19 کد محوری شد که عبارتند از: عوامل علّی (بازآفرینی و بازمهندسی انجمن اولیا، بازتعریف نقش خانواده)، عوامل زمینهای (ظرفیتسازی خانوادهها، تمرکززدایی، ساختار رسمی)، عوامل مداخلهگر (عوامل سیاسی و فرهنگی و ضعفهای نظام مدیریت کلان)، راهبردها (توجه به دیدگاههای متنوع، سازوکارهای ارتباطی، اقتداربخشی به خانواده) و پیامدها (بازگشت تربیت به متولی اصلی و افزایش اثربخشی سیاستهای تربیتی).
بحث و نتیجه گیری: با نگاهی کلنگر میتوان گفت که بررسی و ملاحظه کلیه عوامل کلیدی و اثرگذار در سیاستگذاری تربیتی با تأکید بر خانواده، جهت جذب مشارکت حداکثری خانواده در فرایند تعلیموتربیت ضروری است؛ لذا، مسوولان و تصمیمگیرندگان نظام آموزشی کشور باید سعی کنند برای عوامل شناسایی شده برنامه مدون و قابل اجرایی تدوین و با کمک کلیه ذینفعان آموزشوپرورش خصوصاً خانواده، در راستای تحقق حداکثری آن گام بردارند.
_||_