ارائه الگوی ژئومارکتینگ مبتنی بر توسعه زیرساخت های گردشگری شهری تهران
الموضوعات :
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
محمد ثابت اقلیدی
1
,
وحیدرضا میرابی
2
,
بهروز قاسمی
3
,
سید کامران نوربخش
4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی- مدیریت بازاریابی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 02 الإثنين , ربيع الأول, 1442
تاريخ التأكيد : 06 الإثنين , جمادى الأولى, 1442
تاريخ الإصدار : 13 الجمعة , ذو الحجة, 1442
الکلمات المفتاحية:
گردشگری,
گردشگری شهری,
زیرساخت,
ژئومارکتینگ,
بازاریابی مکان مبنا,
ملخص المقالة :
شهرها معمولاً بسته به موقعیت جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و متناسب با جامعه شهروندی از یک سری امکانات و خدمات نظیر پایانه های مسافربری هوایی، زمینی، ریلی و دریایی، مراکز تفریحی، فروشگاهها، مراکز درمانی و... برخوردار بوده و در صنعت گردشگری در بیشتر موارد به عنوان مبادی ورودی و خروجی و تامین اقامت گردشگران مورد توجه هستند، حال آنکه امروزه شهرها با بهره مندی از انواع جاذبه ها و رویدادها و همجواری با یک سری جاذبههای پیرامونی امکان تبدیل به یک مقصد گردشگر پذیر را داراهستند، هدف اصلی این پژوهش ارائه الگوی ژئومارکتینگ مبتنی بر توسعه زیرساخت های گردشگری شهری تهران می باشد که با استفاده از ابزار سیستم های اطلاعات جغرافیایی(ژئومارکتینگ) مکان یابی هدفمند و جانمایی مناسب برای ایجاد و توسعه زیرساخت های گردشگری شهری تهران و در نتیجه تسهیل و تقویت روابط گردشگر(مشتری) و جامعه میزبان(فروشنده) را ممکن و مدیران شهری را نیز در اتخاذ تصمیم گیری های کلان شهری و یاری می نماد. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد است. برای گردآوری داده ها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شده و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفته است. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری و با بهرهمندی از تکنیکهای هدفمند (قضاوتی) انجام شده است. جامعـه آماری مطابق با الگوی نظام مند نظریـه داده بنیـاد، از میان خبرگان و مدیران با سابقه فعال در بخش های دولتی و خصوصی گردشگری و مدیریت شهری انتخاب شدند. نتایج تحلیل دادههای به دست آمده از مصاحبهها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی منتج به شناسایی الگوی مربوطه بر مبنای نظریهپردازی داده بنیاد گردید، یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که برای تبدیل شهر تهران به یک مقصد گردشگری شهری ضمن توجه به تمامی مقولهها و زیرمقولههای شناسایی شده در این پژوهش، با استفاده از مدل ارایه شده و اطلاعات و داده های ژئومارکتینگ، برای برنامه ریزی اراضی شهری و مکان یابی نیازهای شهری و گردشگری، طراحی و اجرای تمامی پروژه ها را ملزم به داشتن پیوست گردشگری پایدار نموده و دسترسی به آنها از طریق نقشه های دیجیتالی ممکن باشد.
المصادر:
1. Ahmadizad, Arman, Varmaghani, Maryam, & Kafcheh, Parviz. (2017). A Pattern for the Effective Factors influencing the Adoption and Implementation of the E-marketing in the Tourism industry. Journal of Business Administration Researches, 9(17), 197-224
2. Akbarian Ronizi, Saeed Reza, & Rastegar, Ebrahim. (2019). The Analysis and prioritization of marketing mix components in the tourism development (Case study: Shiraz metropolis). Research and Urban Planning, 10(38), 25-38.
3. Ali, A. and A. J. Frew (2014). ICT for sustainable tourism: a challenging relationship? Springer.
4. Adebayo, AK, & Iweka, AC. (2014). Optimizing the sustainability of tourism infrastructure in Nigeria through design for deconstruction framework.
5. Askari, A. H. (2009). Influence of building façade visual elements on its historical image: Case of Kuala Lumpur city, Malaysia. Journal of Design and Built Environment, 5(1)
6. Ashworth, Gregory, & Page, Stephen J. (2011). Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes. Tourism management, 32(1), 1-15.
7. Azri, Suhaibah, Ujang, Uznir, & Rahman, Alias Abdul. (2020). Voronoi classified and clustered data
constellation: A new 3D data structure for geomarketing strategies. ISPRS Journal of Photogrammetry and Remote Sensing, 162, 1-16.
8. Banerjee, Syagnik. (2019). Geomarketing and situated consumers: opportunities and challenges. Paper presented at the Proceedings of the 3rd ACM SIGSPATIAL International Workshop on Location-based Recommendations, Geosocial Networks and Geoadvertising.
9. Behbudi, Omid, Rojui, Morteza, Zarei, Azim, & Shojaee, Golnar. (2019). Designing the Model of Evaluation of Marketing Performance in the Tourism Industry of Iran. Journal of Tourism and Development, 7(4), 61-82.
10. Beiki, Parisa, & Tardast, Zahra. (2018). Evaluating the Quality of Urban Tourism Destination Components in terms of Destination Management (Case Study: Ferdowsi Tomb, Tous Town). journal of urban tourism, 5(1), 53-68.
11. Brimicombe, Allan, & Li, Chao. (2009). Location-based services and geo-information engineering (Vol. 21): John Wiley & Sons.
12. Buhalis, D. and A. Amaranggana (2013). Smart tourism destinations. Information and communication technologies in tourism, 2014, Springer: 553-564.
13. Carlisle, Sheena, Johansen, Aleksander, & Kunc, Martin. (2016). Strategic foresight for (coastal) urban tourism market complexity: The case of Bournemouth. Tourism management, 54, 81-95.
14. Cavallone, Mauro, Magno, Francesca, & Zucchi, Alberto. (2017). Improving service quality in healthcare organisations through geomarketing statistical tools. The TQM Journal.
15. Chacón-García, Jorge. (2017). Geomarketing techniques to locate retail companies in regulated markets. Australasian Marketing Journal (AMJ), 25(3), 185-193.
16. Cox, Carmen, & Wray, Meredith. (2011). Best practice marketing for regional tourism destinations. Journal of travel & tourism marketing, 28(5), 524-540.
17. Ergun, Mustafa, Uyguçgil, Hakan, & Atalik, Özlem. (2020). Creating a geodemographic classification model within geo-marketing: the case of Eskişehir province. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, 47(47), 45-61.
18. Esmaeili, Amin, Akbrantij, Hamid, Emadi, Mohammad Ibrahim (2013).The role of marketing and e-tourism in the development of health tourism,, The first national conference on tourism, national capital, future perspective, February 2014, Isfahan.
19. Esmaeili Josheghani ,M., Mohammad Rahim Esfidani, Mohammad Ali Shahhosseni, (2020). Designing the Modern Iranian-Islamic Life of Style through grounded theory, Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 9(35), 89-114.
20. Faraji Sabokbar, Hassan Ali, Azadi Ghatar, Saeed, Reza'ii, Abdol Ali. (2012). Location Based Services (LBS) in the service of tourism marketing management (Case study: Babolsar city). Scientific- Research Quarterly of Geographical Data, 21(81), 22-29.
21. Ferreira, S. (2011). Geo-segmentación y geo-posicionamientoen el análisis de las preferencias de los turistas: La geometría al servicio del marketing. Estudios y Perspectivasen Turismo, 20, 842-854
22. Galacho Jimenez, F.B., (1999). “Diseño conceptual y posibilidades de aplicación a la planificaciónestratégica de la empresaturística de un sistema de informacióngeográfica” enTuriTec '99: I Congreso Nacional Turismo y Tecnologías 23. de la Información y las Comunicaciones: NuevasTecnologías y Calidad. Málaga: Diputación de Málaga, Centro de Ediciones de la Diputación de Málaga (CEDMA). 35-47
24. Grekousis, George, & Hatzichristos, Thomas. (2013). Fuzzy clustering analysis in geomarketing research. Environment and Planning B: Planning and Design, 40(1), 95-116.
25. Guo, Y., Liu, H., & Chai, Y. (2014). The embedding convergence of smart cities and tourism internet of things in China: An advance perspective. Advances in Hospitality and Tourism Research, 2(1), 54–69.
27. Hesam, Mehdi, Cheraghi, Mehdi, Akbari, Zeynab, & Rohban, Somayeh. (2017). Evaluation and Prioritize of Marketing Mix Components Influence the Development of Rural Tourism (Case Study: Villages of Foman County). Journal of Rural Research, 8(3), 470-487.
28. Ivars, J., Solsona, F., &Giner, D. (2016). Gestiónturística y tecnologías de la información y la comunicación (TIC): El nuevo enfoque de los destinosinteligentes. Documents d’AnàlisiGeogràfica, 62(2), 327-346
29. Jelmer, H., & Jeuring, J. (2016). Discursive contradictions in regional tourism marketing strategies: The case of Fryslân, The Netherlands. Journal of Destination Marketing & Management, 5(2), 65-75.
30. Jovanović, Sonja, & Ivana, ILIĆ. (2016). Infrastructure as important determinant of tourism development in the countries of Southeast Europe. Ecoforum journal, 5(1).
31. López, A. & Sánchez, S. (2013). estinosturísticosinteligentes. Harvard Deusto Business Review, 224, 56-67
32. Latour, P., & Le Floch, J. (2001). Géomárketing: principes, méthodes et applications. Paris: Éditions d'Organisation.
33. Mahkouii , H., Shirani, N. (2020). Analysis of Indicators of the Creative City and its Relationship with Healthy City DevelopmentCase Study: Isfahan Metropolis, Research and Urban Planning, 11(41), 131-146.
34. Mansuri Moayed, Fereshte, & Soleymani, Samira. (2012). Marketing Tools and Tourists` Destination Image. Tourism Management Studies, 7(18), 93-110
36. Melnyk, L, & Nyzhnyk, L. (2018). Geometring is an Innovative Technology Business. Industry 4.0, 3(3), 141-143.
37. Meng, F., Tepanon, Y., &Uysai, M. (2008). Measuring tourist satisfaction by attribute and motivation: the case of a nature-based resort. Journal of Vacation Marketing, 14(1), 41-56
38. Mohammadi, Ahmad (2014) Investigating an Effective Approach to Foundation Data Theory, Elderly Journal, Volume 10, Number 4, Pages 88-101.
39. Mohammadi Yeganeh B.,Eslami Parikhani E., Eslami Parikhani S. (2016). The Role of Advertisement in Attracting Tourists and Marketing A Case of Ardabil Province. Scientific Journal Management System, 5(20), 1-18.
40. Movahed, Ali, Amanpour, Saied, & Naderi, Kave. (2012). Urban tourism marketing based on branding with Analytical Hierarchy Process (AHP) (case study of kermanshah city). Spatial Planning, 1(3), 17-36.
41. Nunes, Amanda, Santana, Célio, Bezerra, Fernanda, & Sobral, Natan. (2014). Knowledge acquisition based on geomarketing information for decision making: a case study on a food company. International Journal of Innovation, Management and Technology, 5(6), 422.
42. Peñarubia-Zaragoza, María Pilar, Simancas-Cruz, Moisés, & Forgione-Martín, Geraldine. (2019). Application of geomarketing to coastal tourism areas. Tourism & Management Studies, 15(4), 7-16.
43. Pilar,M –Zaragoza.P(2019) Application of geomarketing to coastal tourism areas , Tourism & Management Studies 15:7-16
44. Ranjbarian, Bahram, & Poul, Javad Khazaei. (2013). A Model for Indicating the Effects of Marketing Structures of Urban Management on Behavioral Inclinations to Urban Tourist Destinations. Journal of Urban Economics and Management, 1(3), 57-73.
46. Ritchie, J. R. B., & Crouch, G. I. (2011). The competitive destination: A sustainable tourism perspective. New York, NY.: CABI Pub.
47. Seifolddini F., Shabani Fard M., Hosseini A., Rashidi M, (2010). Measuring Quality and Capacity of Urban Tourism, Considering the Host and Tourist Society in Isfahan City, Human Geography Research Quarterly, 42(71), 67-87.
48. Suhaibah, A, Uznir, U, Rahman, AA, & Mioc, Darka. (2016). 3D geomarketing segmentation: A higher spatial dimension planning perspective. Paper presented at the International Conference on Geomatic and Geospatial Technology (GGT) 2016.
49. Sarvar, R. Akbari, M. Amani, M. Taleshi- Anbohi, M. (2016): Analysis of Urban Neighborhood Performance in terms of Creative City Indicators; Case Study: Bonab City; Journal of Geography, 14, No. 48, Spring, pp. 351-322.(In Persian)
50. Shormeij, Z., Sedghi, SH. Talachi, H. (2015). Identification of the underlying factors affecting information seeking behavior of users interacting with the visual search option in EBSCO: a grounded theory study, Human Information Interaction, 1(3), 225-234.
51. Wild, Alan A. (1999). Electronic Commerce and Geomarketing. BAR INTERNATIONAL SERIES, 750, 241-246.
Yousaf,,S, Xiucheng,F (2018)Halal culinary and tourism marketing strategies on government websites: A preliminary analysis, Tourism Management 68(8)423-443
52. Zaim, Dalal, Benomar, Aziza, & Bellafkih, Mostafa. (2019). Developing a geomarketing solution. Procedia computer science, 148, 353-360.
53. Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology, 13(1), 3-21.
54. Sarfarazi, Mehrzad and Memarzadeh, Gholamreza (2009) The Interrelationship between E-Tourism and Mobile Tourism, The Age of Information Technology, No. 52.
55. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques. Thousand Oaks, CA: Sage publications.
56. Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Principles of the Qualitative Research Methodology the Basic Theory of Procedures and Methods. Translation by BiokMohammadi, Tehran, Human Sciences Research Institute and Cultural Studies.
57. Taheri, Mohammad Reza, 2009, Application of Geographic Information System (GIS) in launching e-tourism system, Second International Conference on Electronic City, Tehran, https://civilica.com/doc/71879
58. Yousaf,,S, Xiucheng,F (2018)Halal culinary and tourism marketing strategies on government websites: A preliminary analysis, Tourism Management 68(8)423-443
_||_