شناسایی واولویتبندی شاخصهای نظام آموزش وبهسازی عدالت-محور
الموضوعات :اسماعیل قادری 1 , غلامرضا معمارزاده 2 , حسین علی پور 3 , ناصر میرسپاسی 4
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: عدالت توزیعی, عدالت رویهای, آموزش و بهسازی, عدالت اطلاعاتی, عدالت مراودهای,
ملخص المقالة :
در دیدگاه مدیریت منابعانسانی استراتژیک؛ کارکنان به عنوان داراییهای سازمان محسوب میشوند و آموزش و بهسازی مناسب به عنوان سرمایهگذاری موثر در این داراییها تلقی میشود. آموزش و بهسازی کارکنان اقدامی راهبردی است که در سطح فردی، باعث ارتقای کیفیت شغلی و در سطح سازمانی عامل تعالی و توسعه سازمان و در سطح ملی، موجب افزایش بهرهوری میشود. نظام آموزش و بهسازی منابع انسانی تکمیلکننده نظام استخدامی به شمار میرود که موجب توانمندسازی کارکنان شده و موفقیتهای آتی را تضمین میکند. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای نظام آموزش و بهسازی عدالتمحور میباشد. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی بوده که در آن دادههای کیفی و کمی مورد نیاز از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری شده است. نمونه شامل 15 نفر از خبرگان (اساتید در حوزه مدیریت منابع انسانی و مدیریت آموزشی) میباشند که به روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. برای بررسی اعتبار فرآیند کدگذاری از شیوه کدگذاری مجدد و همچنین جهت روایی از وارسی مجدد مصاحبهشوندگان استفاده گردید. شاخصهای نظام آموزش و بهسازی عدالتمحور با استفاده از مصاحبه و ضریب قابل اعتماد اسکات شناسایی و جهت اولویتبندی در یک پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی بر مبنای روش AHP مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در نهایت با توجه به نتایج پژوهش، شاخصهای متناسببودن، دسترسی و اثربخش بودن در بعد عدالت توزیعی و شاخصهای تعصب، قابلیت اصلاح، معرف بودن و استانداردسازی در بعد عدالت رویهای و همچنین شاخصهای احترام، بازخورد و صداقت در بعد عدالت مراودهای و در آخر شاخصهای متقاعدسازی، شفافسازی و اطلاعرسانی در بعد عدالت اطلاعاتی در نظام آموزش و بهسازی شناسایی و اولویتبندی گردید.
_||_