طراحی الگوی شایستگیهای مدیران آموزشی سازمان تأمین اجتماعی
الموضوعات :صلاح الدین سرخابی 1 , فردین باتمانی 2 , مجید محمدی 3 , عباس خدادادی 4
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استادیارمدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - استادیار برنامهریزی درسی، مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
4 - استادیار مدیریت بازرگانی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدیران آموزشی, سازمان تأمین اجتماعی, الگوی شایستگی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی شایستگیهای مدیران آموزشی سازمان تأمین اجتماعی بود.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گردآوری در زمرۀ پژوهشهای کیفی است و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش را صاحب نظران (مدیران ارشد آموزشی سازمان تأمین اجتماعی) در سال 1400 تشکیل میدادند. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و نمونهگیری تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد، براین مبنا تعداد 15 مصاحبه انجام گرفت. برای جمعآوری اطلاعات، از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جهت اعتباربخشی از معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد.
یافته ها: با اقتباس از متن در مرحلۀ کد گذاری باز تعداد 103 مفهوم در مرحله کد گذاری محوری با در نظر گرفتن قرابت معنایی مفاهیم شناسایی شده 12 مقولۀ فرعی و سرانجام 4 مقولۀ اصلی شامل شایستگی های محوری، شایستگی های مدیریتی، شایستگی های حرفهای و شایستگی های استراتژیک حاصل شد.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش به مدیران سازمان تأمین اجتماعی توصیه میشود در انتخاب و به کارگیری مدیران آموزشی به شاخصهای شناسایی شده در این تحقیق که منعکس کننده نظرات خبرگان است توجه کنند.
Ariratana, W., Sirisookslip, S., & Ngang, T. K. (2015). Development of leadership soft skills among educational administrators. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 186, 331-336.
Aslam, U., Ilyas, M., Imran, M. K & Rahman, U.R. (2016). Intelligence and its impact on managerial effectiveness and career success. Journal of Management Development, 35(4), 51-62.
Baghshahi, F., Rasouli, R., & Daraei, M R. (2020). Synthesis of components and indicators of key human resource competencies in executive bodies: A qualitative study. Noder Approach to Educational Management, (42), 73-88.]in Persian[
Bass, B. M., & Stogdill, R. M. (1990). Bass & Stogdill's handbook of leadership: Theory, research, and managerial applications. Simon and Schuster.
Derwik, P., Hellström, D., & Karlsson, S. (2016). Manager competences in logistics and supply chain practice. Journal of Business Research, 69(11), 4820-4825.
Drucker, P. F. (2007). Management challenges for the 21st century. Routledge.
Dulewicz, V., & Higgs, M. (2005). Assessing leadership styles and organisational context. journal of Managerial Psychology.
Eby, L. T., & Dobbins, G. H. (1997). Collectivistic orientation in teams: an individual and group‐level analysis. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 18(3), 275-295.
Ferreras-Garcia, R., Sales-Zaguirre, J., & Serradell-López, E. (2021). Developing entrepreneurial competencies in higher education: a structural model approach. Education+ Training, 63(5), 720-743.
Gholipour, A., Faqihi, A., Shah Hosseini, M A., & Sefidgaran, B. (2018). Explain the model of developing a personal development plan for human resource managers in the banking industry. Quarterly Journal of Human Resources Education and Development, , 5(18), 1-24.]In Persian [
Godarzi, M R., And Soltani, I. (2018). Presenting a model of competency indicators of managers in educational organizations (Case study: Payame Noor University). Sociology of Education, 7(7), 109-131.]In Persian [
J Lara, F., Mogorrón-Guerrero, H., & Ribeiro-Navarrete, S. (2020). Knowledge of managerial competencies: cross-cultural analysis between American and European students. Economic research-Ekonomska istraživanja, 33(1), 0-0.
Jokar, A., Fallah, V., & Saffarian, S. (2018). The Relationship between managers' competency with organizational development. Journal of Educational Leadership and Management, 12(1), 41-54.]In Persian [
Krajcovicova, K., Caganova, D., & Cambal, M. (2012). Key managerial competencies and competency models in industrial enterprises. In Annals of DAAAM for 2012 & Proceedings of the 23rd International DAAAM Symposium (Vol. 23, No. 1, p. 1122).
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage.
Lisnerova, R., & Urbanová, E. (2020). Managerial Competencies and Education Need of School Headmasters in the Czech Republic. International Journal of Teaching and Education, 8(1), 33-46.
McGarr, O., & McDonagh, A. (2019). Digital competence in teacher education. Output 1 of the Erasmus+ funded Developing Student Teachers’ Digital Competence (DICTE) project. https://dicte.oslomet.no/.
Nwokah N.G., & Ahiauzu A. I. (2008). Managerial Competency and Marketing Effectiveness in Corporate Organization in Nigeria. Journal of Management Development, 27, 858-878.
Okonkwo, U., Ekpeyoung, B., Ndep, A., & Nja, G. (2020). Managerial Competencies‑A Survey of Healthcare Managers in A Tertiary Hospital in Calabar, South‑South Nigeria. Nigerian Journal of Clinical Practice, 23(7), 988-994.
Potnuru, R. K. G., & Sahoo, C. K. (2016). HRD interventions, employee competencies and organizational effectiveness: an empirical study. European Journal of Training and Development. 40(5), 345-365.
Qader, K. S., Ismeal, B. A., Aziz, H. M., Hamza, P. A., Sorguli, S., Sabir, B. Y., ... & Gardi, B. (2021). The Effect of Human Resources Management Skills on Accounting Information Quality in Kurdistan Public Sector. Journal of Humanities and Education Development (JHED), 3(3), 131-143.
Rahmani, M., Hashemi, S A., & Bagheri, M. (2019). Explaining the competency model of managers based on the entrepreneurial behavior of the organization and organizational trust of educational managers. Journal of Educational Leadership and Management, 13(2), 111-128.]In Persian [
Redman, A., Wiek, A., & Barth, M. (2021). Current practice of assessing students’ sustainability competencies: a review of tools. Sustainability Science, 16(1), 117-135.
Sabzianpour, Z., & Islampanah, M. (2019). Back to management: Designing and explaining the new model of competencies of educational managers with the method of content analysis. Journal of School Management, 7(1), 229-251.]In Persian [
Salman, M., Ganie, S. A., & Saleem, I. (2020). The concept of competence: a thematic review and discussion. European Journal of Training and Development.
Siriwaiprapan, S. (2004), A working model of employee competence in the Thai workplace: what constitutes employee competence? Thai Journal of Public Administration, 2(1) 123-135.
Sorkhabi, S., Azizi, N., & Ghaderi, M. (2011). Investigating the educational needs of nursing managers in Sanandaj hospitals in the framework of competency models. Master Thesis. The University of Kordestan.]in Persian[
Spendlove, M. (2017). Competencies for effective leadership in higher education. International Journal of Educational Management. 21(5), 407-417.
Welaiatmehr, A. (2017). Investigating the methods of job empowerment of the managers of the Social Security Organization. The Second International Conference on Research in Accounting and Economic Sciences, 1-17.]In Persian [
Wesselink, R., Blok, V., van Leur, S., Lans, T., & Dentoni, D. (2015). Individual competencies for managers engaged in corporate sustainable management practices. Journal of Cleaner Production, 106, 497-506.
Whiddett, S., & Hollyforde, S. (2003). A practical guide to competencies: how to enhance individual and organisational performance. CIPD Publishing.
Xue, J., Rasool, Z., Gillani, A., & Khan, A. I. (2020). The Impact of Project Manager Soft Competences on Project Sustainability. Sustainability, 12(16), 1-18.
_||_