مدل ساختاری عوامل خانوادگی با نقش واسطهگری عوامل فردی برای رفتارهای تحصیلی دانشآموزان
الموضوعات :
سکینه حیدری
1
,
سیامک سامانی
2
,
نادره سهرابی
3
,
امیر هوشنگ مهریار
4
1 - گروه روانشناسی،واحد مرودشت،دانشگاه آزاد اسلامی،مرودشت،ایران
2 - گروه روانشناسی،واحد شیراز ،دانشگاه آزاد اسلامی ،شیراز،ایران
3 - گروه روانشناسی،واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی-مرودشت-ایران
4 - گروه روانشناسی-واحد مرودشت- دانشگاه آزاد اسلامی-مرودشت-ایران
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی, عوامل فردی, کلیدواژه ها : رفتار تحصیلی, عوامل خانوادگی, خودتنظیمی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف مدل یابی روابط بین عوامل خانوادگی(کارایی خانواده، درک از رفتاروالدین) بر رفتارهای تحصیلی با واسطهگری عوامل فردی(خودکارآمدی و خودتنظیمی) انجام گرفت. جامعه این تحقیق تمامی دانشآموزان متوسطه شهر شیراز است که در سال تحصیلی 2018-2017 مشغول تحصیل در یکی از دبیرستانهای شهر شیراز بودند. جهت انتخاب نمونه 581 نفر از دانشآموزان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ادراک کودک از رفتار والدین(POPS) گرولینگ و همکاران (1997)، پرسشنامه عملکرد خانواده مک مستر(1983)، پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد(1995)، پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان(SEQ-C) موریس(2001) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر(1980) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری نشان داد مدل مورد نظر از برازش مطلوبی برخوردار است. در مجموع یافتهها موید آن بود که ویژگیهای فردی دانشآموزان می تواند تاثیر عوامل خانوادگی بر رفتارهای تحصیلی را واسطهگری کند.
Alborzi, Mahboobeh( 2012).Test the mediating role of beliefs, attribution for the perception of children from parents and academic achievement of students of elementary.The journal of methods and models of psychological.(9)2, 1-15.
Aunola, K, Viljaranta, J., Lehtinen, E., & Nurmi, J. E. (2013). The role of maternal support of competence, autonomy and relatedness in children's interests and mastery orientation. Learning and Individual Differences. 25, 171-177.
Bandura, Albert(1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York, NY, USA:W
Carnes-Holt, Kara(2004). Child–parent relationship therapy for adoptive families. The Family Journal 20.4: 419-426.
Controversial children. Child Development, 66 ,754-763.
Deci , E. L., & Ryan, R. M. (Eds)(2002). Handbook of self determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press.
Dianat, Hamideh ; Rezaee, Alimohammad; Talepasand,Siavosh & Mohammadifar ,mohammadali(2018).The effect of predict the persuasiveness of the self-efficacy,and school on test anxiety: Examine the mediating role of procrastination academic.Journal of teaching and lrerning(Social sciences and humanities, Shiraz university). 2(9),122-145.
Erden, M., Okula uyum saglayamayan farklı c¸ocuklar.(2010). [Different children who cannot adapt to school]. Ankara, Turkey: Arkadas, YaSInlar.
Grolnick, W.S., Carolyn, C.O., Kurowski, O., Dunlap, K.G. and Hevey, C.(2000). "Parental Resources and the Transition to Junior High" .Journal of reseach on Adolescence, 10(4), 465- 488.
Ginsburg, G. S., & Bronstein, P. (1993). Family factors related to children's intrinsic/extrinsic motivational orientation and academic performance. Child development, 64(5), 1461-1474.
Hassannia, Elaheh & Shirzadifard, Meisam(2014). The relationship of basic beliefs, and the perception of relations of parents with the welfare of mental students.Journal of school psychology. 4(2), 43-61.
Hassannia, somayeh;Sedghpour,Bahram & Damavandi,Majidebrahim (2015). Model positioning structural relationship between emotional intelligence and happiness with the mediating of self- efficacy and self-regularity academic. Jornal of teaching and learning, 2(6).
Keith, T.Z., & Finlay, B. (1988). The impact of parental divorce on children’s educational attainment, marital timing, and likelihood of divorce. Journal of Marriage and the Family, 50,797-809.
Parishani,Nayereh & Abdizarin, Sohrab(2016). Motivation academic achievement: The role of individual factors and family.Journal of Behavioral Sciences.52, 13-26.
Ratelle, C.F, Guay, F. Larose, S. Senecal, C. (2004). Family correlates of trajectories of academic motivation during a school transition: A semiparametric group-based approach ."Journal of Educational Psychology, 96(4), 743- 754.
Semmer, N. K., Elfering, A., Jacobshagen, N., Perrot, T., Beehr, T. A., & Boos, N. (2008). The emotional meaning of instrumental social support. International Journal of Stress Management, 15(3), 235.
Seif, Aliakbar(2014). Psychology farmed. Teehran: Douran.
Nathalie C. Ricard, Luc G. Pelletier.(2016). Dropping out of high school: The role of parent and teacher self-determination support, reciprocal friendships and academic motivation, Contemporary Educational Psychology 44-45 (2016) 32–40.
Tanhayereshvanlou, Farhad & Hejazi, Elaheh (2010).The relationship of parents with the motivation, scholarship and academic achievement in high school students.Journal of Daneshvar Raftar.39(16),1-14.
_||_