ارائه مدلی برای ارزیابی خط مشی های آموزش و پرورش با رویکرد حکمرانی شبکه ای در ایران.
الموضوعات :سیدرضا گنجی پور 1 , مهربان هادی پیکانی 2 , اکبر اعتباریان 3 , آذر قلی زاده 4
1 - دانش آموخته دکترای مدیریت دولتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان،(خوراسگان)،اصفهان،ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان،(خوراسگان)،اصفهان،ایران
3 - دانشیارگروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان،(خوراسگان)،اصفهان،ایران.
4 - دانشیار گروه مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان،ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, پدیدارشناسی, خط مشی عمومی, ارزیابی خط مشی, حکمرانی شبکهای,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: ارزیابی خط مشیها از ابزارهای خط مشی گذاری مبتنی بر شواهد است که با فراهم کردن شواهد مناسب به اتخاذ خط مشیهایی که بیشترین اثربخشی و کمترین هزینه رادارد کمک میکند و خط مشی گذاری به صورت آگاهانهتر شکل میگیرد . هدف پژوهش حاضر ارزیابی خط مشیهای آموزش و پرورش با رویکرد حکمرانی شبکهای در ایران است.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش به لحاظ روش شناسی جزء پژوهش های کیفی از نوع پدیدار شناسی بوده و مطالعه حاضر مصاحبه نیمه ساختار یافته به شیوه پدیدارشناسانه است. مشارکت کننده گان در این پژوهش، هسته های ذی نفع درارزیابی خط مشی های آموزش وپرورش هستند. اشباع اطلاعات در هسته های شش گانه با 32 مصاحبه به دست آمد که وارد مرحله تحلیل شدند.پژوهشگر با استفاده از روش 7 مرحله ای کلایزی اقدام به تجزیه و تحلیل داده ها نمود
یافته ها: نتایج نشان داد که ارزیابی خط مشی های آموزش و پرورش با رویکرد حکمرانی شبکه ای در ایران و نوع روابط بین هسته ها (رابطه مستقیم و غیر مستقیم) ونیز نوع مکانیزم ارزیابی ( ارزیابی قبل از اجراء، ارزیابی حین اجراء و ارزیابی پس از اجراء)در این مدل به بهبود خط مشی های آموزش و پرورش منجرگردید
بحث و نتیجه گیری: عوامل متعددی در ارزیابی خط مشی های آموزش و پرورش تاُثیر دارند. این عوامل به طور کلی در سه بعد ارزیابی قبل از اجرا ، ارزیابی حین اجرا وارزیابی پس از اجرا، دسته بندی شده اند.
1.Alwani, Seyed Mehdi (2009). Good governance A network of civil society activists. Journal of Development and Transformation Management Page 1-5. ]in persian[
2.Anderson, J. E. (2011). Public policymakins: An introduction, publisher: Houghton Mifflin company; Edition.
4.Daneshfard Karamollah (2014) Obstacles to the implementation of public policies in non-governmental organizations (+10 service sector and government counter services offices). Quarterly Journal of Resource Management in Law Enforcement. No. 6. The second period. Pp. 23- 50. . ]in persian[
5.Hadi Peykani, Mehraban (2009) A Model for the Policy Making Process in the Higher Education System of the Islamic Republic of Iran, PhD Thesis Allameh Tabatabai University. . ]in persian[
6.Holohen, A, (2000) The Challen of becoming a network organization Los Angles: University of California press.
7.Klijn, Erik-Hans. (2008). Governance and Governance Networks in Europe, Public Management Review, 10: 4
8.Lester, J. P. (2000). Back to the Future in Implementation Research: A Response. Policy Currents, 10(12), 2-5
9.Manorian, Abbas (2015), Implementation and evaluation of public policy. Tehran: Mehraban Book Publishing, p. 278 6. . ]in persian[
10.Manvarian, Abbas. (2015), Implementation and evaluation of public policies. Tehran: Mehraban Book Publishing, p. 281. . ]in persian[
11.Maturo, Antonio. (2004). Network Governance as a Response to Risk Society Dilemmas: A Proposal from the Sociology of Health. Topoi, 23.
12.Mitchell, E. (2006). Applying and assessing a contingency model for online learning policy impelementation in higher education (Doctoral dissertation,Faculty of Education-Simon fraser University).
13.Nevo,D (Ed.) (2002)School-based evaluation: An international perspective. jai
14.Rist, R. C. (ed) (1990). Policy and program Evaluation: perspectives on Design and Utilization, (publisher unknown), Belgium
15.Scriven,M . (1994). Evaluation as a discipline studies in Educational evaluation. 20(1): 147-166.
16.Sharifzadeh, Fattah. Madani, Javad (2015). Advanced principles and concepts of general policy knowledge. Tehran: Vajgan Publications. . ]in persian[
17.Smith.K.B., Larimer.K. (2013), An Introduction to Public Policy Theory (Theoretical Confrontation of Rationalists and Post-Positiveists), translated by Hassan Danaeifard, Tehran: Saffar Publications. .
18.wisman,A.W.(2001).Introduction:The advantages and disadvantages of national education policymaking informed by international achievement studies. In The impac of international achievement studies on national education policymaking. Emerald Group publishing Limited.
_||_