الگوي گذار مدارس موفق به سوي مدارس ماندگار
الموضوعات :زهره شکیبایی 1 , قاسم شورمیج 2 , فریمان ابراهیم زاده 3
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
2 - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، شیروان، ایران
الکلمات المفتاحية: مدارس موفق, مدارس ماندگار, گذار به مدارس ماندگار,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: يکي از مهمترين عوامل پيشرفت هر جامعه، آموزش و پرورش آن جامعه است و تجربه نشان داده است که جامعهاي پيشرفته است که سيستم آموزشي پيشرفته و مترقي داشته باشد. هدف تمامي نظامهاي آموزشي، برپا کردن مدارس موفق و با کيفيت است که در گذر زمان باقي بمانند و تبديل به مدارسي با تجربه و ماندگار شوند. مدارس ماندگار محصول مجموعهاي از عوامل داخلي و خارجي در مدارس هستند و کيفيت مدارس مستلزم تلاش و کار جمعي و هماهنگي کليه پارامترهاي داخلي نظام مدرسه است. از اين هدف پژوهش حاضر شناسايي مؤلفه و شاخصهاي گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار و ارائه الگويي کيفي ميباشد.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از بُعد هدف، كاربردي و از لحاظ روش، يك پژوهش ترکيبي (آميخته) ميباشد. در اين پژوهش ابتدا با استفاده مباني نظري، شاخص و مولفههاي گذار مدارس موفق به مدارس ماندگار استخراج گرديد و به روش دلفي 13 مولفه و 132 شاخص مورد اجماع خبرگان قرار گرفت. جامعه آماري اين پژوهش مديران و آموزگاران مدارس ماندگار و مدارس موفق، مديران و پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش هستند که دادههاي مورد نياز با پرسش نامهاي محقق ساختهاي از بين 386 به عنوان نمونه آماري جمعآوري گرديد. براي تجزيه و تحليل دادهها از روش مدل يابي معادلات ساختاري به روش PLS استفاده شده است.
یافتهه ا: مولفههاي اصول و روشهاي آموزشي، فرهنگ و جامعه، ويژگيهاي مدير، معماري و ساختمان و تجهيزات، محتواي آموزشي، ويژگيهاي معلمان، روشهاي مدارس ماندگار و دولت و حاکميت، اهداف مدارس ماندگار، روابط انساني و مشارکت، خانواده، ويژگيهاي دانش آموزان و مولفه سازمان و مديريت به ترتيب سيزده مولفه تاثير گذار در الگوي گذار مدارس موفق به مدارس ماندگار هستند.
بحث و نتیجه گیری: نتايج پژوهش نشان مي دهد که مؤلفه اصول و روشهاي آموزشي بيشترين تأثیر را در الگوي گذار مدارس موفق به مدارس ماندگار دارد؛ فرهنگ و جامعه در جايگاه دوم اهميت مي باشد؛ مؤلفه ويژگيهاي مدير سومين مؤلفه تأثیرگذار و مولفه معماري و ساختمان و تجهيزات چهارمين مؤلفه تأثر گذار بر گذار مدارس موفق به مدارس ماندگار است.
Abedi Kooshki, S., & Zeinabadi, H. (2021). Successful School Management Policies, Patterns and Principles (Overview of ISSPP International Project Findings). Science and Technology Policy Letters, 11(2), 124-136 [in Persian]
Alaghehband, Ali. (2017). Introduction to Educational Management. Tehran, Publications. [in Persian]
Arioder, L. J. Q., Arioder, V. Q., Quintana, V. V., & Dagamac, N. H. (2020). Application of Constructivist Teaching Approach in Introducing New Environmental Concepts to Young Elementary Students in the Philippines: A Small Class Sized Experience from Slime Moulds Modeling. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education, 16(2), e2214. https://doi.org/10.29333/ijese/7818
Balcı, A. (2008). de Eğitim Yönetiminin Bilimleşme Düzeyi . Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54 (54), 181-209. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10343/126706
Brighouse, T. and Tomlinson, J. (1991). Successful schools. London: Institute of Public Policy Research
Burris, C., & Cimarusti, D. (2021). Chartered for Profit: The Hidden World of Charter Schools Operated for Financial Gain. Network for Public Education.
Emadzadeh, Mostafa & Hashemian Massoud. (1995). the role of economic education in adolescent culture and behavior. Education, No. 101. [in Persian]
Georg, D. and Mallery P. (2003). Spss for windows step by step: asimple guide and reference. 11. 0 update (4th ed). Boston: Allyn & Bacon.
Gordon, P. Stephen. (2022). TitleDeveloping Successful Schools: A Holistic Approach. New York: Palgrave Macmillan Cham.
Gurr, D., Drysdale, L., & Goode, H. (2022). An open systems model of successful school leadership. Journal of Educational Administration.
Habibi, H., Pardakhtchi, M. H., Abolghasemi, M., & Ghahramani, M. (2014). Investigating the learning atmosphere of the school and its relationship with the effectiveness of the school. Teaching and Learning Research, 10(2), 101-118.
Hajibabayi, H. (2012). A study on the characteristics of “the school which I like” according to the document on fundamental development in education. Educational Innovations, 11(2), 51-74. [in Persian]
Hassani, M., & Sameri, M. (2010). A Study of Organizational Effectiveness of High Schools in District One of Urmia City Using Parsons’ Model. Organizational Culture Management, 8(21), 201-223. [in Persian]
Hatamian, Jamal; Zeinabadi, Hassan Reza; Abdollahi, Bijan; Abbassian, Hossein. (2017). Identifying, designing, and testing the progressive patterns of professional learner community in elementary schools: A mixed study, Journal of Research in Teacher Education, 1(3), 73-104. [in Persian]
Jarl, M., Andersson, K., & Blossing, U. (2021). Organizational characteristics of successful and failing schools: a theoretical framework for explaining variation in student achievement. School Effectiveness and School Improvement, 1-17.
Khosrowjerdi; Narjes and Mahmoudi; Masoud. (2013). School is a safe house to live and learn. Mashhad, National Conference on Architecture, Urban Planning and Sustainable Development with a focus on reading Iranian Islamic identity in architecture and urban planning. 29 November 2013, Mashad. [in Persian]
Lezotte, Lawrence W. (1991) "School Improvement Based on Effective Schools Research: The Decade Ahead", Educational Considerations: Vol. 18: No.
Mashayekhi, Z., Nadi, M. A., & karimi, F. (2020). provide a model for successful elementary school leadership based on grounded theory (GT). Journal of New Approaches in Educational Administration, 11(44), 181-210. [in persian]
Mohsenin, S., & Sfidani, M. (2014). Structural equations based on partial least squares using smart-PLS software (educational and practical). Tehran: Mehrban Nashr. [in Persian]
Neutzling, Misti; Pratt, Erica; Parker, Melissa. (2019). Perceptions of Learning to Teach in a Constructivist Environment. The Physical Educator. Vol. 76 No. 3 (2019). DOI: https://doi.org/10.18666/TPE-2019-V76-I3-8757
Nguyen, N. G., & Pham, H. T. (2020). Constructivist Learning and the Law of Sines in Advanced 10th Grade Geometry Textbooks in Vietnam. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19 (1).
Nooryan, Mohammad; Shahbazi, Shahroz. (2013). Reread the definitions and characteristics of top schools. Journal of Curriculum Development and Educational Planning Research, 3(1), 105-124. [in Persian]
Sadigh Akbari, S., & Noori, R. (2014). The Status of Light and Color in Environmental Psychology in Designing Child-Focused Treatment Spaces (Case Study: Mofid Pediatrics Hospital). Armanshahr Architecture & Urban Development, 7(1), 45-53. [in Persian]
Safi, Ahmad. (1997). Visage of the Teacher. Tehran: Publication of parents and teachers association. [in Persian]
Shawardi, Tehmina. (1993). The role of education in development. Teacher Growth, No. 95. [in Persian]
Sprouz, Mohammad Amin. (2018) Does the future need schools?. the growth of the school of life. 16 (1).
Zeinabadi, H., & Abdolhoseini, B. (2017). Successful school, successful principal: A comparative study of the findings of "International Successful School Principal Project" (ISSPP). Educational Innovations, 16(1), 21-42. [in persian]