تأثیر آموزش هوش موفق بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی معلم در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
الموضوعات :علی بابایی 1 , غلامحسین مکتبی 2 , ناصر بهروزی 3 , عسکر آتش افروز 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2 - دانشیار گروه روانشناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
3 - دانشیار گروه روانشناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی معلم, هوش موفق, انگیزه پیشرفت تحصیلی, انگیزه درونی,
ملخص المقالة :
هوش موفق ترکیبی از تواناییهای تحلیلی، خلاق و عملی است که به افراد برای سازگاری، انتخاب و تغییر محیط بمنظور رسیدن به اهداف خود در زندگی، با توجه به بافت فرهنگی–اجتماعی کمک میکند. هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش هوش موفق بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی معلم در دانشجو معلمان پسر دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی امام جعفر صادق (ع) بهبهان است. به همین منظور، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 50 دانشجو انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه 25 نفری به عنوان گروه آزمایشی و گروه گواه تقسیم شدند و گروه آزمایشی، مورد آموزش بسته آموزشی هوش موفق مدل استرنبرگ قرار گرفت. هر دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون به وسیله پرسشنامههای انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی معلم مورد سنجش قرار گرفتند. در تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها نشان دادند، آموزش مؤلفههای هوش موفق توانسته است انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی معلم را در دانشجویان افزایش دهد. همچنین، انگیزه درونی تحصیلی دانشجویان با آموزش مؤلفههای هوش موفق، افزایش یافته است، ولی نتوانسته است انگیزه بیرونی را افزایش دهد. نتایج این پژوهش مدیران دانشگاهی را به این نکته رهنمون میسازد که آموزش مؤلفههای هوش موفق و تدریس بر اساس این رویکرد در دانشگاه، باعث افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی میشود و بویژه در دانشگاه فرهنگیان با افزایش انگیزه درونی و خودکارآمدی تدریس، به بهبود صلاحیت حرفهای دانشجو معلمان میانجامد.
- Babaei, A., Maktabi, G., Behrozi, N., & Atashafroz, A. (2016). The impact of successful intelligence on students' critical thinking and tolerance of ambiguity. Journal of Fundamentals Of Mental Health 18, Special to the 3rd International Conference on Psychology and Educational Sciences., 380-387.
- Bahrani, M. (2009). The Study validity and reliability of Harter academic motivation scale. Journal of Psychological studies, 5(1), 112-126.
- Bahrani, M. (1993). Study of the relationship between academic motivation and group study habits of high school students in Shiraz., dissertation M E Faculty of Education Sciences and Psychology, Shiraz University.
- Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and function, Educational Psychologist 28(2), 117-148.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman andcompany.
- Chan, D. W. (2007). Burnout, Self-efficacy, and Successful Intelligence among Chinese Prospective and In-service School Teachers in Hong Kong, Educational Psychology, 27(1), 33 - 49.
- Chan, D. W. (2008). Teacher self‐efficacy and successful intelligence among Chinese secondary school teachers in Hong Kong. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 28(7), 735-746.
- Chenari, S., & Yosefi, F. (2014). The dimensions of adolescent self-efficacy in different species of the family in the tissue process model and family content. Journal of Psychological Methods and Models, 5(18), 1-24.
- Deemer, S. A. (2004). Classroom goal orientation in high school classrooms: revealin links between teacher beliefs and classroom environments. Educational Research, 46 (1), 73-90.
- Hosainchari, M., Samavi, S., & Mohmadi, M. (2010). Study of psychometric indices of teacher self-efficacy questionnaire. Journal of Education and Learning studies, 2(59), 1118-1128.
- Grigorenko, E. L., Jarvin, L., & Sternberg, R. J. (2002). School-based tests of the triarchic theory of intelligence: Three settings, three samples, three syllabi. Contemporary educational psychology, 27, 167-208.
- Kavosyan, G,. Kadivar, P., Shahrarai, M,. Shikhifini, A,. & Farzad, V. (2009). Standardization of Valerand's Motivation Scale. Journal of Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, 5(4), 103-130.
- Marat, D. (2005). Assessing self–efficacy of diverse students from secondary schools in Auckland: implications for academic achievement, journal of educational research ,15 (1), 37-68.
- Moreno, R. (2012). Educational psychology. 13 th, american: John Wiley and Sons, Inc.
- Qhorbani, R,. & Khormaei, F. (2016). Explaining Wisdom on the basis of Successful Intelligence and Coping Self Efficacy. Journal of Developmental Psychology, 13(49), 43-55.
- Rezaei, L., Ahadi, H., & Asanzade, H. (2015). Provide a causal model for motivating progress based on the dimensions of the learning model with Mediator of self-Efficacy. Journal of Psychological Methods and Models, 6(20), 24-34.
- Rohi, G,. Bathaei, H., Shouribigdeli, A,. Badele, M,. & Rahmani, H. (2012). The relationship between self-efficacy and academic motivation among a group of medical students. Journal of Medical Education Research and Development Center, 8(1), 45-51.
-Saif, A. (2015). New Educational Psychology. 7th Edit, Tehran: Doran press.
- Sarami, G., Farzad, V., & Negahban Salami, M. (2013). The Role Of Successful Intelligence Teaching On Academic Self-Efficacy. Journal of Behavioral Sciences in Asia, 6(3), 48-59.
- Sharbafzade, A., & Abedi, A. (2014). Impact of the Program of Training Successful Intelligence on the Intrinsic and Extrinsic Educational Motivation of the High School Female Students of Isfahan. International Journal of Basic Sciences & Applied Research, 3(10), 741-746. Available online at http://www.isicenter.org.
- Sharbaf Zadeh, A., Abedi, A., Yousefi, Z., & Aghababaei, S. (2014). The Effect of Successful Intelligence Training Program on Academic Motivation and Academic Engagement Female High School Students. International Journal of Psychological Studies, 6(3), 425-440.
- Shateryan Mohamdi, F., Alizade, F,. & Nikokar, A. (2014). The Efficiency of tolerance of ambiguity on meta-cognition believes and academic engagement among college students. Journal of Cognitive Strategies in Learning, 1(1), 31-47.
- Shokohiyekta, M., & Zamani, N. (2012). Educational applications of interpersonal problem solving program in reducing the problem behaviors of late students. Journal of Psychological Methods and Models, 2(8), 55-71.
- Stemler, S., Sternberg, R. J., Grigorenko, E. L., Jarvin, L., & Sharpes, D. K. (2009). Using the theory of successful intelligence as a framework for developing assessments in AP Physics. Contemporary Educational Psychology, 34, 195-209.
- Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2007). Teaching for successful intelligence: To Increase Student Learning And Achievement, Crowin press, a sage publications company.
- Sternberg, R. J., Jarvin, L,. & Grigorenko, E. L. (2009). Teaching for Wisdom, Intelligence, Creativity and Success. Crowin press, a sage publications company.
- Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing and elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
- Vallerend, R. j., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale:A measure of intrinsic, extrinsic and motivation in education. Journal of Educational and Psychological Measurement, 52, 1003-1017.
- Yenice, N. (2009). Search of science teachers’ efficacy and self-efficacy levels relating to science teaching for some variables. Procedia Social and Behavioral Sciences 1 , 1062–1067.
- Zainabadi, H,. & Rezaeivarmazyar, M. (2013). Investigating the Role of Teacher's Attitudes on Students' Academic Achievement: A new look at the scientific role of an exogenous latent variable and an endogenous latent variable. Journal of Occupational and Organizational Counseling, 5(15); 129-148.
_||_