شناسایی شاخصهای سلامت سازمانی در ادارات آموزش و پرورش کشور-
الموضوعات :علیرضا حبیبی بنافتی 1 , کیومرث خطیرپاشا 2 , یوسف قلی پور کنعانی 3 , محمدرضا باقرزاده 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران (نویسنده رابط)
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - استادیار گروه صنایع، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, شاخص سلامت, سلامت &lrm, سازمانی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: یکی از مهمترین مسائلی که عملکرد سازمانها را تحت تاثیر قرار داده و زمینه موفقیت آنها را فراهم میآورد مسئله سلامت سازمان است. شناخت سلامت سازمانی مدارس میتواند تسهیلکننده امور آموزشی، تربیتی و اداری مدارس و پیشبینیکننده اثربخشی فعالیتهای مدارس باشد و باعث اجرای برنامهها بهصورت علمی و کارشناسانه گردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای سلامتسازمانی در ادارات آموزش و پرورش کشور انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی با رویکرد کیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 25 نفر از خبرگان که به عنوان تیم تصمیم در شناسایی شاخصها و ابعاد متغیرها که از روش غیرتصادفی (هدفمند) و روش گلوله برفی استفاده شد.
یافتهها: مطابق با یافتههای پژوهش، برای سلامتسازمانی در ادارات آموزش و پرورش کشور، 57 شاخص در غالب 13 مولفه و 3 بعد(سازمانی، مدیریتی و رفتاری) شناسایی شد. برای بعد سازمانی معیارهای رویکرد، پاسخگو بودن، اجتماع پذیری، یادگیری و جو، برای برای بعد مدیریتی معیارهای رهبری، انگیزش، فرآیند و مالی و برای بعد رفتاری معیارهای نوآوری، فرهنگ سازی، توسعه کارکنان و اعتبار سازی تقسیم شد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که برای سلامتسازمانی در ادارات آموزش و پرورش کشور باید به سه بعد سازمانی، مدیریتی و رفتاری توجه داشت.
_||_