رابطه جهت گیری اخلاقی و معنویت با انگیزش پیشرفت در کارکنان اداره آموزش و پرورش
الموضوعات :
محمد محمودی
1
,
جلال پیکانی
2
,
افلاطون صادقی یخدانی
3
,
زینب شکیبی
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه فلسفه دین، دانشگاه پیام نور، ص.پ. ۱۹۳۹۵-۴۶۹۷ ، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه فلسفه دین، دانشگاه پیام نور، ص.پ. ۱۹۳۹۵-۴۶۹۷ ، تهران، ایران.
3 - دانشیار، گروه فلسفه دین، دانشگاه پیام نور، ص.پ. ۱۹۳۹۵-۴۶۹۷ ، تهران، ایران.
4 - استادیار، گروه فلسفه دین، دانشگاه پیام نور، ص.پ. ۱۹۳۹۵-۴۶۹۷ ، تهران، ایران.
تاريخ الإرسال : 16 الجمعة , ذو القعدة, 1440
تاريخ التأكيد : 03 الخميس , ربيع الأول, 1441
تاريخ الإصدار : 18 الجمعة , جمادى الثانية, 1443
الکلمات المفتاحية:
انگیزش پیشرفت,
معنویت,
جهت گیری اخلاقی,
کارکنان اداره آموزش و پرورش,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین جهت گیری اخلاقی و معنویت ملکیان با انگیزش پیشرفت در کارکنان اداره آموزش و پرورش بوده است. رعایت اخلاق و حفظ ارزشهای اخلاقی به صورت یکی از مهم ترین پدیده هایی درآمده است که در بیشتر سازمان ها مورد توجه قرار می گیرد.
روش شناسی پژوهش: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود وجامعه آماری شامل همه ی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان مرودشت برابر با 121 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه جهت توزیع پرسشنامه، از جدول مورگان استفاده شد که با استفاده از این جدول مشخص شد که تعداد نمونه مورد نیاز 92 نفر از کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان مرودشت است. سپس یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار spss و روش های آماری توصیفی و استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: . نتایج نشان داد که جهت گیری اخلاقی و معنویت کارکنان پیش بین معناداری برای انگیزش پیشرفت است. بین انگیزش پیشرفت و جهت گیری اخلاقی و معنویت کارکنان بر اساس جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد. بین انگیزش پیشرفت و جهت گیری اخلاقی و معنویت کارکنان بر اساس تحصیلات تفاوت معناداری وجود ندارد.
بحث و نتیجه گیری: جمع بندی تحقیق این بود که بین جهت گیری اخلاقی و معنویت با انگیزش پیشرفت کارکنان اداره آموزش و پرورش رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می شود که معنویت را در بین کارکنان افزایش داد تا انگیزه پیشرفت درآن ها رشد پیدا کند.
المصادر:
Jabbarzadeh Kangarluei, S., & Bayazidi, A. (2011, Summer). the investigating the relationship between ethical ideologies, professional commitment and personal benefit with conservatism in the listed companies in Tehran Stock Exchange. FINANCIAL ACCOUNTING, 3, 103-122. [in Persian]
Akbarian, S. (2016). An Internal Criticism of the Religion-Spirituality Contrast in the Theory of the Spirituality-Rationality Nexus. NAQD VA NAZAR, 21(84), 4-26. [in Persian]
Alvani, M. (1998). VIRTUAL ORGANIZATION. PUBLIC ADMINISTRATION (41&42), 1. [in Persian]
Darayi J. Correlation burley family, social base and place control with achievement motive at student year 3 medium at year academic 1998-1999. Q Educ. 2006;3(17):44-9.
Gage, N. and C. B. Berliner (1992); Educational Psychology; Boston: Houghton Miftlin Co.
Ghafari, A., & Arfa Balouchi, F. (2012, January). The Relationship between Achievement Motivation and Academic Self-Concept with Anxiety in Graduate Students of Ferdowsi University of Mashhad. Journal of Educational Psychology Studies, 1, 121-136. [in Persian]
Keyvanzade M, Keyvanzade G, Lavasani M. Educational activities, achievement motivation, emotional intelligence. J Educ Psychol Sci. 2008;37(1):99-123. [in Persian]
Khadivi, A., & Vakili Mafakheri, A. (2011, Spring). A Survey of relationship between achievement motivation, locus of control, self-concept and high school first grader science students’ academic achievement the five regions of Tabriz. Educational Sciences (4), 45-66. [in Persian]
Malekian, M. (2015). Moshtaghi va Mahjoori. Tehran: Negahe Moaser.
Marques, P. A and Pereira, J. A (2009), “Ethical Ideology and Ethical Judgments in the Portuguese Acconting Profession”, Journal of Business Ethics, Vol 86, 227-242.
Moosavi, F. (2019). Training based teaching model Bybee step (5e) on learning and motivate student achievement. QUARTERLY JOURNAL OF NEW APPROACH IN EDUCATIONAL ADMINISTRATION, 10(37), 1-14. [in Persian]
Padash, F., & Golparvar, M. (2010). Relationship Between Moral Based Leadership with Intrinsict Motivation for Innovation and Personals Creativity. International Journal of Ethics and Society (1&2), 103-110. [in Persian]
Pintrich, P. R., & Schunk, D. (2002). Motivation in Education: Theory, Research and applications (2nd ed.). (M. Shahraray, Trans.) Tehran: Elm. [in Persian]
Pourkarimi, J. (2009). Motivation on Selfemployment and Non selfemployment Among Agricultural Graduates. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 15(1), 155-175. [in Persian]
Sadeghi, H., & Sohrabifar, V. (2014, Winter). An analysis on the theory of rationality and spirituality. Religions Researchs, 1, 139-155. [in Persian]
Slavin, R. (2006). Educational Psychology. (Y. Seyed Mohammadi, Trans.) Tehran: Ravan. [in Persian]
Soleimanifar, O., & Shabani, F. (2013). The Relation of Self-Efficacy and Achievement Motivation with Academic Adjustment of First Year Undergraduate Students of Shahid Chamran University Ahvaz. Journal of Educational Psychology Studies (10), 83-104. [in Persian]
Tamannaifar, M., & Gandomi, Z. (2011). Correlation between achievement motivation and academic achievement in university students. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences, 4(1), 15-19. [in Persian]
Yasaminejad, P., Taheri, M., Golmohamadian, M., & Ahadi, H. (2013-14, Autumn & Winter). Relationship between Self-regulation and Developement Motivation of High school Female Student's Educational Progress in Tehran. Training anl Learning Researches, 325-338. [in Persian]
_||_