اثربخشی آموزش مهارت های مدیریت زمان بر اهمال کاری دانش آموزان
الموضوعات :ناصر صبحی قراملکی 1 , نادر حاجلو 2 , کریم بابایی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
2 - عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
3 - کارشناس ارشد روانشناسی.دانشگاه محقق اردبیلی
الکلمات المفتاحية: مدیریت زمان, اهمال کاری, دانش آموزان,
ملخص المقالة :
در این پژوهش اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر اهمالکاری دانش آموزان مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور نمونهای شامل 70 دانشآموز بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطهی شهرستان تبریز انتخاب و سپس بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش(n=35) و کنترل(n=35) قرار گرفتند. در مرحلهی بعد، ابتدا پرسشنامهی اهمالکاری تاکمن(پیش آزمون) در هر دوگروه(آزمایش و کنترل) اجرا شد. سپس گروه آزمایش در طی 10 جلسهی 2 ساعته تحت آموزش مهارتهای مدیریت زمان قرار گرفتند. پس از اتمام جلسات پرسشنامهی اهمالکاری(پس آزمون) دوباره در هر دو گروه مورد سنجش قرار گرفت. دادهها با روش تحلیل آنووا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که آموزش مهارتهای مدیریت زمان، اهمالکاری را در دانشآموزان کاهش میدهد. میتوان نتیجه گرفت که اغلب دانشآموزان در طول سال تحصیلی برنامه مدونی برای مدیریت زمان مطالعه خود ندارند و این باعث پسرفت و شکست در عملکرد تحصیلی شده و منجر به کاهش در احساس خودکارآمدی و گرایش دانشآموزان به طرف اهمالکاری میشود. بنابراین لازم است تا آموزش مدیریت زمان با تاکید بیشتری انجام گیرد تا باعث نهادینه شدن مدیریت زمان در آنها شود.